Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Fruites, verdures, peix, llegums

Els pares i mares a casa i els educadors i professionals de restauració col·lectiva al menjador escolar han d'assumir la responsabilitat que els nens i nenes adquireixin hàbits alimentaris saludables

Fruites, verdures, peix, llegums

Fruites

/imgs/20100301/alimentacion2-3.jpg
Els més petits es mostren reticents, en general, a consumir fruita, excepte el plàtan, fàcil de pelar i d’agradable sabor dolç. Però la clau per a iniciar-se en una dieta sana i variada rau a tastar altres fruites, ja que certes vitamines i minerals abunden en uns tipus de fruita mentre que escassegen en d’altres. El plàtan conté molt de potassi, però pràcticament no té vitamina C. Els infants han de començar el dia prenent fruites: un suc a l’esmorzar o llesques de plàtan o de maduixes. En la guia de EROSKI CONSUMER “Com prevenir l’obesitat infantil” s’enumeren una sèrie de consells per a aconseguir que els nens mengin fruites i verdures. La poden consultar a http://obesidadinfantil.consumer.es/web/es/frutas_verduras/2.php

  • Sempre a mà. Les fruites amb pell dura -plàtan, taronja, mandarina- o més duradores -poma- es poden endur a qualsevol lloc en la motxilla, en la guantera del cotxe…
  • A la vista. A casa, col·loqui les peces de fruites disposades d’una manera atractiva, jugant amb els colors i les formes, en un bol sobre el taulell de la cuina, a la taula del menjador o a la vista en la nevera. Si els més petits les veuen i, sobretot, comproven que els pares mengen fruita sovint, és molt probable que ells també s’hi animin.
  • Cuinades. Afegeixi fruites i verdures en petits trossos o en puré a les receptes: llom amb puré de poma, pollastre amb pinya, peix espasa amb taronja, flam d’espinacs i gambes, espaguetis amb xampinyons.

Verdures

/imgs/20100301/alimentacion2-5.jpg
La majoria dels nens no mengen les dues racions de vegetals diàries necessàries i se’ls fa encara més costa amunt menjar amanida a diari.

  • Verdures tot l’any. Recorri a verdures congelades o en conserva quan sigui difícil aconseguir-les de temporada. S’han de consumir a diari.
  • Nutritius espessidors. Utilitzi puré de verdures per a espessir sopes i afegir sabor.
  • De postres. Prepari unes postres dolces amb hortalisses (pastís de pastanaga, bocins dolços de carabassa) i amb fruites (bescuit farcit de fruites, pastís de poma, iogurt amb coulis de kiwi, maduixes).
  • Receptes originals. Presenti els plats de forma curiosa i original per a cridar l’atenció dels petits. Els sandvitxos vegetals tallats en cercle; les cremes en tassons o plats vistosos; els flams o púdings de verdures; en broqueta combinades amb trossos de carn o peix; pizzes casolanes amb vegetals; lasanyes i canelons de verdures; truites amb verdures (bolets, xampinyons, carabassó, pebrots, alls tendres, espinacs).

Peix

/imgs/20100301/alimentacion2-4.jpg
Una vegada que els nens han fet un any, ja poden començar a menjar el peix esmollat o en trossets, ajustant la quantitat a les seves necessitats.

  • Sense espines. Triï peixos que venen nets, com ara els congelats (lluç, halibut, llenguado, emperador, cues de rap), o demani a la peixateria que els hi preparin en filets sense espines. De totes formes, intenti que mengin peixos amb espines, que s’hi acostumin i que vegin l’acte de separar-les gairebé com un joc; si rebutgen d’entrada els peixos amb espines, es negaran la possibilitat de gaudir d’espècies saboroses, econòmiques i saludables.
  • Receptes originals. Alguns nens s’avorreixen de menjar peix perquè sempre se’ls ofereix el mateix o preparat d’idèntica manera. Faci una llista de receptes originals i abellidor: crestes, croquetes, bunyols, mandonguilles, pizzes, flams de peix, lasanya o canelons, en truita, amb salses diverses, amb patates, amb verdures, fregits, a la planxa, al forn, a la graella, farcits… i fins i tot en entrepà (de tonyina, de sardines, d’anxoves, de salmó fumat). A www.consumer.es trobarà centenars de receptes originals i saludables a base de peix.
  • Fresc, congelat o en conserva? El peix congelat manté totes les propietats nutritives del fresc i és molt pràctic, ja que el té sempre disponible a la nevera. I les conserves de tonyina o de sardines i les semiconserves d’anxova són una opció perfecta per a iniciar els infants en el gust pel peix.

Llegums

El paper essencial que acompleixen els llegums en el creixement i el desenvolupament dels nens obliga a incorporar en els menús infantils plats tradicionals com les escudelles de llenties, de cigrons o de mongetes; han d’aprendre a menjar-ne sovint, no tot pot ser pasta i arrossos. També podem oferir receptes modernes i atractives amb llegums, que sorprendran els més petits.

  • Plat combinat. Els llegums, els cereals i les fruites seques concentren en si mateixos tots els elements nutritius per a convertir el menú infantil en equilibrat. Aquesta combinació és comuna en plats gairebé oblidats, com ara les llenties amb arròs, els cigrons amb pinyons o pa ratllat o l’escudella de brou i cigrons.
  • Freds o calents. A l’hivern, l’aroma d’un plat fumejant de llenties convida a tastar-lo. A l’estiu, descobrir el sabor dels cigrons, de les llenties o de les mongetes fredes en amanida sorprendrà els petits i grans, acostumats a menjar-los calents.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions