Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Més enllà de l’alimentació

DINEM, ESMORZEM I FINS I TOT SOPEM CADA VEGADA MÉS FORA DE CASA, I HO FEM POC EN FAMÍLIA: AL MENJADOR ESCOLAR, SOLS AL RESTAURANT, PICANT AL BAR DE LA CANTONADA O FINS I TOT DE TÀPER DAVANT DE L’ORDINADOR DE L’OFICINA. AQUESTA TENDÈNCIA FA QUE ENS PERDEM TOTS ELS BENEFICIS QUE APORTEN AQUESTS ÀPATS COMPARTITS. QUÈ US SEMBLA SI FEM UN LLOC EN L’AGENDA PER A FER JUNTS ALMENYS UN ÀPAT AL DIA?

Més enllà de l’alimentació

Però els beneficis dels àpats familiars no només impliquen la nutrició. Segons Beatriz Beltrán i Carmen Cuadrado, els menors que participen en aquests àpats comencen a aprendre més sobre la seva herència cultural, ètnica i religiosa i la seva història familiar. A més, recorren als sorprenents beneficis del menjar familiar, publicat a The Journal for Nurse Practitioners el 2011, per a assegurar que té un impacte positiu en el seu desenvolupament intel·lectual i en l’adquisició de vocabulari dels més petits, fet que beneficia el seu rendiment intel·lectual des de la primera infància als deu anys. Aquesta mateixa revisió nord-americana associa els àpats familiars amb valors positius i un cert efecte protector a comportaments d’alt risc en l’adolescència (alcohol, drogues, violència, activitat sexual, depressió, suïcidi, problemes escolars, afartades o pèrdua excessiva de pes).

A més, les autores de l’informe espanyol apunten que els àpats familiars tenen un paper important en la satisfacció laboral i el benestar dels pares. Segons les recerques que van consultar per al seu document, els pares que tenen un treball que els interfereix i els dificulta aquestes trobades tenen més insatisfacció amb la seva feina i amb el seu futur professional; és a dir, la satisfacció a la feina s’uneix amb el fet de tenir temps per a arribar a casa i participar en els àpats familiars que, al seu torn, uneix els llaços amb la resta de parents.

No val només de menjar

Malgrat això, tots aquests beneficis es poden veure entelats per diferents factors. Menjar amb la televisió o amb altres dispositius (mòbil, consola, televisió) ens fa consumir més quantitat d’aliments i fins i tot pot influir en la glucèmia en nens amb diabetis. “Quan no estem atents al que estem fent, la lectina (l’hormona de la sacietat) passa una mica desapercebuda”, indica Ojeda. El nivell socioeconòmic familiar també pot afectar la qualitat nutricional de la dieta, així com l’estrès laboral o la depressió en algun dels seus membres o certes creences i comportaments, com la menysvaloració dels àpats familiars, escasses habilitats culinàries, poca planificació dels àpats i poc de temps per a preparar-los. I fins i tot menjar fora de casa. Un estudi de 2013 citat en l’informe va indicar que al voltant d’un quart de les famílies dels adolescents s’alimentaven de menjar ràpid en el sopar familiar dues vegades a la setmana o més.

Molts d’aquests inconvenients es podrien superar amb plans per a impulsar els àpats familiars. Segons l’estudi de la Universitat Complutense, “el seu foment és una mesura de promoció de la salut i consegüentment s’ha de considerar en les polítiques socials i de salut pública”. No en va, posen com a exemple del que s’hauria de fer les iniciatives per a deixar de fumar i promoure la lactància materna.

No obstant això, a Espanya a penes hi ha campanyes dirigides a fomentar la freqüència dels àpats familiars, com sí que passa als EUA. Allí, el Family Day de Columbia promou els sopars posant l’accent en el seu paper com a ajuda per a evitar l’abús de drogues en nens i adolescents, mentrestant, per exemple, la iniciativa privada The Power of Family Meal, la pàgina web de la qual ofereix receptes i assessorament en les compres i la planificació de menús, anima a compartir un àpat al dia, perquè és “una manera magnífica de reforçar la unió amb les persones que són més importants”.

Al nostre país, només el programa d’orientació educativa Àpats en família, a Catalunya ofereix recursos, amb jocs i receptes per a intentar que les famílies mengin juntes. En la resta de guies o recomanacions recullen aquesta necessitat com una pauta més. L’exemple més és clar en l’Estratègia NAOS (Estratègia per a la Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat), dependent del fins fa poc Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social: només l’últim punt del seu decàleg per a l’àmbit familiar i comunitari se centra en la necessitat d’involucrar la família en tots els aspectes de l’alimentació a casa. Serien necessaris més plans específics? “Per descomptat, si no el missatge es dilueix”, reconeix el pediatre Carlos Casabona.

Què diu la ciència sobre compartir hora i taula

  • Els nens tenen un 24% més de probabilitats de menjar aliments més saludables.
  • Nens: 15% menys propensos a tenir sobrepès o obesitat.
  • Els menors tenen un 35% menys de probabilitats de patir trastorns alimentaris.
  • Els nens de 9 a 14 anys que sopen més regularment amb la família tenen patrons dietètics més saludables.
  • Els adolescents que sopen en família 7 vegades a la setmana tenen gairebé un 40% més de probabilitats de treure més bones notes.
  • Els adolescents entre 11 i 15 anys que mengen amb més freqüència amb la família presenten menys problemes emocionals i de comportament.
  • Els joves que no sopen amb freqüència en família tenen 4 vegades més probabilitats de consumir tabac i 2 més de beure alcohol.

Font: Els beneficis de la taula familiar, Col·legi de Pediatres dels EUA (2014).

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions