Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Fora de casa

DINEM, ESMORZEM I FINS I TOT SOPEM CADA VEGADA MÉS FORA DE CASA, I HO FEM POC EN FAMÍLIA: AL MENJADOR ESCOLAR, SOLS AL RESTAURANT, PICANT AL BAR DE LA CANTONADA O FINS I TOT DE TÀPER DAVANT DE L’ORDINADOR DE L’OFICINA. AQUESTA TENDÈNCIA FA QUE ENS PERDEM TOTS ELS BENEFICIS QUE APORTEN AQUESTS ÀPATS COMPARTITS. QUÈ US SEMBLA SI FEM UN LLOC EN L’AGENDA PER A FER JUNTS ALMENYS UN ÀPAT AL DIA?

Fora de casa

Per al pediatre Carlos Casabona, els àpats en família s’han de fer a casa. “Fora fa que gastis més, hi ha un 90% més de possibilitats de menjar més calories i més quantitat”, argumenta. L’alternativa de menjar fora s’ha de plantejar per a fer-ho de tant en tant i en un restaurant que no sigui de menjar ràpid, sinó de cuina de casa. En canvi, el dietista-nutricionista Pablo Ojeda sosté que “hem d’aconseguir que el fet excepcional no sigui el general; és a dir, que un dia podem menjar el que vulguem, però això no implica que l’endemà no continuem menjant bé”.

De tota manera, menjar en família comporta aprendre modals a taula que, fora de casa, en els moments de celebració, tindran un valor extra: agafar i fer servir bé els coberts, cuidar la postura, respectar les normes quan seiem a taula… Tot això serà la nostra feina, i també ensenyar-los a distingir el menjar sa del que no ho és.

Un moment sense estrès

La psicòloga Miriam Magallón contribueix que siguin àpats tranquils amb les pistes següents:

  • Una manera de menjar pausada. Si mengem de tot, ho fem tranquil·lament, mastegant bé i prenent quantitats moderades de menjar, els nostres fills ho veuran i a poc a poc, ens imitaran.
  • Fer que prevalgui l’ambient tranquil i lúdic. Així, els nostres fills també estaran més receptius. Siguem tolerants i flexibles. Intentem que la taula sigui un lloc de trobada i no un camp de batalla.
  • Hem d’evitar castigar o premiar amb menjar. Quan un nen rebutja un aliment podem provar de preparar-lo d’una altra manera o negociar amb ell la quantitat que n’ha de menjar, no l’hem de castigar mai ni tornar a posar-li’l en l’àpat següent.

A taula parada, no

Desenvolupar habilitats culinàries es relaciona positivament amb el consum setmanal de verdures i negativament amb el de menjar preparats ràpids, asseguren les professores de la Universitat Complutense. Llavors, per què no impliquem els més petits i que un dia a la setmana cuinin ells? Si busquen una recepta, compren els ingredients i elaboren el plat amb la nostra ajuda, se sentiran protagonistes i estaran motivats per a conèixer diferents aliments, tastar-los i menjar-s’ho tot. I si són molt petits, poden ajudar a parar i desparar la taula i fins i tot a fer d’ajudant de cuina.

Sols o acompanyats? Així és el ritus dels espanyols

Esmorzem sols, però dinem i, sobretot, sopem més en família. Aquests són els hàbits de la població espanyola durant els tres àpats del dia.

 

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions