Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: begudes vegetals : Quina compro?

El calci, la fibra i els greixos saturats són els tres nutrients que marquen la diferència entre aquest tipus de begudes i la llet de vaca tradicional

Quina compro?

Suggeriments de compra

/imgs/20150901/leche_cuenco.jpg

Una vegada analitzat el seu valor nutricional i les diferències amb la llet de vaca tradicional, convé enumerar una sèrie de recomanacions sobre el tipus de begudes vegetals més apropiades per a cada moment, públic o situació:

La més apropiada per a esmorzar.

A més de la llet desnatada, qualsevol beguda vegetal que no presenti un contingut alt en sucres o greixos saturats serà apropiada per a incloure-la en l’esmorzar diari. En el semàfor nutricional, es pot constatar que qualsevol de les begudes, excepte les enxocolatades i la de coco, poden ocupar aquest lloc, sempre que no comptin amb sucres afegits en la seva composició.

Per a aquells a qui no agradi el gust d’aquestes begudes.

/imgs/20150901/cuencos_madera.jpg

Si bé és cert que l’elaboració de les begudes de soia ha millorat moltíssim els últims anys i s’ha eliminat el peculiar gust de llegum que tenien fins fa poc, encara moltes persones no toleren el sabor d’aquestes begudes. En tot cas, l’experiència dels dietistes-nutricionistes indica que una vegada que el pacient troba una marca particular que sí que li agrada, acaba tolerant el sabor de qualsevol altra beguda de soia. Aquest problema no sol passar, en tot cas, amb les begudes d’arròs, civada o ametlla, ja que tenen un sabor més dolçàs. De nou convé insistir que si la beguda és molt dolça és probable que sigui a causa de l’addició de sucres en la seva elaboració.

Per prendre de nit abans de dormir.

Se sol atribuir a la llet de vaca la capacitat de relaxar i induir el son, propietat que no està provada amb estudis científics ben dissenyats. Així, el criteri per a escollir una beguda o una altra per prendre abans de dormir, a part del relacionat amb les preferències particulars, no ha de ser tant un possible efecte sobre el son, sinó el millor perfil nutricional de la beguda en qüestió.

Per als nens.

/imgs/20150901/Mtj_jarra.jpg

Com s’ha indicat amb anterioritat, les begudes d’arròs estan desaconsellades en nens per a un consum habitual, pel seu possible elevat contingut en arsènic, un metall pesant. De la resta de begudes, és probable que els nens se sentin més temptats a escollir les enxocolatades, ja que tenen més calories i un sabor més dolç. Tot i això, a causa de l’actual epidèmia d’obesitat al nostre país, és important que els pares siguin conscients que el sucre està implicat no només en l’aparició de càries dental, sinó també en el risc d’obesitat a llarg termini. Per això, cal escollir aquelles begudes que no continguin sucre entre els seus ingredients.

Les llets vegetals són llets?

/imgs/20150901/3leches.jpg

Si ens fixem en les etiquetes, veurem que en les begudes vegetals de soia, civada o arròs no apareix la denominació “llet”. Això és així perquè ho prohibeix la legislació, que indica que la llet és el producte obtingut “del munyiment higiènic, regular, complet i ininterromput de les femelles domèstiques sanes i ben alimentades”.

No obstant això, hi ha una excepció: la beguda elaborada amb ametlles, que sí que es pot denominar “llet d’ametlles”. Ho va decidir, al desembre de 2010, la Comissió Europea en el Reglament (CE) número 1234/2007, normativa en la qual s’estableix la llista de productes que es poden denominar “llet” o “lactis”.

Begudes vegetals, l’única opció per a intolerants a la lactosa?

La intolerància a la lactosa consisteix en una digestió insuficient del principal carbohidrat que conté la llet (la lactosa). Els seus símptomes habituals són molèsties abdominals, diarrea, inflor o flatulències, en funció de la dosi de lactosa ingerida. Només en casos severs es poden presentar vòmits o un sagnat intestinal.

Si la intolerància a la lactosa està ben diagnosticada (per un metge), té sentit utilitzar begudes vegetals en substitució de la llet de vaca (ja que no tenen lactosa). Amb tot, no és imprescindible renunciar a la llet de vaca. En primer lloc, perquè en el mercat hi ha llets de vaca sense lactosa. I en segon, perquè moltes persones amb intolerància a la lactosa poden tolerar bé una ingesta de fins a 12 grams de lactosa, l’equivalent a un got de llet, en una dosi única. De fet, és habitual que els individus amb aquest problema puguin tolerar-ne quantitats superiors si en consumeixen en dosis més petites repartides al llarg del dia i al costat d’altres aliments.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions