Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: begudes vegetals : Quin lloc poden ocupar en la nostra dieta?

El calci, la fibra i els greixos saturats són els tres nutrients que marquen la diferència entre aquest tipus de begudes i la llet de vaca tradicional

Quin lloc poden ocupar en la nostra dieta?

El seu lloc en la dieta

/imgs/20150901/ninos.jpg

Quan les begudes vegetals s’inclouen en les guies alimentàries, se situen al costat de la llet de vaca. Sempre es remarca que aquestes begudes han d’estar enriquides en calci, atès que el seu contingut en calci és molt inferior al que hi ha en la llet de vaca (tret que el fabricant hi afegeixi aquest nutrient).

Així, per a emetre una recomanació de consum d’aquestes begudes, hem de revisar quin és el consell en relació amb la llet de vaca, tasca que en absolut és gens fàcil, atès que no hi ha un consens clar en la comunitat científica sobre quants lactis convé consumir al dia.

Fins fa uns pocs anys es recomanava consumir entre 2 i 4 racions diàries de lactis, però ara com ara, entitats com el Departament de Nutrició de l’Escola de Salut Pública de Harvard o la Fundació Dieta Mediterrània aconsellen consumir entre 1 i 2 racions al dia de lactis. Però què s’entén per una ració? Una ració de lacti equival a un got de llet, 2 unitats de iogurt, també a 60 o 100 grams de formatge fresc o a 30 o 40 grams de formatge semicurat. Sempre s’ha de donar preferència a les versions baixes en greix (llet desnatada o formatge baix en greixos).

Com es pot comprovar en el semàfor nutricional, el contingut en greixos totals i saturats de les begudes vegetals (excepte en el cas de la beguda de coco) és baix, per la qual cosa té sentit suggerir que el consum de begudes vegetals enriquides en calci, si es prenen en substitució de la llet de vaca, ascendeixi a 1 o 2 racions diàries (1 o 2 gots diaris).

Amb tot, les recomanacions per tipus de consumidor serien les següents:

  • Les begudes vegetals i els nens. Els infants menors d’un any no haurien de prendre aquestes begudes vegetals en substitució de la llet materna o, si no s’alleta, de les fórmules infantils. Això es justifica perquè en aquesta etapa és important que la composició de la llet permeti el creixement normal del nen i les seves demandes nutritives particulars, cosa difícil d’aconseguir amb les begudes vegetals no adaptades. Així, tot i que les diferències entre la llet de vaca i les llets vegetals no tenen gran importància en els nens més grans o els adults (tret del cas del calci), sí que en tenen en els nadons, sobretot pel que fa als greixos i les proteïnes.

Des de l’any fins als dos anys, continua sent important (encara que no tant com en els nadons més petits) que hi hagi una aportació notable de llet materna. En el cas de nadons no alletats, la llet ja pot ser la que consumim els adults, sempre que sigui sencera (no desnatada). Hi ha un debat sobre si la ingesta habitual de begudes vegetals és adequada en aquesta etapa (entre l’any i els dos anys), atès que el perfil proteic i de greixos, com s’ha comentat, difereix entre les llets i les begudes vegetals. Com que el patró de proteïnes de les begudes de soia és més similar al de la llet, alguns investigadors recomanen als nadons que ni prenen llet materna ni llet de vaca, que prioritzin les begudes de soia, excepte si pateixen una al.lèrgia alimentària a la soia. Dels dos anys endavant no hi ha preocupació sobre si els nens prenen llet o begudes vegetals (tret del cas de la beguda d’arròs, com s’explica en el punt següent), encara que és important revisar l’etiqueta per a comprovar que no hi hagi sucres afegits. Cal saber, així mateix, que si es retiren els lactis de l’alimentació d’un nen, és bastant probable que a llarg termini aquest nen no pugui digerir de forma adequada la lactosa de la llet. La lactosa és un sucre present en els lactis (sobretot en la llet) i que digerim gràcies a un enzim anomenat “lactasa”. Aquest enzim es produeix en funció de la quantitat de lactosa que s’ingereix. Si passem un temps sense ingerir lactosa, en el nostre intestí no hi haurà una quantitat suficient de l’enzim lactasa, fet que generarà, en cas de consumir lactis, símptomes gastrointestinals (sobretot gasos, inflor o diarrea). Aquests símptomes solen ser lleus i passatgers, però poden arribar a ser molt molestos.

/imgs/20150901/chorro-ok.jpg

  • El cas particular de les begudes d’arròs i els nens. La fisiologia particular de l’arròs fa que aquest cereal pugui retenir arsènic, un metal.loide que pot ser tòxic, en funció de la dosi. És per això que, al juliol de 2014, la Societat Europea de Gastroenterologia, Hepatologia i Nutrició Pediàtrica (ESPGHAN) va revisar aquesta qüestió. La seva recerca els va portar a declarar el següent: “Per a evitar l’exposició l’arsènic, recomanem que els nadons i els nens petits evitin les begudes d’arròs”. L’informe no desaconsella ni el consum d’arròs ni d’altres derivats, perquè l’arsènic és molt menys present en el cereal sencer que en les begudes d’arròs.
  • Persones amb al.lèrgia a la proteïna làctia. No hi ha dubte que les persones amb al.lèrgia a la proteïna làctia ben diagnosticada no han de prendre lactis. En realitat, no només han d’evitar els lactis, sinó també els aliments que contenen, en la seva composició, derivats lactis. Cap dels productes detallats en aquesta anàlisi conté derivats lactis, però és important revisar les etiquetes perquè, de vegades, sí que s’hi troba proteïna làctia, com és el cas de determinades marques d’orxata de xufla.
  • Vegetarianisme i begudes vegetals. Una persona vegetariana, també denominada “ovolactovegetariana”, és aquella que no consumeix carn o peix, però sí que consumeix lactis o ous. Una persona vegana, en canvi, també exclou de la seva dieta els lactis i els ous (o els seus derivats). Així, un dels principals destinataris de les begudes vegetals és el col.lectiu de persones veganes, atès que no consumeixen llet o derivats. Resulta importantíssim que les persones veganes prenguin suplements o aliments enriquits en vitamina B12, per la qual cosa convé que escullin begudes vegetals que continguin aquesta vitamina. Moltes de les begudes analitzades en el semàfor la contenen, encara que s’ha de revisar l’etiqueta per a garantir la seva presència.
  • Persones amb diabetis. Les persones amb diabetis no necessiten recórrer a les begudes vegetals. Sí que se’ls aconsella que, si prenen lactis, els triïn baixos en greix. Això és així pel possible paper que exerceix el greix lacti en el risc cardiovascular a llarg termini (elevat en persones amb diabetis), encara que no hi ha un consens clar sobre aquest tema. En tot cas, si les persones amb diabetis escullen begudes vegetals, han de revisar l’etiqueta per a comprovar que no tenen sucres afegits. En el semàfor, es pot observar que hi ha productes, com la beguda de soia amb xocolata o algunes begudes d’arròs, d’ametlles o d’espelta, amb quantitats elevades de sucre, qüestió gens recomanable per a un consum habitual, encara més en una persona amb diabetis.

Semàfor nutricional

Si comparem les begudes vegetals amb la llet, hi ha tres nutrients que difereixen de forma notable: calci, fibra i greixos saturats. Encara que en el semàfor no apareix el calci, molts dels productes analitzats estan enriquits amb aquest nutrient, cosa que els fa més recomanables per a un consum habitual. Sí que consten en el semàfor la fibra i el greix saturat.

  • Sobre la fibra cal assenyalar que, si bé la soia, la civada, l’ametlla o l’arròs integral són rics en fibra, això no significa que les begudes elaborades a partir d’aquests aliments siguin també rics en fibra. En contenen, però en petites quantitats.
  • Quant als greixos saturats, hem de destacar, sobretot, la seva presència reduïda en les begudes vegetals, bastant inferior als que hi ha en la llet sencera. Si revisem les diverses begudes analitzades en el semàfor, observarem que totes, excepte la beguda de coco, tenen gairebé deu vegades menys greixos saturats que la llet sencera. La diferència continua sent notable fins i tot després de comparar les begudes vegetals amb la llet semidesnatada. En canvi, la llet desnatada té gairebé 7 vegades menys greixos saturats que la resta de begudes.

Sí que és elevat, però, el contingut en sucres en algunes de les begudes analitzades, sobretot en el cas de les que contenen el reclam “amb cacau”, “enxocolatada” o semblants, però també en algunes begudes d’arròs, ametlles o espelta. Si llegim els ingredients de diverses d’aquestes, trobarem en molts casos sucre, fructosa o altres edulcorants (mel, atzavara o xarop) els efectes dels quals sobre el nostre cos són semblants als del sucre.

La gran majoria declaren provenir de cultiu biològic. Es tracta d’una pràctica que, ben aplicada, pot exercir beneficis mediambientals, però que ara com ara no ha demostrat de forma consistent prevenir malalties, exercir beneficis per a la salut del consumidor o generar productes amb un valor nutricional més elevat.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions