Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Aquí, els criteris nutricionals habituals no són útils

La reposició d’aigua, sals i sucres durant o després de l’exercici físic intens o prolongat és imprescindible. En aquest sentit, les begudes esportives són útils, però no totes són efectives.

Aquí, els criteris nutricionals habituals no són útils

Si ens fixem en la qualificació Nutri-Score dels productes analitzats, veiem que gairebé tots s’engloben en la categoria D. Això ocorre perquè aquest sistema basa la puntuació en aspectes com l’aportació d’energia i el contingut de fibra, proteïna, fruites i verdures, sucre o sal. Aquest tipus de begudes té unes característiques que, en principi, poden semblar negatives (aporten energia i contenen sal i sucres), i manquen d’altres que a priori poden semblar positives (no tenen fibra, ni vegetals, per exemple). Tanmateix, en aquest tipus de productes en concret, aquests criteris no són vàlids perquè el que es busca en una beguda de reposició és precisament el que acabem d’esmentar: que aporti una certa quantitat d’energia, de sucres i de sals, i que manqui d’altres ingredients que en poden alentir la digestió. Així doncs, l’eina Nutri-Score i els criteris pels quals ens guiem habitualment per a decidir si un aliment és saludable no són útils en aquest cas. De fet, ens poden despistar. En podem trobar un exemple en el producte Powerade Zero, que té una puntuació B en Nutri-Score perquè no té sucres i no aporta energia. Això, que pot semblar positiu en una beguda d’ús recreatiu (com un refresc), no resulta útil en una beguda esportiva.

Ara bé, cal tenir clar que les begudes esportives estan destinades a unes situacions molt concretes: la pràctica d’activitat física intensa o prolongada (més d’una hora). Fora d’aquest context no resulten útils i fins i tot podrien resultar perjudicials en un consum continuat. Això vol dir que tampoc no són recomanables per a l’activitat física que la majoria de les persones fa habitualment; és a dir, de baixa intensitat o de curta durada. En aquests casos n’hi ha prou de beure aigua i de reposar després els nutrients amb l’alimentació habitual.

Com les hem de consumir?

Per a evitar la deshidratació i les seves conseqüències durant la pràctica esportiva intensa o prolongada, cal seguir una rutina adequada d’hidratació. Aquesta ha de començar abans de l’exercici, per a no començar amb carències; seguir de forma regular durant el desenvolupament, per a mantenir la hidratació i l’aportació d’energia; i continuar després d’acabar, per a reposar les pèrdues d’aigua, sals i hidrats de carboni. L’ideal és consumir un glop d’aquestes begudes (uns 150-250 ml) cada 15 minuts.

El més important d’aquestes begudes és la composició (si s’ajusten als criteris recomanats o no) però també cal considerar altres aspectes que poden semblar banals i que en realitat no ho són, com el gust i la temperatura de consum. És important que la beguda resulti apetible o almenys que el gust no causi rebuig. Per això s’hi fan servir ingredients com ara edulcorants, aromes i colorants. També és recomanable que el seu consum ens “animi” a beure (la presència de sal pot estimular la sensació de set) i, en definitiva, que sigui fàcil de beure. Per a ajudar-hi es recomana que la beguda es consumeixi a uns 15-21 °C, fet que a més en facilita el buidatge gàstric i l’absorció.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions