Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: barretes de cereals : I si prenem coquetes?

La seva aportació en sucre és semblant a la de les galetes, encara que el seu contingut en greixos és inferior. Així i tot, no hi ha un consens sobre quin és el seu paper en una dieta saludable ni tampoc sobre la freqüència d'ingesta recomanada

I si prenem coquetes?

/imgs/20150701/tortita_fondo.jpg

Tan famoses com les barretes, o potser més, són les cada vegada més omnipresents coquetes de cereals. N’hi ha de blat de moro, d’arròs, d’espelta, de quinoa, de sègol, de blat sarraí o, fins i tot, d’una combinació dels cereals anteriors (i probablement d’algun més). També n’hi ha d’integrals, amb xocolata (negra o amb llet) o amb iogurt. Se solen utilitzar com a refrigeri a mitjan matí o per berenar. Malgrat que se sol afirmar que són productes molt “assaciants”, hi ha poques proves en la literatura científica que abonin aquesta suposició.

Aquestes coquetes, que s’elaboren després de sotmetre els cereals a temperatures molt elevades dins d’un motlle (cosa que provoca la seva “explosió”), tenen semblances i diferències quant a les barretes analitzades en aquesta guia. Entre les semblances, destaca el contingut energètic de les coquetes a les quals s’ha afegit xocolata: el seu percentatge en calories és gairebé el mateix. Això és així, sobretot, pel contingut més alt en sucre. Si no són “enxocolatades”, les coquetes tenen molt menys sucre que les barretes.

Hi ha, en tot cas, bastants diferències des d’un punt de vista nutricional. Una d’important és que hi ha moltes més opcions integrals, una qüestió interessant vist l’ampli consens que hi ha amb relació als beneficis per a la salut atribuïbles a la ingesta habitual de cereals integrals. El doctor Hongyu Wu i els seus col.laboradors (del departament de Nutrició de la Universitat d’Harvard) acaben de publicar en la revista JAMA Internal Medicine una recerca que ha revelat que prendre sovint aliments integrals pot disminuir la mortalitat poblacional fins en un 15%.

/imgs/20150701/tortita_platano.jpg

No obstant això, la principal diferència amb relació a les barretes és que el contingut en sal de les coquetes sol ser bastant superior. Aquest és un punt important que cal tenir en compte, perquè dupliquem la xifra màxima de sal proposada per l’Organització Mundial de la Salut (5 grams al dia) i perquè la gran majoria de la sal que prenem (més del 80%) no prové de la que afegim de forma voluntària als nostres plats, sinó d’aliments processats, segons van reflectir les Jornades de debat sobre el Pla Nacional per a la Reducció del Consum de sal a Espanya.

A tall d’exemple, unes coquetes de blat de moro molt consumides (Bicentury) contenen 2,25 grams de sal per cada 100 grams. Sanitat considera que un aliment té «molta sal» quan iguala o supera 1,25 grams de sal per cada 100 grams de producte, així que ens trobem davant d’un aliment que gairebé duplica aquesta xifra.

Tot i això, la veritat és que, per fortuna, hi ha diverses opcions de coquetes baixes en sal o molt baixes en sal (són les més recomanables). Per a Sanitat, un aliment té «poca sal» (és la situació ideal) quan aporta 0,25 grams (o menys) de sal per cada 100 grams de producte.

Val la pena indicar, pel que fa a les coquetes, que el seu consum elevat preocupa els experts en nutrició, encara que no tant per la seva composició nutricional, sinó perquè substitueixen un grup d’aliments que hauria de tenir més protagonisme en la nostra alimentació: les fruites fresques.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions