Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Guia de compra: barretes de cereals : Anàlisi nutricional de les barretes de cereals

La seva aportació en sucre és semblant a la de les galetes, encara que el seu contingut en greixos és inferior. Així i tot, no hi ha un consens sobre quin és el seu paper en una dieta saludable ni tampoc sobre la freqüència d'ingesta recomanada

Anàlisi nutricional de les barretes de cereals

El seu lloc en la dieta

/imgs/20150701/nino_capucha_verde.jpg

No hi ha un consens sobre quin és el paper de les barretes de cereals en una dieta saludable, ni tampoc sobre la freqüència d’ingesta recomanada. En qualsevol cas, si es revisa la seva composició nutricional, es pot observar que no és massa diferent de la de les galetes quant a l’aportació en sucres (prop d’un 20%). En aquest sentit, és important recordar que el Ministeri de Sanitat inclou les galetes dins de la categoria “brioixeria”, un grup d’aliments que ha d’esta present en la dieta de manera ocasional.

El contingut en greixos en les barretes de cereals sol ser inferior al de les galetes, encara que si les barretes han estat elaborades amb xocolata (cosa molt freqüent), el percentatge de greix s’assemblarà bastant (sol vorejar el 15% i el 20%).

Si es comparen les barretes amb les fruites seques (ja que les fruites seques són aliments que se solen prendre entre hores), es pot comprovar que la seva aportació en greixos és inferior. Amb tot, mentre que la ingesta de fruites seques comporta uns beneficis demostrats per a la salut (com ara disminucions en el risc de patir diabetis de tipus 2, entre altres malalties cròniques), no ocorre el mateix en el cas de les barretes de cereals.

A diferència d’altres productes (com les begudes energètiques, per exemple), tant els nens com els adults poden menjar barretes de cereals, ja que no contenen cafeïna o altres excitants. Així i tot, s’ha de tenir en compte que, pel seu elevat percentatge de sucres afegits, és millor reservar-los per a moments puntuals o ocasions especials.

Llavors, amb quin tipus d’aliments hauríem d’acompanyar el consum de barretes? Si les volem consumir per a picar entre hores i no tenim més gana, no cal que hi afegim més aliments (recordem que sumar calories mai és bona idea). Si tenim més gana, res millor que combinar-les amb fruita fresca, fruita seca (que és millor que siguin sense sal afegida) i, per què no, hortalisses (una pastanaga crua entre hores és una delícia molt saludable). També podem acompanyar-les d’un lacti desnatat, com ara un got de llet o una ració de iogurt. Si acompanyem la barreta amb formatge, no hem de caure en la temptació d’escollir formatges amb molt de greix. Per això, revisarem que el seu percentatge de greix sigui sempre inferior al 15%.

Semàfor nutricional

En el semàfor nutricional, es pot observar que cap dels productes presenta un color taronja, que alertaria d’un notable contingut en algun dels nutrients conflictius. No obstant això, diverses de les barretes analitzades aporten més energia, sucres o greixos del que seria desitjable.

Si el producte s’elabora amb xocolata o si la ració de consum és més alta (hi ha barretes de 40 grams, mentre que d’altres només pesen 21 grams), és més probable que la seva aportació en sucres o greixos sigui superior. En tot cas, com que el percentatge de sucres d’aquests aliments és molt elevat i són productes molt saborosos, és possible que sigui més difícil fer-ne un consum moderat. Per això, cal prendre consciència que no són aliments comparables als productes bàsics de tota dieta saludable, com les fruites fresques, les hortalisses, les fruites seques o els llegums.

Molts d’aquests productes estan enriquits amb vitamines i minerals, encara que una anàlisi elaborada el 2006 per EROSKI CONSUMER va revelar que el que declara l’etiqueta no sempre coincideix amb el que desprenen les anàlisis independents.

Sí que és cert que les barretes poden contribuir al consum de nutrients importants, però no és menys cert que la millor manera de cobrir els requeriments nutricionals és mitjançant aliments que no comptin amb grans quantitats de sucres afegits, tal com va assenyalar el 2012 l’actual directora general de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la doctora Margaret Chan. Per aquesta raó, el millor producte de l’anàlisi són les barretes de cereals integrals Eroski Sannia, amb un contingut inferior de calories, sucres i greixos en relació amb la resta de barretes.

Què hem de mirar en l'etiqueta per a triar la barreta més adequada?

/imgs/20150701/cinta_metrica.jpg

A l’hora d’escollir una barreta, convé decantar-se sempre per les que presentin un contingut més alt en cereals integrals, en fruites i en fruites seques, i un contingut més baix en sucres afegits. Les etiquetes dels aliments ens ofereixen aquesta informació, tot i que de vegades pot resultar una mica confusa. Per això, és important tenir en compte les pistes següents:

  • Els fabricants estan obligats, per llei, a detallar els ingredients dels seus productes en ordre de pes. Així, cada vegada que mirem una etiqueta, ens fixarem en quins són els ingredients que figuren al començament d’aquesta llista. Si el sucre es troba entre els primers, significa que és un dels principals components d’aquest aliment i, per tant, que som davant d’un producte molt ensucrat i calòric.
  • Hi ha moltes maneres d’esmentar el sucre sense anomenar-lo. Per aquesta raó, és possible que en lloc de la paraula “sucre” hi trobem algun dels seus nombrosos pseudònims. Segons la Facultat de Medicina de Harvard, alguns dels noms que s’utilitzen són els següents: sucre invertit, sucre morè, dextrosa, fructosa, fructosa cristal.lina, glucosa, xarop de fructosa, xarop de blat de moro, maltosa, nèctar d’àgave, sacarosa, xarop de malt i suc de canya de sucre evaporat. Més enllà dels seus noms, tots són sucres o derivats del sucre amb la mateixa aportació calòrica i el mateix efecte metabòlic.

Barretes per a tots els públics?

/imgs/20150701/xica_comiendo.jpg

Com que cap de les barretes no conté cafeïna, qualsevol pot ser consumida per tot tipus de públic, excepte en el cas de persones que presentin una al.lèrgia o una intolerància alimentària, en aquest cas s’haurà de revisar l’etiquetatge del producte.

En qualsevol cas, vista l’actual epidèmia d’obesitat infantil al nostre país, cal remarcar que el percentatge de sucres afegits que hi ha en aquests productes els fa poc aconsellables per a un consum freqüent en la infància.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions