Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Com podem reduir la quantitat d’antinutrients dels aliments?

PRESENTS DE MANERA NATURAL EN UNA GRAN QUANTITAT D’ALIMENTS VEGETALS I EN ALGUN D’ORIGEN ANIMAL, AQUESTES SUBSTÀNCIES QUÍMIQUES FUNCIONEN COM A AUTOPROTECCIÓ DAVANT DE PLAGUES, BACTERIS I INTRUSOS. RADIOGRAFIEM AQUESTS COMPOSTOS PER CONÈIXER L’EFECTE VERTADER QUE TENEN EN EL COS HUMÀ, COM AFECTEN L’ABSORCIÓ DE NUTRIENTS I COM ELS PODEM DESACTIVAR.

Com podem reduir la quantitat d’antinutrients dels aliments?

  • Posar en remull els llegums. És una pràctica habitual abans de cuinar-los, així no suposarà un problema. Si deixem els llegums unes 8 hores en remull, aconseguirem que les saponines o lectines es desprenguin de l’aliment i es quedin a l’aigua. Això sí, hem de recordar que aquest líquid s’ha d’eliminar abans de cuinar-los.
  • Cuinar a temperatura elevada. La cocció a més de 100 °C durant 10 minuts seria suficient per a eliminar les lectines que es troben en els llegums. En el cas de l’àcid oxàlic en les bledes i els espinacs també seria suficient. Si les has de consumir crues, torna a llegir l’apartat “Ens hem de preocupar dels antinutrients?”. Amb el consum habitual que en fem, no ens hem de preocupar, fins i tot fins amb quatre racions setmanals, sempre que seguim una dieta variada amb altres aliments.
  • Remullar els cereals abans de consumir-los: sempre que el cereal s’adquireixi cru. L’habitual és que quan el comprem ja estigui torrat, així que aquesta pràctica no té sentit. Si tot i això ho vols fer perquè prefereixes que estigui tou, remulla’l i consumeix-lo al moment. En cap cas s’han d’emmagatzemar cereals o fruita seca humida; podria generar floridura i derivats d’aquesta, l’alliberament d’aflatoxines, unes toxines perilloses per a la salut dels humans i animals.
  • Llençar l’aigua de cocció de les verdures quan es tracti de bledes o espinacs, perquè gran part dels oxalats s’hi hauran quedat.
  • Cuinar sempre els ous. En cru es multiplica el risc d’infecció per salmonel·la, el grup de bacteris que se solen situar en la closca de l’ou i només desapareixen quan els cuinem. En la cocció també s’elimina l’avidina de la clara.
  • No menjar la pell crua de la patata i eliminar les zones verdes. Per a evitar la solanina hem de tallar del tot les parts verdes i els grills de les patates. Si el verd està molt estès pel tubercle és millor no arriscar-se i rebutjar-lo.

Pistes de la seva presència

  • Polifenols. Responsables dels tons vermells, blaus i violetes de moltes fruites i hortalisses: raïm, maduixes, prunes, raves… I vi.
  • Saponines. Es troben en molts aliments com la quinoa, els cigrons, els espàrrecs o la soia.
  • Avidina. Un ou de pollastre conté 1,8 mg d’aquest antinutrient. Aquesta quantitat desapareix quan es cuina.
  • Glucosinolat. Les verdures crucíferes, com la coliflor, el bròcoli, el bròquil, la col o el nap són les fonts principals d’aquest compost.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions