Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: El consum integral d'altres aliments

A més dels cereals integrals, les fruites, verdures, hortalisses, peixos i mariscs són recomanables perquè l'alimentació sigui més completa i "integral"

El consum integral d'altres aliments

/imgs/20110101/alimentacion3.jpg
La possibilitat d’enriquir la nostra alimentació de manera que s’hi incloguin més nutrients o altres substàncies “no nutrients”, però recomanables, inclou la ingesta d’altres aliments a més dels cereals.

Sobre el consum de fruita, per exemple, hi influeix de manera directa prendre-la en forma de suc (aquesta seria la versió “refinada”) o sencera (versió “integral”). Segons un estudi publicat en la revista International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders, (“Carbohidrats líquids enfront de sòlids: efecte en la ingesta d’aliments i en el pes”), la ingesta de 450 kcal a partir de begudes ensucrades a base de fruites produiria un augment significatiu del pes corporal. Aquest augment, però, no es dóna quan la idèntica quantitat de fruita es consumeix per peces pels mateixos individus.

A més de les calories, també és important la fibra i els fitoquímics que es queden en la liquadora quan es fa un suc. Quant a les verdures i hortalisses que amb freqüència es consumeixen cuites, cal tenir en compte que l’aigua de cocció acaba recollint part de les vitamines, dels minerals i dels pigments (molts dels quals, fitoquímics), per la qual cosa una pràctica interessant consisteix a aprofitar aquest brou per a fer sopes, cremes i enriquir salses. Per aquesta raó convé coure les verdures amb la mínima quantitat d’aigua, i alternar aquesta forma de preparar-les amb d’altres com els saltats, els rostits al forn, la cocció a la brasa o en papillota, etc.

Pel que fa al peix, aquest es pot considerar una font apreciable de calci si se’n fa un consum “integral” i es menja sencer, amb espines, sempre que sigui possible. És el cas de les espècies de mida petita com els seitons, els xanguets, les sardines, etc. o bé les varietats que es comercialitzen en conserva, com les anxoves. De la mateixa manera, algunes varietats de marisc petites que es mengen sense pelar, com les gambes i gambetes, constitueixen una bona font de calci.

Aliments integrals també per als més petits

/imgs/20110101/alimentacion4.jpg
La recomanació, pels avantatges que té per a la salut, de seguir una alimentació integral no és exclusiva per als adults. Infants i adolescents també poden, i deuen, beneficiar-se d’un estil d’alimentació caracteritzat per la presència d’una àmplia varietat de cereals integrals, fruites i verdures que garanteixin el seu desenvolupament òptim. Les recomanacions actuals en el consum de fibra es fan a partir de la despesa energètica diària aproximada, per la qual cosa es poden aplicar a totes les edats.

El començament de l’alimentació complementària, després de la lactància o compaginada amb aquesta, és el moment adequat per a oferir als més petits aliments integrals. Amb el pa, per exemple, es pot començar pel de motlle integral, i així progressar amb la pasta fins a l’arròs integral.

Si l’objectiu és adequar-se cap a hàbits alimentaris més saludables, aquest canvi cap a l’integral ha de ser progressiu perquè es mantingui en el temps, ja que l’infant està acostumat a altres sabors i de seguida notarà la diferència, fet que pot ocasionar el seu rebuig. De fet, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), en la seva guia “Una alimentació sana per a tothom”, anima a triar aliments integrals i a integrar-los en els menús infantils setmanals.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions