Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: KIWIS: SORPRENENTS, PERÒ NO MÀGICS. Bruno, Gracie, Monty, Jones... Es fàcil pensar en els kiwis com una família gràcies als noms que tenen alguns dels seus membres. Si atenem les estadístiques de consum, també és fàcil comprendre que són molt apreciats: a Espanya, la producció i importació d'aquesta fruita no ha deixat de créixer els últims anys. Convé conèixer les seves bondats i com els podem incorporar a la dieta.

COMBAT EL FRED DE L'HIVERN AMB UNA BONA DOSI DE VITAMINES I DONA UN GUST DE MAR ALS TEUS PLATS

KIWIS: SORPRENENTS, PERÒ NO MÀGICS. Bruno, Gracie, Monty, Jones... Es fàcil pensar en els kiwis com una família gràcies als noms que tenen alguns dels seus membres. Si atenem les estadístiques de consum, també és fàcil comprendre que són molt apreciats: a Espanya, la producció i importació d'aquesta fruita no ha deixat de créixer els últims anys. Convé conèixer les seves bondats i com els podem incorporar a la dieta.

/imgs/20190201/GettyImages-126549641.jpg

D’autèntics desconeguts a membres habituals del nostre cistell del mercat. En tan sols tres dècades, els kiwis han passat de ser una raresa exòtica a veure com se’n dispara la importació, el cultiu i el consum. Avui mengem uns tres quilos de kiwi a l’any per persona i destinem extensions importants de terra a produir-ne. Només a Galícia, que lidera la producció nacional d’aquesta fruita, n’hi ha 700 hectàrees conreades, l’equivalent a 980 camps de futbol. Gol del kiwi per tota l’escaire.

Ja sigui en grans produccions o en petites novetats gurmet ?com el cultiu de baby kiwis, als camps extremenys?, és evident que aquesta fruita d?origen xinès que després va viatjar a Nova Zelanda ha arribat al nostre país per quedar-s?hi. Ens ofereix uns quants nutrients d?interès, des de fibra dietètica i potassi fins a vitamina C. Diversos estudis científics han relacionat el seu consum habitual amb una disminució del risc cardiovascular i han constatat la seva capacitat per a assaciar-nos i millorar el trànsit intestinal.

Malgrat això, no és gaire diferent d?altres aliments d?origen vegetal. Alguns tindran més potassi i d?altres menys folats, però en conjunt són indiscutiblement beneficiosos per a la salut. Exerceixen millor el seu paper quan es complementen en la nostra alimentació quotidiana. Per aquest motiu els experts de l?associació 5 al dia posen l?accent a augmentar la quantitat de fruites i hortalisses que mengem en lloc de fomentar el consum d?una sola varietat. Les anomenades ?dietes miracle? són l?antítesi d?aquest plantejament. Solen enfocar-se en la promoció d?un aliment concret en detriment de la resta, i enalteixen les seves propietats nutricionals com si fossin exclusives i tinguessin efectes màgics. El kiwi no s?escapa d?aquesta tendència i, de fet, és molt fàcil trobar pàgines a Internet que el promocionen com un superaliment capaç d?obrar miracles. És aquí on cal anar en compte i recordar que aquesta fruita és igual de saludable que unes pomes o unes peres, encara que aquestes no hagin tingut l?halo d?exotisme que el kiwi ha tingut alguna vegada.

Hi ha unes quantes varietats de kiwis. Algunes tenen noms curiosos com Bruno, Gracie, Monty, Hayward o Jones, i són femenines; és a dir, femelles. Però també n?hi ha de masculines, entre les quals trobem Tomuri, Matua i M-3. A Espanya, el kiwi més conreat és el Hayward: pell resistent, bona mida, verd brillant i un gust que equilibra molt bé el dolç amb l?àcid. I no sempre té aquest color: també pot ser groc. Les seves propietats nutricionals són pràcticament les mateixes, però amb una particularitat: un contingut elevat en carotenoides i antocianines.

Quan en compris, tria exemplars intactes, sense taques i no gaire tous. A casa es conserven molt bé, ja que la maduració és molt lenta. A temperatura ambient, duren fins a 15 dies; i a la nevera, un mes. Es poden menjar sols, en amanides o barrejats amb altres fruites. Si ets fora de casa, no necessites pelar-los: talla?ls per la meitat i menja-te?ls amb cullereta. I si tens més pressupost, pots emportar-te uns baby kiwis: tenen la mida d?un cirerol, es mengen amb pell i són exquisits. Per la seva mida, caben a la butxaca, encara que també ho exigeixen, perquè costen, de mitjana, més de 20 euros el quilo.

PROPIETATS DE 100 GRAMS DE KIWIS

  • Energia: 52 kcal
  • Aigua: 85,9 g
  • Sucres: 9 g (Més que les maduixes i menys que el raïm.)
  • Proteïna: 1,1 g
  • Fibra: 1,9 g (El mateix que una mandarina i més que el préssec o la pinya.)
  • Vitamina C: 59 mg (Més que una taronja però la meitat que el bròcoli.)
  • Vitamina A: 3 ug
  • Vitamina B-6: 0,15 mg
  • Folats: 29,3 ug (Gairebé el triple que les peres i quatre vegades menys que les endívies.)
  • Potassi: 290 mg (Bastant més que les mandarines però menys que els plàtans.)
  • Fòsfor: 35 mg
  • Calci: 25 mg
  • Magnesi: 15 mg

Font: Elaboració pròpia a partir de la Base de dades Espanyola de Composició d’Aliments (BEDCA)

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions