Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: AL PUNT

ELS DIES D'ESTIU ENS PORTEN EL GUST DE LA FRUITA I DEL FUM DE LES BRASES. OBRE EL REBOST A NOUS PRODUCTES DE LA TERRA.

Delícies del camp

OLI D’ALVOCAT: ELS GREIXOS TAMBÉ PODEN SER SALUDABLES

/imgs/20190601/GettyImages-1090514994.jpg

És ric en àcids grassos insaturats (com l’omega-3 i l’omega-6). Ajuda a controlar el colesterol. És cardioprotector, conté antioxidants (com la vitamina E) i s’obté de la pressió en fred d’un fruit. Però no, no és oli d’oliva, encara que amb aquesta descripció podria ser-ho i gairebé sempre el comparen amb ell. Parlem de l’oli d’alvocat, un aliment que comparteix moltes qualitats amb l’or verd del Mediterrani i que pot presumir de formar part del club selecte dels greixos saludables.

L’oli d’alvocat és únic pel que fa al gust, les propietats nutricionals i culinàries. Com destaca un estudi publicat el 2015 per la Universitat de Zacatecas i la Secretaria d’Agricultura de Mèxic, és tan nutritiu com l’oli d’oliva i les seves propietats cardioprotectores poden ser fins i tot superiors, ja que presenta més quantitat d’àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats, i menys greixos saturats.

No obstant això, els perfils nutricionals dels dos olis s’assemblen bastant i es podria dir que la diferència principal té a veure amb el sabor: el gust de l’oli d’alvocat és molt més suau, fins i tot neutre.

Aquesta característica no és, per si mateix, un defecte. Per contra, pot ser molt útil per a certes receptes en les quals no vulguem que l’amaniment tingui tanta presència (per exemple, en combinació amb fruites). A Mèxic -el principal productor mundial d’aquest oli- s’utilitza en amanides, per a elaborar vinagretes i com a condiment de pastes, llegums, verdures i peixos.

I a Nova Zelanda, un dels països on té més èxit, es fa servir sovint per a fregir aliments, ja que tenen un punt de fumeig superior al de la majoria dels olis vegetals (per sobre dels 200 °C). Tot i que a Espanya encara constitueix un producte per a gurmets (i es coneix més pels usos cosmètics), cada vegada és més fàcil trobar-ne a la cuina (el seu preu oscil·la entre 1,88 i 10 ¬/100 ml). I, si hi ha temps, a més, es pot elaborar a casa. Hi ha moltes maneres de fabricar-lo: esprement les peles, cuinant els alvocats o, fins i tot, deshidratant-los.

NYAM: L’ALIMENT MÉS RÀPID DE LA TERRA

/imgs/20190601/GettyImages-134021527.jpg

Fins fa cinc anys, gairebé ningú no el coneixia a Europa. El nyam era un aliment anònim del qual pocs havien sentit parlar. Malgrat això, el 2012 es va fer famós a la mateixa velocitat que Usain Bolt, l’atleta jamaicà que va batre el rècord del món en els 100 metres llisos durant els Jocs Olímpics de Londres. Aquella gesta esportiva va despertar l’interès de la premsa, que va voler saber què menjava l’home més ràpid del món, i que es va sorprendre davant la brevetat de la resposta: Bolt menjava nyam, molt des de la seva infància.

L’entusiasme no es va fer esperar. Exòtic i potencialment eficaç per a millorar el rendiment esportiu, el nyam ho tenia tot per a pujar al podi dels anomenats superaliments, i a partir d’aquest moment se li van atribuir una infinitat de propietats gairebé miraculoses. Però les tenia? No. De fet, el nyam és un tubercle d’allò més normal, sobretot a l’Amèrica Llatina (també a Canàries), on forma part de la dieta quotidiana, com el moniato, la patata o la iuca.

Igual que aquests aliments, el nyam és molt ric en carbohidrats d’absorció complexa (sobretot, en midó), una característica que el converteix en una font d’energia molt interessant. També conté fibra, algunes vitamines i minerals com el potassi. Llavors, què el fa especial? Els valors d’aquests nutrients.

Comparat amb el moniato i la patata, el nyam ens aporta entre un 7 % i un 10 % més de carbohidrats, gairebé el doble de fibra i més del doble de potassi, un mineral particularment útil per a la recuperació muscular. D’altra banda, s’assemblen bastant, fins i tot per a cuinar. El pots preparar fregit, al forn, en sopes, guisats, purés… No et convertirà en la persona més ràpida del planeta, però t’aportarà varietat a la cuina sense anar-te’n gaire lluny de casa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions