Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Delícies de l'horta... i el mar

L'hivern és menys gris amb una bona dosi de vitamines. Menja bé I aconsegueix aquests propòsits d'any nou.

Delícies de l'horta... i el mar

ALL: MANUAL D’INSTRUCCIONS

/imgs/20190101/GettyImages-696140825.jpg

Pertany a una família amb membres molt coneguts, com la ceba o el porro, i forma part de les nostres receptes des de fa centenars d’anys. En l’antiguitat, a més, es feia servir com a remei per a tractar nombrosos problemes, des de combatre refredats i protegir el cor fins a millorar la circulació sanguínia o augmentar l’apetit sexual. Bona part d’aquesta fama ha perviscut fins als nostres dies, ja que encara està considerat un aliment ple de virtuts i beneficiós per a la salut. I ho és.

L’all, d’aspecte humil i discret, atresora una infinitat de bondats nutricionals i gastronòmiques. Potser no és tan màgic com es creia fa temps, però sí que ha demostrat l’eficàcia per a reduir la pressió arterial i prevenir l’arterioesclerosi, com expliquen des de la Fundació Espanyola del Cor. De fet, exerceix un cert efecte anticoagulant i per això se’n desaconsella el consum abans i després d’una intervenció quirúrgica.

Què conté d’especial aquest aliment? És ric en àcid fòlic, algunes vitamines (com la C) i en minerals tan importants com el potassi, el magnesi o el fòsfor. A més, el seu gust inconfusible pot millorar moltíssimes receptes, donar vida fins i tot als plats més insulsos i aromatitzar amaniments d’ús habitual, com l’oli o la maionesa. Però tampoc cal exagerar: per moltes vitamines o minerals que contingui, les quantitats d’all que consumim són petites i impedeixen que l’aportació nutricional sigui significativa. Caldria menjar 100 grams d’all (unes 50 unitats) per a ingerir el 28 % de vitamina C que ens aporta una taronja del mateix pes. Clarament, guanya la taronja que, d’altra banda, no repeteix, com passa amb l’all.

Convé fer ús de l’all amb criteri. El millor consell és aprofitar-ne les qualitats gastronòmiques sabent que és bo i, també, sa. En el mercat, tria els que siguin ferms, pesants per a la seva mida i sense brots verds, i evita els que tinguin un aspecte groguenc o els que semblin estar buits. A casa, si els conserves en un lloc fresc, sec i ventilat, duraran molt (els morats poden durar fins a un any), així que sempre podràs tenir-los a mà per a cuinar.

NO FUGIS DE LES MEDUSES: MENJA-TE-LES!

/imgs/20190101/GettyImages-597304035.jpg

Les meduses ocupen un lloc molt concret en la nostra vida: pensem en elles a l’estiu, quan volem gaudir de la mar. La seva presència no és gaire celebrada, i ens ocupem a consciència d’evitar-les. Però, i si no fos així? Com seria la cosa si, en comptes de percebre-les com una amenaça, les busquéssim per a emportar-nos-les a casa i menjar-nos-les? Si la idea de preparar-les en escabetx i servir-les com a aperitiu et sembla desgavellada, potser has de fer un cop d’ull a les propostes de la gastronomia asiàtica, en la qual solen ser un aliment d’allò més habitual. Angúnia? Pensa-ho així: les meduses són a la cuina d’Àsia el que els caragols als fogons d’Espanya.

Alguns països com la Xina, Indonèsia, el Japó o Tailàndia han incorporat aquesta espècie marina als seus receptaris i en consumeixen amb naturalitat des de fa centenars d’anys. La seva presència no crida l’atenció. Es prepara amb salsa, en sopa o en amanida, i acompanyada per ingredients que donin color i sabor als plats, ja que les meduses són transparents i no fan gust de res. L’excepció és el toc de sal, que ve donat per la seva pròpia composició: una medusa conté, sobretot, aigua marina (més del 95 %), i la resta són proteïnes. Per aquest motiu en anglès s’anomena jellyfish (peix de gelatina).

Per a assaborir-les sense haver de viatjar tan lluny, la millor opció és visitar un bon restaurant asiàtic i bussejar en la seva carta. Això et permetrà gaudir d’una preparació tradicional diferent i fer-ho sense riscos, ja que, com passa amb els bolets, no totes les meduses són comestibles: algunes contenen quantitats elevades de toxines i poden ser letals. Als nostres mars, de fet, només n’hi ha una espècie consumible (la Cotylorhiza tuberculata), així que no es tracta de fer una passejada per la platja i agafar la primera que trobem. El més indicat per a tastar aquest curiós (i esmunyedís) aliment és deixar-ne la preparació en mans de professionals.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions