Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: NO FEM EL GALL I TRIEM BÉ. El gall dindi és una font excepcional de proteïna, amb menys colesterol i greixos que altres carns que arriben a la nostra taula. Tot i això, l'aportació nutricional que obtenim varia molt depenent de si consumim carn o embotit.

L'hivern és menys gris amb una bona dosi de vitamines. Menja bé I aconsegueix aquests propòsits d'any nou.

NO FEM EL GALL I TRIEM BÉ. El gall dindi és una font excepcional de proteïna, amb menys colesterol i greixos que altres carns que arriben a la nostra taula. Tot i això, l'aportació nutricional que obtenim varia molt depenent de si consumim carn o embotit.

/imgs/20190101/GettyImages-89743272.jpg

Comença un any nou i es desplega la llista de bons propòsits al calendari. Menjar millor, baixar de pes, fer exercici, deixar de fumar o reduir els nivells d’estrès són algunes de les metes més populars aquests dies. També les que més incomplim: alguns estudis suggereixen que només una de cada deu persones aconsegueix portar a bon port les flamants idees de gener. Si et trobes en el grup dels qui volen millorar l’alimentació (i si has sucumbit als excessos nadalencs), necessitaràs fer alguns canvis en la dieta i triar aliments més lleugers. El gall dindi n’és un, però totes les seves versions són igual de saludables?

Comencem pel principi: la carn de gall dindi és molt sana. Comparada amb altres carns d’aviram, és la que conté menys colesterol, menys greixos i més proteïnes. En 100 grams de pit a la planxa només hi ha 145 kcal, gairebé el 30 % són proteïnes i menys del 3 % són greixos. La resta són minerals i aigua. Per tant, som davant d’un aliment que compleix els requisits indispensables per a formar part d’una dieta saludable i magra.

A més -i això és important, sobretot en plena costa de gener-, es tracta d’un aliment assequible, i això permet incorporar-lo al nostre menú quotidià sense exigir un sobreesforç a la butxaca. Si el combinem amb certes guarnicions com arròs integral, cuscús o verdures i fruites de temporada, podrem menjar bo i sa amb pocs diners.

Tanmateix, no és el mateix la carn de gall dindi que l’embotit de gall dindi, aquest producte tan popular que solem menjar fred i en rodanxes. Amb excepció de les calories, en les quals gairebé no hi ha diferència, els valors nutricionals són diferents i també la composició. Per concretar: en 100 grams d’embotit de gall dindi, les proteïnes es redueixen a la meitat i els greixos es multipliquen per quatre. La presència de vitamines (ja de per si mateix discreta en la carn de gall dindi) queda reduïda a meres traces, mentre que el contingut de sal es multiplica per 6. És a dir, que a igual quantitat d’aliment, consumirem uns nutrients ben diferents.

/imgs/20190101/GettyImages-574854201.jpg

I les diferències no acaben aquí, perquè, si observem les etiquetes dels diversos embotits, trobarem que es componen de diversos ingredients (aigua, sucre, sal, proteïnes làcties, midó de patata…) i que no tot el pes del producte és carn de gall dindi. La composició i les proporcions varien segons les marques i les propostes (per exemple, en les versions amb menys greix o sal), però el ventall es podria resumir d’aquesta manera: la presència de carn de gall dindi en l’embotit va del 55 % al 90 %. En el millor dels casos, menjarem un 10 % d’ingredients afegits; en el pitjor, suposaran gairebé la meitat del que mengem.

Conèixer aquesta informació és important per als consumidors per dues raons. La primera, perquè solem pensar que el gall dindi en embotit és molt sa. La segona, perquè prenem decisions de compra i dietètiques basades en aquesta percepció. I, en aquest sentit, les dades oficials són molt clares. Segons l’informe anual del Ministeri d’Alimentació, el consum domèstic de carn fresca al llarg de l’any 2017 es va reduir un 2,2 % respecte del 2016 (inclosa la de gall dindi). En paral·lel, va haver-hi un augment en la demanda de carn processada, com l’embotit, per primera vegada en quatre anys.

UN OCELL DE CORRAL AMB MOLTA PRESÈNCIA

Per a aconseguir un gall dindi ben gustós, una opció excel·lent és rostir-lo. Condimenta’l amb sal i pebre; afegeix-hi una mica de mantega per sobre i per sota de la pell, perquè la carn estigui més suculenta i la pell cruixent; i si necessites descongelar-lo, recorda que ho has de fer a poc a poc i a la nevera: un dia per cada 2,5 kg de gall dindi.

COM PODEM TRIAR BÉ?

La millor opció, fins i tot per a fer un entrepà, és comprar carn de gall dindi i preparar-la a casa a la planxa. Però si no tenim temps o ens resulta més pràctic fer servir l’embotit de gall dindi en rodanxes, llavors caldrà oblidar-se del reclam publicitari dels envasos i mirar amb atenció les etiquetes. I què hi hem de llegir? Pren nota d’aquests consells:

  • No confonguis publicitat amb informació. Les expressions “tradicional”, “artesà”, “recepta clàssica”, “natural” o “a l’estil casolà” es fan servir com a sinònim de qualitat, però nutricionalment no signifiquen res. Les paraules que importen veritablement són a la llista d’ingredients i a la taula nutricional. Aquesta sí que és informació rellevant.
  • Busca el que tingui més percentatge de gall dindi. En general, està indicat. Si no ho estigués, recorda que la llista d’ingredients d’un producte sempre està ordenada de major a menor. Pots deduir el percentatge de gall dindi en funció de les quantitats dels altres ingredients.
  • Observa els altres ingredients. Com menys n’hi hagi, millor.
  • Tria versions baixes en sal. En els embotits de gall dindi estàndard, el contingut de sal sol oscil·lar entre l’1 i el 2 %. Un aliment conté molta sal si en porta 1,25 g o més per cada 100 g de pes (el consum màxim recomanat per l’OMS és de 5 g al dia). Com explica el doctor Carlos Casabona, la frase “contingut reduït de sodi/sal” només “vol dir que té una reducció del 25 % en comparació amb un altre producte similar. Si aquest producte té molta sal (per exemple, 2 g per cada 100 g), el “reduït” també continuarà tenint-ne (1,5 g per cada 100 g)”. Davant del dubte, el millor és preguntar al carnisser.
  • En rodanxes o sencer. No hi ha diferències ressenyables entre el gall dindi que ven el carnisser i el que pots comprar en rodanxes dins d’una safata ja preparada, tret que el primer, com que és una peça sencera, es conservarà durant més temps.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions