Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: No és el mateix menjar-se-les que "beure-se-les"

L'hivern és menys gris amb una bona dosi de vitamines. Menja bé I aconsegueix aquests propòsits d'any nou.

No és el mateix menjar-se-les que "beure-se-les"

/imgs/20190101/GettyImages-932241794.jpg

No és el mateix una peça de taronja sencera que una peça de taronja espremuda. En primer lloc, perquè canvia la composició nutricional. Quan espremem la fruita, es perd la fibra, un nutrient que té uns beneficis que van més enllà de millorar el trànsit intestinal. La fibra dels aliments és important per a la salut cardiovascular i també ajuda a controlar el nostre pes. I això no és tot.

Per a obtenir un got de suc necessitem esprémer, almenys, un parell de taronges. Aquest got de suc ens el beurem més de pressa del que trigaríem a menjar-nos les dues peces de fruita (no cal mastegar) i el seu impacte en el nostre organisme serà ben diferent. El metge i pediatre Carlos Casabona és molt clar sobre aquest tema: “Beure suc fa que flueixi a tota velocitat un torrent líquid ple de sucres lliures, amb les seves calories corresponents. La repercussió metabòlica és molt diferent de la que es produeix quan el bol alimentari progressa per l’intestí a un ritme adequat, alliberant els sucres continguts de manera molt més lenta i donant temps a l’organisme a respondre amb eficàcia perquè no hi hagi nivells elevats i sobtats de glucosa en sang”.

A més, no ens atiparà igual. De fet, és bastant probable que acompanyem aquest suc amb alguna cosa sòlida (un sandvitx, una torrada, un croissant…). En canvi, si mengem les dues peces de taronja, serà menys probable que tinguem ganes de menjar res més per a acompanyar. En suma: perdem la fibra, consumim més sucres de cop i afegim més calories amb algun altre aliment, ja que el suc no ens traurà la gana. Per això els especialistes subratllen que el suc no equival a la fruita sencera ni la substitueix.

QUATRE VERITATS SOBRE ELS TEUS CÍTRICS

Compte amb el suc d’aranja

És el cítric amb més quantitat de vitamina A i, com la resta de les fruites, té moltes propietats saludables. Tot i això, cal tenir-hi certa precaució, perquè el seu consum pot interferir amb l’acció d’alguns medicaments (impedint-ne o disminuint-ne l’absorció en l’organisme). Si prenem ansiolítics, fàrmacs per a reduir el colesterol, antihistamínics o medicaments per a regular la tensió arterial, convé que ho consultem al metge.

No ens falta vitamina C

La vitamina C és molt important per a la salut (és antioxidant, enforteix el nostre sistema immunològic, ajuda a la cicatrització de ferides…), però no ens fa falta consumir més de la que ja prenem. A Espanya superem de sobra les ingestes recomanades. Tampoc cal que augmentem el consum de cítrics pensant en aquesta vitamina i per a prevenir refredats: hi ha molts altres aliments que en contenen. Alguns, com els pebrots, el julivert, la kale, el bròcoli o la coliflor tenen fins i tot més vitamina C que les llimones, les aranges i les taronges.

La fruita no ens engreixa

Ni en dejú, ni a la nit, ni amb aigua, ni a les postres: la fruita no ens engreixa. Per contra: les fruites són aliments rics en fibra, aigua, vitamines i minerals. Totes les societats científiques relacionades amb l’alimentació coincideixen a recomanar-ne la ingesta per a potenciar un bon estat de salut. A més, hi ha evidències que relacionen un consum elevat de fruita i verdura amb una facilitat més gran per a perdre pes i mantenir el que hem perdut.

Compte amb l’acidesa

L’acidesa estomacal és un problema de salut recurrent al nostre país (es calcula que la quarta part de la població en pateix els símptomes o n’ha patit). A més de la sensació de cremor i dolor, es poden produir lesions a l’esòfag si no es prevé i es tracta de manera adequada. Alguns aliments poden provocar acidesa o cremor d’estómac, i els cítrics i els seus sucs es troben entre ells. Si patim aquest problema, ens convé evitar-los.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions