Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

: Delicias de la huerta

SETEMBRE IRROMP PER TERRA I AIGUA. PER A ENFRONTAR-SE AL NOU CURS, HORTA I MAR DE TEMPORADA.

Delicias de la huerta

Que no t’amargui una albergínia
/imgs/20180901/GettyImages-697607295.jpg

La forma de gota allargada, el color cridaner i la textura brillant de la seva pell recorden un globus d’aigua. En canvi, és l’interior el que en confirma la semblança: les albergínies són un 92% aigua, un element amb clar protagonisme en la seva composició nutricional. Per sort per a la nostra dieta, no és l’únic que conté aquesta hortalissa. També ens aporta potassi, quantitats mitjanes de fibra i alguns minerals importants, com el magnesi i el calci. Com que té poques calories (només 84 kcal per cada 100 grams), és una bona candidata per a les dietes de control de pes. Encara que es venen al mercat durant tot l’any, les que trobem ara, al setembre, solen ser les més bones. Les albergínies creixen millor amb la calor i es desenvolupen amb el sol del final de l’estiu. Un luxe. La clau per a triar-les és buscar aquelles que siguin fermes al tacte i que no tinguin marques o talls en la pell, ja que és una hortalissa molt sensible que es deteriora amb rapidesa i la seva polpa s’oxida en contacte amb l’aire. La pell les protegeix, però és molt fina, així que a casa convé manipular-les amb cura per a evitar trencaments, com si realment fossin globus d’aigua. Les albergínies es poden preparar de moltíssimes maneres: en saltats i samfaines, al forn, fregides, arrebossades, en mussaca estil grec… L’important, en tots els casos, és eliminar el deix amarg que sol tenir la seva polpa i que, en alguns casos, podria espatllar-nos el plat. Hi ha un truc molt senzill per a fer-ho: obrim l’albergínia, fem uns talls en la carn i hi tirem sal. La deixem reposar així durant mitja hora sobre una reixeta (primer amb la polpa cap amunt, després amb la polpa cap avall). La sal farà que brolli el suc de l’albergínia (el responsable del sabor) cap a la superfície. L’esbandim sota el raig d’aigua freda, l’eixuguem amb un drap i llesta per a cuinar!

PITAHAYA: PER POSTRES, UN CACTUS

Costa decidir què resulta més cridaner d’aquesta fruita: si la seva pell fúcsia amb escates de drac o el seu blanquíssim interior sembrat de diminutes llavors negres. La pitahaya vermella és una fruita de contrastos. Té un gust dolç, moltíssima aigua i aspecte de foc. Baixa en calories i rica en vitamines i en fibra, és el fruit d’un cactus i, a més de vistosa, resulta molt fresca i saludable: per què no la servim per postres? Al sud-est asiàtic, on és molt preuada, forma part de la dieta habitual i se serveix de moltes maneres: al natural, en refrescs o com a guarnició de plats salats. A Nicaragua, el productor mundial més gran de pitahaya, es pot trobar com a refresc, barrejada amb sucre i suc de llimona (un còctel potent de vitamina C, per cert). I a Mèxic, el seu país d’origen, la varietat de presentacions sembla que no s’acabi: se serveix en forma de gelatina i melmelada, però també com a ingredient de tamals, salses i licors. A Europa va guanyant presència als mercats i als camps. A Espanya, es comença a conrear a Màlaga. Amb tot, la producció local encara és incipient, de manera que per a accedir a aquesta fruita depenem més de les importacions que no de les collites. El que sí que podem fer és experimentar a la cuina i imitar les preparacions d’altres terres. O buscar el més senzill: la manera més fàcil (i sana) de menjar aquesta fruita és a cullerades, com el kiwi quan està al punt. Per triar la millor pitahaya, cal buscar les que tinguin la pell de color fúcsia més brillant i encès.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions