Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Los datos, informaciones, interpretaciones y calificaciones que aparecen en esta información corresponden exclusivamente al momento en que se realizaron y tienen, por tanto, una vigencia limitada.

Anàlisi documental per a conèixer la prevalença de les malalties cardiovasculars i els seus factors de risc : Salut cardiovascular: cors que maten

Tres de cada 10 defuncions a Espanya es deuen a una malaltia del sistema circulatori, la principal causa de mort

Causes modificables

Factors de risc
/imgs/20160501/dolor.jpg

Segons el MSSSI, al voltant del 75% de les causes de les malalties cardiovasculars estan relacionades amb factors com el tabaquisme, el sedentarisme, la hipertensió, la diabetis o l’obesitat. També ho creu la Federació Mundial del Cor, qui assegura que aquests factors de risc es poden controlar, tractar o modificar:

/imgs/20160501/MtjCorazon.jpg

  • Tensió arterial elevada: és una elevació sostinguda dels nivells de pressió sanguínia per sobre de valors considerats normals (pressió sistòlica de més de 160 mmHg i pressió diastòlica de més de 90 mmHg). Perquè aparegui es poden donar factors personals i ambientals (edat, hàbits alimentaris i estil de vida) o també genètics: la tensió arterial tendeix a elevar-se amb l’edat, és també més freqüent que aparegui si la persona és obesa, porta una dieta rica en sal i pobra en potassi (pobre en verdures, fruites i fruita seca, llegums, cereals integrals), beu quantitats d’alcohol elevades, no practica cap activitat física o sofreix d’estrès psicològic. Se’l coneix com l'”assassí silenciós”, ja que normalment no es mostren símptomes o signes d’alarma i molta gent no és conscient que pateix aquesta malaltia.
  • Tabaquisme: en aquest cas, el risc de desenvolupar malalties cardiovasculars és més gran en dones fumadores, homes joves i en fumadors habituals.
  • Diabetis: es produeix per una alteració en l’aprofitament dels sucres a causa d’una manca total o parcial de l’hormona insulina o pel fet que aquesta no compleix la seva funció. El risc de sofrir esdeveniments cardiovasculars és entre dues i tres vegades més alt entre les persones amb diabetis de tipus 1 o tipus 2. El perill és més gran entre les dones. A més, les persones amb diabetis tenen un risc més alt de patir una apoplexia.
  • Inactivitat física: una persona activa és qui dedica 30 minuts d’activitat moderada 5 vegades a la setmana o 20 minuts d’activitat vigorosa 3 vegades a la setmana. Els qui no compleixen aquests requisits mínims tenen un risc de mortalitat entre el 20% i el 30% superior als que sí que ho fan.
  • Dieta no saludable: prendre quantitats elevades de greixos saturats, greixos trans i sal, mentre es redueixen les de fruites, verdures i peix, es relaciona amb un augment en el risc de sofrir afeccions cardiovasculars.
  • Colesterol: segons la FHF, és una substància similar al greix, que el cos necessita per a fabricar hormones, àcids biliars, vitamina D i altres substàncies. Les lipoproteïnes s’encarreguen de transportar el colesterol i n’hi ha de dos tipus: les de baixa densitat (LDL o colesterol “dolent”) i les d’alta densitat (HDL o colesterol “bo”). Com més alt sigui el nivell de colesterol LDL en sang o menor el d’HDL, més alt serà el risc de sofrir una malaltia cardiovascular.
  • Obesitat: és l’augment del pes corporal per sobre d’un 15% del valor considerat normal, a causa d’un increment del greix corporal. L’obesitat es relaciona amb els principals factors de risc cardiovasculars com la pressió arterial elevada, la intolerància a la glucosa, la diabetis de tipus 2 i la dislipidèmia.

Però la Federació Mundial del Cor recorda que també hi ha factors que no es poden modificar, com ara l’edat, el sexe i la història familiar.

Abans de res, segons AECOSAN, cal tenir en compte que “la promoció de la salut cardiovascular (pràctica regular d’activitat física, una alimentació saludable, no fumar, no tenir excés de pes i mantenir valors normals de tensió arterial) pot reduir fins en un 81% el risc de mortalitat per qualsevol causa”.

Aliments que cuiden del cor

Una dieta equilibrada reforça la salut del cor. La Fundació Espanyola del Cor (FEC) destaca deu aliments amb propietats beneficioses per al cor:

  • Nous: prevenen els problemes cardiovasculars gràcies als seus alts nivells d’àcids grassos Omega-3, que protegeixen el cor.
    /imgs/20160501/nueces.jpg
  • Bròquil: conté àcid fòlic, zinc, ferro, calci, vitamina K i antioxidants… Ajuda a reduir el risc d’accidents vasculars.
    /imgs/20160501/brocoli.jpg
  • Xocolata negra: ajuda a restaurar la flexibilitat de les artèries i evita que els leucòcits s’enganxin a les parets dels vasos sanguinis.
    /imgs/20160501/chocolate.jpg
  • Maduixes: contenen flavonoides, que contribueixen a dilatar les artèries, protegeixen l’endoteli (la capa interior dels vasos sanguinis) i controlen la tensió arterial.
    /imgs/20160501/fresas.jpg
  • Curri: la curcumina, un potent antioxidant present en aquest condiment, redueix les probabilitats de sofrir insuficiència cardíaca i hipertensió per les seves propietats antiinflamatòries.
    /imgs/20160501/polvo.jpg
  • Te verd: una o dues tasses al dia contribueixen a prevenir malalties cardiovasculars, ja que ajuden a disminuir els nivells de greix alts en la sang.
    /imgs/20160501/te.jpg
  • Oli d’oliva: la seva ingesta diària ajuda a protegir la salut cardiovascular gràcies a la seva composició en àcids grassos i als seus antioxidants.
    /imgs/20160501/aceite.jpg
  • Salmó: ajuda a reduir els nivells de colesterol i triglicèrids i incrementa la fluïdesa de la sang, ja que millora l’elasticitat de les parets arterials.
    /imgs/20160501/salmon.jpg
  • Vi negre: l’etanol i els polifenols tenen efectes beneficiosos sobre les molècules inflamatòries causants de l’aterosclerosi.
    /imgs/20160501/vino.jpg
  • Llegums: contenen proteïnes de qualitat excel.lent i el seu poc greix afavoreix uns nivells de colesterol en sang saludables.
    /imgs/20160501/legumbres.jpg

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions