Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment en què es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

Eroski Consumer analitza els menús del dia de 160 restaurants de 18 ciutats espanyoles : La qualitat dietètica d'un de cada tres menús del dia és deficient

L'oferta no ha millorat en els últims cinc anys: les deficiències es mantenen en proporcions similars i el percentatge de bones qualificacions ha disminuït

Preus dels menús del dia

Els 160 restaurants visitats van cobrar una mitjana de 10,8 euros pels seus menús del dia. La diferència respecte de l’informe de 2006 és d’un 21% més (l’IPC acumulat en aquest període va ser d’un 8,5%). A més, es van observar diferències importants entre els preus d’una ciutat i els d’una altra. La més barata per a menjar de menú va ser la Corunya (amb una mitjana de 8,9 euros); mentre que Almeria va ser la més cara (el cost global va arribar als 13,7 euros). Dins d’una mateixa ciutat, també es van anotar diferències significatives de preu: a Sant Sebastià, el restaurant més car va cobrar 16,1 euros pel menú del dia i el més barat, 8,9 euros. Per contra, els preus més homogenis es van trobar a Alacant (1,5 euros de diferència).

Els millors menús del dia (els que obtenen una puntuació superior a 8 punts sobre els 10 possibles) van costar una mitjana d’11,3 euros, mentre que pels pitjors (els que van suspendre l’examen nutricional) es va pagar una mitjana de 10,6 euros.

Qualitat de servei i atenció al client: resultats molt positius

Els restaurants obtenen una qualificació mitjana positiva en la qualitat del servei i l’atenció al client. Les valoracions no baixen dels 7 punts en totes les ciutats. No obstant això, igual que en l’informe de 2006, s’hi van observar deficiències. EROSKI CONSUMER va comprovar que el 5% dels restaurants visitats no facilitaven els fulls de reclamacions als clients que els sol·licitaven (l’excusa era sempre la mateixa: “l’amo no hi és”) i que en un 43% dels casos no se n’indicava de forma expressa l’existència, tal com ho exigeix la llei.

En gairebé un de cada deu locals visitats no s’exhibia de forma visible el preu del menú i, en el 18%, els plats que el conformaven tampoc no estaven exposats al públic a l’exterior de l’establiment, tal com marca la norma. A més, només un de cada deu informava de l’aforament màxim autoritzat a l’interior del local i en un 5% dels restaurants analitzats no es podia pagar amb targeta de crèdit.

Malgrat la legislació vigent que obliga a distingir la zona de fumadors de la de no fumadors quan es permeti fumar a l’establiment, un 63% de locals analitzats no ho feia. A més, en una de cada deu ocasions la zona del menjador i el bany estaven brutes (papers o burilles a terra, brutícia a les finestres, etc.). L’assignatura pendent és l’accessibilitat: el 70% dels menjadors no tenien banys específics per a persones amb algun tipus de discapacitat (un 18% el tenien compartit amb el de dones). Finalment, quant a les factures, només en una de cada tres vegades l’IVA estava clarament desglossat (molts restaurants es limiten a posar per escrit frases com “IVA inclòs”).

Què fem malament quan mengem fora de casa?

/imgs/20100501/tema3.jpg
Tots coneixem les normes bàsiques per a mantenir una dieta saludable: fomentar una alimentació equilibrada i promoure l’activitat física. Però no podem evitar caure en la temptació quan mengem fora de casa. Aquests són els errors més comuns:

  • Saltar-se àpats. És necessari fer com a mínim tres àpats principals i algun aperitiu a mig matí o a la tarda.
  • Prescindir d’hortalisses i verdures. Es recomana consumir com a mínim 2 racions al dia de verdures i/o amanides per la seva aportació de fibra i d’antioxidants, que contribueixen a potenciar la salut.
  • Consumir llegums només en temporades de fred. Els llegums són aliments molt nutritius i la recomanació és menjar-ne de 2 a 4 racions a la setmana (com a primer plat, com a guarnició o com a ingredient en altres plats) durant tot l’any.
  • Escollir sempre primers plats amb massa proteïna animal. La verdura, l’arròs, la pasta i els llegums constitueixen els ingredients més habituals dels primers plats, juntament amb les amanides i les sopes. És preferible que s’acompanyin de verdures variades, encara que també es pot incloure, en quantitats reduïdes, algun ingredient d’origen animal.
  • Ometre el peix. Per la seva composició nutricional, és convenient consumir-ne almenys 3 o 4 vegades a la setmana i alternar el peix blanc i el blau.
  • Abusar de guisats i estofats amb molt de greix. La quantitat de greix i de calories que contenen depèn de la quantitat de l’oli que s’utilitzi i dels ingredients. El millor és que es consumeixin de tant en tant, sense abusar-ne.
  • De guarnició, sempre patates fregides. Hi serveixen altres opcions com els pebrots, els xampinyons, els pèsols, les verdures saltades, etc.
  • Triar sempre preparacions com fregits o arrebossats. En funció del tipus de preparació culinària que s’apliqui a un aliment, aquest es pot enriquir en nutrients, però també en calories.
  • Preferir els refrescs a l’aigua. Si se substitueix l’aigua amb massa freqüència, s’ingeriran sucres i calories extra que afavoreixen l’augment de pes.
  • Prendre postres dolces o molt elaborades. Es recomana substituir-les per fruita fresca o lactis senzills, menys calòrics, més fàcils de digerir i més nutritius.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions