Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa >

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment en què es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

Enquestades més de 800 persones de 17 comunitats autònomes sobre el seu grau de coneixement de l'alimentació saludable : Alimentació saludable: no ho sabem tot

El coneixement general sobre alimentació és bo (18,5 punts sobre 26), però el d'un 22% dels enquestats es va qualificar com a baix o només acceptable

Coneixements generals

Pretendre “oblidar”

Els nostres hàbits de vida i alimentació exerceixen una funció cabdal sobre la nostra salut, segons el nutricionista Julio Basulto. En aquest sentit, apunta en el seu llibre, Secretos de la gente sana, que la majoria de la població sap, en el fons, com hauria d’alimentar-se. Les actituds correctes i les incorrectes. No obstant això, l’expert també explica que se sobreestima la percepció que es té del que s’ingereix i “s’obliden” en certa manera alguns hàbits incorrectes i més habituals del que es pensa. Però és clar que alguna cosa no fem bé. Les dades no menteixen. La majoria dels espanyols presenta com a mínim una malaltia crònica. Segons l’Organització Mundial de la Salut, les malalties no transmissibles més “assassines” són les malalties cardiovasculars, el càncer, les malalties respiratòries i la diabetis. Aquestes malalties comparteixen quatre factors de risc: tabaquisme, sedentarisme, alcohol i mala alimentació, sobrepès o obesitat.

/imgs/20140701/tema-2.jpg

Un 30% dels enquestats per EROSKI CONSUMER considera que els seus actuals hàbits alimentaris són saludables. Especialment, ho pensen els més grans de 55 anys. Un altre 63% creu que només els té de vegades i només un 7% reconeix que les seves rutines alimentàries són incorrectes (en aquest cas, són sobretot els homes).

Saber millorar

El grau de coneixement general sobre l’alimentació saludable és bo. Del màxim de 26 punts, els enquestats van aconseguir 18,5 punts, sense diferències substancials en funció del sexe, l’edat o el nivell d’estudis acabat.

No obstant això, no tots ho saben tot. Un 22% dels enquestats van demostrar un coneixement baix o només acceptable. En aquest cas, destacaven els homes entrevistats, les persones sense estudis o amb un nivell d’educació només obligatòria i els més grans de 55 anys (encara que són els qui consideren en una proporció més alta que els seus hàbits alimentaris són sempre saludables).

Per temàtiques alimentàries, el 34% dels enquestats van fallar qüestions sobre fruites i verdures, un altre 21% també sobre aliments proteics i un 19% sobre greixos. A més, el 18% no té clares les diferències entre alimentació i nutrició.

D’altra banda, en línies generals, els entrevistats tenen més clars els conceptes sobre els lactis, els aliments amb carbohidrats i els nutrients. Encara més, pràcticament no donen credibilitat als falsos mites.

Nutrient, no aliment

Els aliments són indispensables per a la vida i subministren a l’organisme l’energia i els nutrients necessaris per a la formació, el creixement i la reconstrucció dels teixits. On acaba l’alimentació comença la nutrició, un procés inconscient i involuntari en el qual es reben, es transformen i s’utilitzen les substàncies nutritives que contenen els aliments.

En l’enquesta, un 82% sap que alimentació i nutrició són dos conceptes diferents i un 68%, a més, és conscient que una alimentació saludable ha de tenir diverses característiques: suficient, completa, equilibrada, adequada, adaptada i segura. En canvi, el 88% no té clar que els aliments es classifiquen en 6 grups tal com explica l’Estratègia NAOS: lactis i derivats, aliments proteics, aliments amb carbohidrats; llegums, cereals i tubercles; verdures i hortalisses, fruites; i greixos, oli i mantega.

La importància de nodrir-se

Hi ha moltes maners d’alimentar-se, però només n’hi ha una per a nodrir-se. Quan els aliments arriben a l’aparell digestiu reduïts en unes quantes substàncies, la nutrició és unitària i monòtona. Per aquesta raó, és important conèixer la composició dels aliments i la nostra necessitat de nutrients.

Sabem, per exemple, que cada persona consumeix el doble de sal de la quantitat recomanada. Així ho va assegurar el 90% dels entrevistats. I és que malgrat que l’Organització Mundial de la Salut recomana no prendre més de 5 grams de sal diaris perquè l’excés d’aquest producte en la dieta s’associa amb la hipertensió (factor de risc de les malalties cardiovasculars), es calcula que a Espanya cada persona consumeix, de mitjana, 11 grams de sal al dia.

També som conscients del nostre dèficit de fibra, tal com indiquen el 93% dels consumidors enquestats. La ingesta recomanada per a adults s’estableix, aproximadament, en 25 grams al dia de fibra a partir d’aliments, fàcil d’aconseguir si en la nostra dieta predominen els vegetals i els productes integrals. No obstant això, actualment l’alimentació dels espanyols és deficient en aquest nutrient perquè la majoria dels aliments consumits estan molt refinats, la qual cosa fa que el restrenyiment sigui una malaltia comuna.

En canvi, les vitamines ens generen dubtes, sobretot quan es parla de quantitats aconsellades. Només el 38% va indicar que aquests nutrients es necessiten en quantitats molt petites, però que el seu dèficit pot produir nombroses malalties carencials.

Paginació dins d’aquest contingut

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions