Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Edición impresa > Actualidade e lecer > Tema de portada

^

Pan integral: Mentiras con moita miga

Parecen integrais ou artesáns, pero a inmensa maioría non o son. A inminente reforma legal sobre a calidade do pan ponlle coto á picaresca dunha industria que fixo que millóns de españois consuman habitualmente produtos cuxa composición non coincide coa etiqueta.

 

Levamos consumindo pan integral "toda a vida", e tanto a súa aparencia como o seu sabor están nitidamente almacenados na nosa memoria. E, con todo, é moi posible que nin a unha nin o outro sexan reais. Ou, polo menos, o que debesen ser, porque aquí o obvio -que estea feito con fariña integral- de cando en cando cúmprese.

De acordo coa normativa vixente, de 1984, para que un pan sexa integral debe estar elaborado con fariña de gran enteiro. Non especifica a porcentaxe, polo que moitos dos produtos comercializados como tales conteñen de feito unha cantidade mínima de fariña integral ou ningunha. Son, na práctica, pans feitos cunha maioría de fariñas refinadas (de trigo ou non) e escurecidos con aditivos para darlle a aparencia "integral", o que leva a engano ao consumidor, que moitas veces non é consciente diso. Resulta paradoxal, porque nin sequera a cor encaixa: "Un pan integral adoita ter todos os matices do branco ao beixe. Ollo, porque non é marrón escuro. Bótanlle malte tostado ou melaza para que adquira esa cor, porque a xente pensa que o marrón é integral, e non o é", sostén Ibán Yarza, xornalista e autor de tres libros sobre este prezado alimento..

Só fariña de gran enteiro.

O Real decreto de próxima aprobación poñeríalle punto final a esta práctica, xa que, segundo a nova normativa, para denominarse pan integral (ou "pan 100 % integral") deberá realizarse exclusivamente con fariña integral (sexa esta de trigo, centeo ou outro cereal). E se a porcentaxe é menor, deberá mencionarse a porcentaxe de fariña de gran enteiro que contén (e co mesmo grosor, cor e fonte que a denominación do produto); en ambos os casos seguido do nome do cereal empregado na súa elaboración ("pan integral ao 80 %, ao 60 %...").

A fariña integral, pola súa banda, deberá incluír as tres partes do gran: o salvado, o endospermo e o xerme, e non só as dúas primeiras, como é habitual na actualidade. O salvado é a capa externa (aproximadamente un 13 %, cunha alta cantidade de fibra), e o endospermo (ao redor dun 85 %) é onde se concentra o amidón e, xa que logo, a maior porcentaxe de glucosa. O xerme (o embrión da semente, un 2-3 %) contén a maioría dos nutrientes e minerais (vitaminas B e E, calcio, fósforo, potasio, magnesio e Omega-3, entre outros), e con todo é a parte que normalmente se elimina, por un simple cálculo de rendibilidade: aumenta o prezo do pan e fai que a fariña caduque antes (nuns meses), aínda que paradoxicamente o pan verdadeiramente integral dure logo máis tempo fresco. "Malia que estea xeneralizado, poderíase dicir que hai unha fraude e un engano na etiqueta", sostén Enrique García, portavoz da Organización de Consumidores e Usuarios (OCU). "Se a normativa actual di que fariña integral é a que leva xerme de trigo, o pan integral debería levalo. E se non o leva, non pode chamarse así".

Segundo os expertos, o problema é que as fábricas de fariña que producen a maioría da fariña que consumimos están deseñadas para obter fariña branca. "Iso significa que, ao comezo do proceso, separan as tres partes do gran, eliminan o xerme e vólvense recombinar para obter a falsa fariña branca que utilizamos e que, hoxe en día, segue sendo a que máis se atopa", conta Yarza. Antigamente (e aínda hoxe, pero de forma minoritaria), o cereal triburábase entre dúas moas de pedra, polo que a fariña conservaba todos os seus compoñentes e propiedades.

Nutricionalmente diferentes. Só fariña de gran enteiro.

Máis aló do feito de levar á casa un produto que non é o que se anuncia, persiste a evidencia de consumir un alimento cun peor perfil nutricional. Segundo un estudo publicado pola revista Jama en 2015, os alimentos integrais (ricos en fibra) están relacionados cunha menor mortalidade; e outro da Sociedade Americana de Nutrición (2010) afirma que estes reducen considerablemente o risco de padecer doenzas crónicas como a diabetes, o cancro colorrectal e as enfermidades coronarias. A súa capacidade saciante faille xogar un papel importante no control de peso, e regula o tránsito intestinal e o desenvolvemento da flora intestinal. A fibra axuda a regular os niveis de azucre en sangue, a facer máis lento e progresivo o paso da glucosa cara ao sangue. Por iso, é recomendable a súa incorporación a unha dieta e estilo de vida saudables.

As fariñas refinadas, en cambio, realizan unha menor achega nutricional e sobre todo carecen da contribución de fibra que presenta a versión integral, pero tamén dunha parte importante do contido en proteínas e minerais. Precisamente o que fai a fariña integral interesante.

Radiografía dun gran de trigo

  • Endospermo. Prové enerxía. Neste tecido atópanse os hidratos de carbono, as proteínas e as vitaminas do grupo B.
  • Xerme. Alimenta a gran e ten vitaminas do grupo B, E, minerais, fitoquímicos, antioxidantes e graxas insaturadas.
  • Salvado. Protexe o gran e incorpora fibra, vitaminas do grupo B, minerais e fitoquímicos.

Paginación


Outros servizos


Buscar en

Información de Copyright e aviso legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

En EROSKI CONSUMER tomámosnos moi en serio a privacidad dos teus datos, aviso legal. © Fundación EROSKI

Fundación EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto