Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Edición impresa > Alimentación

^

Legumes: Un tesouro a exame

DESCUBRE POR QUE É BO CONSUMILAS, APRENDE A ESCOLLELAS E SACA O MAIOR PARTIDO DA TÚA COMPRA: SON ECONÓMICAS, RICAS EN FIBRA E PROTEÍNAS E CON MOI POUCAS GRAXAS. CUSTA CRER QUE O SEU CONSUMO DECREZA CONSIDERABLEMENTE AO LONGO DAS ÚLTIMAS DÉCADAS.

 

Falar de legumes é dar un paseo pola historia mesma da humanidade. Xunto cos cereais, levan milenios constituíndo a base da nosa alimentación, e achamos vestixios da súa presenza nas civilizacións máis antigas e remotas. As lentellas eran veneradas no antigo Exipto; os feixóns, cultivados en civilizacións precolombinas 8 000 anos antes de Cristo; e en Oriente Próximo cereais como trigo e cebada asociábanse xa a lentellas ou chícharos hai 10 000 anos. Chegadas a Europa despois do descubrimento de América, foron o sustento dunha poboación diminuída por guerras, epidemias e pola fame.

Económicas, ricas en proteínas e carbohidratos e baixas en graxa (do un ao dous por cento en xudías e lentellas, e menor do sete nos garavanzos), nosa cultura común non sería a mesma sen eses pratos de culler. Pero malia os seus indubidables beneficios, o consumo de legumes en España decaeu constantemente. Por persoa e ano, pasamos de consumir 13 quilos nos anos 50 ata aproximadamente cinco, segundo datos do Ministerio de Agricultura, Pesca e Alimentación (MAPA). E aínda que 2017 rexistrou por primeira vez en 40 anos un aumento do 4,4 % no seu consumo, seguimos lonxe das tres racións que recomendan os expertos en nutrición.

Mentres tanto, as vendas dos establecementos de comida rápida e a domicilio creceron un 5,7 % en 2017 ata alcanzar os 3 320 millóns de euros en España, aínda que seguimos estando á cola do consumo en Europa (e á cabeza en canto ao prezo).

PARA CASE TODAS AS DIETAS.

Unha das falsas crenzas máis estendidas sobre as legumes é que non deben consumirse con frecuencia porque engordan. Con todo, o seu efecto saciante convérteas nunha opción ideal para as dietas baixas en calorías, e non debemos esquecer que o nivel calórico do prato variará considerablemente dependendo de se mesturamos as legumes con verduras ou carnes como chourizo ou morcilla.

O seu consumo habitual axuda a previr enfermidades cardiovasculares, certos tipos de cancro e diabetes; controla a presión sanguínea, protexe a microbiota intestinal e regula as hormonas dixestivas, segundo a Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación e Dietética (FESNAD). É ademais un alimento especialmente indicado para os celíacos, ao estar libres de glute, e para os diabéticos, polo seu baixo índice glicémico: os hidratos de carbono, o seu principal macronutriente, son complexos, de absorción lenta, polo que a glucosa pasa ao sangue de forma progresiva. O seu alto contido en fibra soluble pode reducir o colesterol, axuda a controlar o azucre en sangue e favorece o tránsito intestinal, combatendo eficazmente o estrinximento.

ALTAS EN PROTEÍNA, BAIXAS EN GRAXA.

Outro mito que desde hai tempo trata de desmerecer as legumes fala da baixa calidade das proteínas de orixe vexetal. Con todo, como sostén a nutricionista Lucía Martínez, tanto a soia como os garavanzos e algúns tipos de feixóns presentan proteínas completas, e o seu contido en aminoácidos é complementario ao dos cereais (por exemplo, o arroz), o que dá lugar a unha proteína combinada de alta calidade presente en moitos deses potaxes tradicionais na nosa gastronomía. Non en balde o contido proteico das legumes é o máis alto de todos os alimentos de orixe vexetal, e son ademais máis sas, baratas e sostibles que as de orixe animal.

LOCAIS OU IMPORTADAS?

Malia que o consumidor busca cada vez máis a produción local, España non cultiva a suficiente legume como para cubrir a demanda existente, polo que debe importar produción de países como Estados Unidos de América, Canadá, México ou Arxentina. Unha situación deficitaria que se explica por dous motivos principais, segundo apunta Javier Alonso, director técnico da Indicación Geográfica Protegida Lenteja Tierra de Campos: "Por unha banda, é unha cuestión de prezos. Noutros países cultívase en grandes extensións, o que, unido a menores custos de combustible e maquinaria, fai que se abaraten os prezos" e que a rendibilidade (e competitividade) do seu cultivo en España sexa menor.

Por outro, as condicións agroclimáticas fan que a produción flutúe moito dunha tempada para outra, e iso dificulta que o envasador poida comprometerse para adquirir unha cantidade estable cada ano. Aínda así, existen en España 10 áreas de produción recoñecidas a través dos selos de Indicación Xeográfica Protexida (IXP) e Denominación de Orixe Protexida (DOP), que ofrecen cultivos nacionais de gran calidade e cun consumo máis sostible, ao reducirse o impacto ambiental da súa produción e transporte (ver recadro na páx. 19). En consecuencia, aínda que o prezo da legume local certificada é, en xeral, máis elevado, tamén pode resultar unha opción máis sostible e gourmet.

CADA LEGUME, UN VALOR

A soia é a máis enerxética (406 calorías por cada 100 gramos), a que máis graxa (19) e a que máis proteína ten: 72 gramos nunha ración de 200, mentres que a mesma cantidade de tenreira proporciona 48. Os feixóns, pola súa banda, teñen máis fibra que ningunha (25 gramos por cada 100), e os garavanzos o nivel máis alto de carbohidratos (55). En conxunto, tamén son unha boa fonte de minerais (ferro, zinc, calcio) e vitamina B.

ANÁLISE

Para esta guía analizáronse 82 variedades de marcas representativas en cada un dos formatos de legumes dispoñibles (secas, cocidas e preparadas): Luengo, Carretilla, Eroski, Seleqtia, Gvtarra, Pedro Luis, Litoral, Ja'e, La Cochura, El Hostal, La Asturiana, Garlan y Veritas. Quedan fóra os chícharos, usados sobre todo como gornición e os cacahuetes.

Paginación


Outros servizos


Buscar en

Información de Copyright e aviso legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

En EROSKI CONSUMER tomámosnos moi en serio a privacidad dos teus datos, aviso legal. © Fundación EROSKI

Fundación EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto