Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

A PUNT

UNA PROCESSÓ DE COLORS VIUS OMPLE EL REBOST I LA NEVERA. DEL MAR ENS ARRIBA UNA VISITA MOLT ESPECIAL

QUÈ LI PASSA A LA PRUNA? És versàtil, delicada i de colors. Dolça i al mateix temps una mica àcida. Els múltiples matisos que té converteixen qualsevol tipus de menjar en una explosió de sabors. I els seus efectes beneficiosos per a la salut no es poden ignorar.

 

Pot ser que sigui una de les peces més socorregudes del fruiter. Tant se val que sigui un aliment exquisit o que ens ofereixi una versatilitat enorme per a cuinar; les seves bondats als fogons no es coneixen tant com les del bany: la pruna té fama de ser un laxant natural. Però a què es deu aquesta qualitat? Quines altres propietats té? Varien molt els nutrients entre les peces fresques i les seques? T'expliquem alguns secrets d'aquesta fruita, que millora els teus plats mentre cuida la teva salut intestinal.

No és la fruita més vistosa del mercat, però és boníssima i agraïda a la cuina. Podem menjar-la freda o calenta, fresca o deshidratada, per esmorzar o per sopar..., i incloure-la en tots els plats del menú de moltes maneres. Tant en melmelades com al natural, com a farciment de carns o per postres, la pruna s'adapta a tot: des de la superfície de les torrades fins a l'interior d'un pollastre al forn.

Hi ha moltes varietats d'aquesta fruita i algunes tenen fins i tot nom propi. És el cas de les prunes clàudies, que es diuen així en honor de Clàudia de Valois, la primera esposa del rei Francesc I de França. I n'hi ha més: Laetitia i Larry Ann, Santa Rosa, Golden Japan... Com que la llista de noms és llarga i la podem oblidar amb facilitat, la manera més senzilla de classificar aquesta fruita és pels colors i per la dolçor, tret que en determina els diferents usos culinaris.

Com que és una fruita bastant delicada (no sol durar al punt més de tres o quatre dies), es recomana comprar només les que hàgim de consumir durant aquest període o, si no, congelar-les o utilitzar-les per a cuinar.

UN LAXANT EFICAÇ

 

Com totes les fruites, les prunes són un aliment saludable que hauria de formar part de la nostra dieta habitual, especialment quan estan de temporada. Quan en mengem, ingerim aigua (el principal component), vitamines A i C, carbohidrats simples i complexos i minerals com el potassi i el fòsfor, molt important per a tenir cura dels ossos i les dents. Amb tot, la característica més excel·lent de les prunes és la seva eficàcia provada com a laxant natural.

Aquesta qualitat es deu a dues raons: una presència destacada de fibra dietètica (inclosa la pectina) i de sorbitol, un hidrat de carboni molt utilitzat com a edulcorant en infinitat de productes light que està present de manera natural en alguns aliments. Segons explica la Federació Espanyola de Nutrició, té una acció laxant lleu que es potencia quan la consumim juntament amb fibra, i que afavoreix el trànsit intestinal.

És igual d'eficaç una pruna fresca que una de seca? No, perquè el seu perfil nutricional és diferent. Les seques contenen molta menys aigua que les fresques i concentren més quantitat de nutrients. En 100 grams de prunes deshidratades hi ha cinc vegades més fibra i sorbitol que en 100 grams de prunes fresques. Per aquesta raó es recomanen en cas de restrenyiment. Però també concentren la resta dels nutrients, per això cal consumir-les amb moderació: per exemple, tenen quatre vegades més sucre i cinc vegades més calories.

QUAN COMPRIS, TRIA BÉ

Tant si són per a elaborar melmelades, farciments, salses, com per a menjar-les al natural, recorda que el truc per a triar els exemplars més frescos és que siguin ferms al tacte i que no tinguin taques ni cops a la pell, però sí una polseta fina i blanquinosa a la superfície, que ens indica que són acabades de collir de l'arbre.

  • Grogues. Molt sucoses, però també àcides; són les millors per a preparar melmelades i gelatines. Funcionen bé com a farciment de carns i d'aviram, i com a ingredient de salses agredolces.
  • Vermelles. També sucoses i una mica més dolces, es poden menjar al natural i utilitzar-se en les mateixes receptes que les grogues. El seu color, més vistós, convida a fer-les servir en pastissos, sorbets, gelats i altres postres.
  • Negres. La seva pell és fosca (de vegades, blavosa) i són molt dolces. Si en preparem una melmelada, haurem de posar-hi menys sucre que si la féssim amb unes prunes grogues. Per tant, són més adequades per a cuinar-les i elaborar salses d'acompanyament i guarnicions per a altres plats.
  • Verdes (o clàudies) . Són les reines de les prunes i les més dolces de totes. Una delícia per a menjar al natural i un ingredient molt apreciat en rebosteria. Aporten un gust exquisit a les receptes i eviten que hi afegim tant de sucre.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto