Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

EL SECRET DE LES FRUITES DESHIDRATADES

RIQUES EN MICRONUTRIENTS, FIBRA I ANTIOXIDANTS, EL SEU CONSUM HA AUGMENTAT NOTABLEMENT ELS ÚLTIMS ANYS. DESCOBREIX COM SÓN I SI HEM D'EVITAR-NE LA INGESTA O INCORPORAR-LES SENSE POR A LA NOSTRA DIETA.

Evita fer-ho a casa

 

Tradicionalment, el procés d'elaboració s'ha basat a deixar la fruita fresca al sol perquè s'assequi. Aquesta pràctica, que encara es fa en alguns llocs, té inconvenients importants. Per a Beatriz Robles, dietista-nutricionista i especialista en seguretat alimentària, dessecar fruites a casa no és mai aconsellable: "Fer-ho al sol és molt perillós perquè no controlem ni la temperatura, ni la humitat, ni la velocitat del vent o la incidència dels rajos solars, i algunes zones queden més seques que d'altres". Una altra opció podria ser utilitzar el forn de casa, a baixa temperatura (al voltant de 40-45 °C), "però no és gens econòmic, perquè cal tenir la fruita entre 12 i 14 hores, tallar-la uniformement...".

Com que són aliments que tenen poca quantitat d'aigua, en principi no hi hauria problemes amb els bacteris, explica l'especialista. Però sí que n'hi hauria amb els fongs i els llevats, "perquè són els únics microorganismes que creixen en quantitats d'aigua tan baixes". I encara que moltes vegades els veiem, en forma de borrissol, abans que sigui visible "ja s'estan desenvolupant micotoxines. Depenent del tipus de fong, poden arribar a produir intoxicacions alimentàries agudes".

MILLOR DESHIDRATAR AMB GARANTIES

 

La qualitat final de la fruita deshidratada depèn, en definitiva, de com es dugui a terme el procés d'elaboració, però, en qualsevol cas, hem de tenir clar que es tracta d'un aliment saludable. El més habitual avui dia en els productes que trobem als establiments de compra és fer servir túnels d'assecatge, on es fa passar aire calent amb una humitat relativa controlada a través de la fruita (o sobre aquesta) per retirar-ne l'aigua. El que ocorre és que, en primer lloc, s'evapora l'aigua de la part externa de la peça i, després, l'aigua que queda a l'interior va migrant cap a la superfície per capil·laritat, de manera semblant al que ocorre quan submergim parcialment un terròs de sucre al cafè.

AIXÍ CAL TRIAR I CONSERVAR LA FRUITA DESHIDRATADA

 

L'elecció final depèn de l'establiment i de l'ús que vulguem donar-li. Beatriz Robles, experta en seguretat alimentària, ens ofereix uns consells a l'hora de recórrer a aquest producte dolç:

  • Si la compres envasada, fixa't en la llista d'ingredients per a comprovar si té sucres afegits. Aquests modifiquen considerablement el perfil nutricional dels aliments.
  • Si només conté l'ingredient que dona nom al producte (per exemple, "poma deshidratada"), la normativa no obliga que s'especifiqui la seva composició, però no en pot contenir cap més. Això descarta els sucres afegits.
  • Si és a granel i té sucres afegits, és obligatori que aquesta informació estigui ben visible, tant si és mitjançant una etiqueta o en un cartell prop del producte.
  • Si la vols emmagatzemar durant un temps, és millor que la compris envasada: sol fer-se en atmosfera modificada i, mentre no s'obri, es conservarà més temps.
  • Abans de comprar-la a granel, comprova les condicions higièniques de l'establiment, si la fruita es manipula adequadament o si el públic pot arribar a tocar els aliments.
  • La fruita a granel no ha de causar problemes, sempre que s'adquireixi en punts de venda controlats. Això inclou els ambulants, si estan autoritzats degudament per l'ajuntament.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto