Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Salut

^

COM ES PREN SENSE RISCOS UNA SAUNA... O UN BANY TURC

LA SAUNA, AQUEST INVENT NÒRDIC ASSOCIAT AL RELAX, ÉS UN BANY DE CALOR EN UNA CABINA DE FUSTA O DE RAJOLES. HUMIDA O SECA, CADA VEGADA TÉ MÉS ADEPTES A ESPANYA: N'HI HA MÉS DE 35.000, I ESTAN PRESENTS EN MOLTS DELS 6.000 GIMNASOS, BALNEARIS I CENTRES TERMALS O BENESTAR QUE ENS TEMPTEN. SI ES PREN BÉ, AJUDA A MILLORAR LA NOSTRA SALUT FÍSICA I MENTAL. EN CAS CONTRARI, POT SER PERILLOSA, I DE VEGADES ESTÀ FINS I TOT DESACONSELLADA. ASSABENTA'T BÉ DE COM HI POTS RECÓRRER I QUAN.

12 consells per a principiants

 
  1. La roba a la sauna ha de ser escassa. Els experts recomanen prendre-la sense roba, i si prefereixes, o les regles del recinte no ho permeten, cobert amb una tovallola neta de cotó. Si fas servir roba, que sigui un banyador ample.
  2. Evita respirar fondo o fer exercici en una sauna seca: l'aire està molt calent i pot causar cremor als pulmons.
  3. Si notes que la calor és molt elevada, abaixa la temperatura de la cabina o canvia d'estança. Molts centres tenen diverses cabines, a diferents temperatures.
  4. No hi ha regles per a la freqüència amb què s'ha de llançar més aigua a l'estufa. Quan sentis la necessitat d'una altra ona de vapor, no ho dubtis.
  5. Suaràs molt en una sauna, sobretot en la seca, així que assegura't de beure abans, durant i després del teu ritual. Per a hidratar-te, pots ingerir també aigua de coco o afegir un polsim de sal i mel per a reemplaçar els electròlits perduts a través de la suor. També, aigua, una infusió, sucs de fruita o beguda sense gas.
  6. Al començament, col·loca't als seients més baixos de la cabina, ja que la temperatura és inferior.
  7. Evita fer exercici (sobretot, en la seca) o parlar en excés durant la sessió, ja que el sistema cardíac i pulmonar estaran sobrecarregats, com si pugessis amb bici un port de muntanya.
  8. Si comences a sentir-te dèbil, amb nàusees o marejos, surt de les instal·lacions immediatament. Un augment de la freqüència cardíaca fins al 30 % és normal, però si s'accelera més, és senyal que necessites sortir. La teva sessió només ha de durar el temps que et vagi bé.
  9. No facis servir cremes ni locions: frenaran la transpiració de la pell i t'obstruiran els porus. També cal evitar les joies, ja que el metall s'escalfa de pressa a les saunes, i et poden fer una cremada.
  10. Llegeix les instruccions de la sauna abans de fer-la servir. No totes són iguals, i cada instal·lació pot tenir les seves recomanacions, en funció de la humitat i la temperatura. A més, el monitor o tècnic d'esport del recinte et podrà oferir més consells en cas de dubte.
  11. Fes servir un temporitzador o rellotge de sorra per a controlar el temps dins de la sauna. I recorda refrescar-te sempre que ho necessitis.
  12. Si utilitzes lents de contacte, millor entra-hi sense. L'excés d'humitat o sequedat pot distorsionar les lents de contacte i causar dolor, irritació i dificultat per a retirar-les.

ATENCIÓ! RESPECTA ELS TEMPS

Quan entris en una sauna, cal controlar el rellotge. No és recomanable superar el temps prudencial:

Sauna seca o finlandesa

  • Temps màxim: 15 minuts
  • Temperatura: entre 90 i 95 °C

Sauna humida o bany turc

  • Temps màxim: entre 20 i 25 minuts
  • Temperatura entre 25 i 45 °C

Més enllà de la teoria, si notem malestar o mareig cal sortir immediatament. L'excés de temperatura de la sauna fa que la tensió disminueixi, i això pot provocar marejos.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto