Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Salut

^

COM ES PREN SENSE RISCOS UNA SAUNA... O UN BANY TURC

LA SAUNA, AQUEST INVENT NÒRDIC ASSOCIAT AL RELAX, ÉS UN BANY DE CALOR EN UNA CABINA DE FUSTA O DE RAJOLES. HUMIDA O SECA, CADA VEGADA TÉ MÉS ADEPTES A ESPANYA: N'HI HA MÉS DE 35.000, I ESTAN PRESENTS EN MOLTS DELS 6.000 GIMNASOS, BALNEARIS I CENTRES TERMALS O BENESTAR QUE ENS TEMPTEN. SI ES PREN BÉ, AJUDA A MILLORAR LA NOSTRA SALUT FÍSICA I MENTAL. EN CAS CONTRARI, POT SER PERILLOSA, I DE VEGADES ESTÀ FINS I TOT DESACONSELLADA. ASSABENTA'T BÉ DE COM HI POTS RECÓRRER I QUAN.

El ritual per a prendre (bé) una sauna

 

El procés complet d'una sauna sol requerir entre 20 i 40 minuts. En el cas de la sauna seca, aquest es divideix en un cicle (màxim) o dos d'uns 10 minuts cadascun, encara que ha de ser cada usuari qui determini el seu temps, sempre sota indicacions mèdiques. La durada d'un bany turc és superior i inclou un únic cicle de 20 i 25 minuts.

FASE 1: PREPARACIÓ

No entris a la cabina amb l'estómac buit ni massa ple. És important beure, perquè el cos tingui una bona reserva de líquids que afavoreixin la suor. Pots beure aigua, prendre una infusió o una beguda sense sucre, sense gas i, sobretot, sense alcohol. Abans de fer servir la sauna, és convenient dutxar-se amb aigua calenta. "Això anirà preparant la pell i el cos perquè no hi hagi un xoc tèrmic important", explica Alfredo Pérez, president de l'Associació Espanyola de Wellness Spa. Els peus també han d'estar calents. Eixuga't bé, i entra a la cabina sense roba, amb un banyador ample o cobert amb una tovallola de fibres naturals (com el cotó) seca i neta per a no limitar la transpiració del cos.

FASE 2: ESCALFAMENT

En el cas de la sauna seca, aquesta fase dura un màxim de 15 minuts, i la temperatura s'ha de triar en funció de l'edat i les condicions físiques, però no mai per sobre de 95 o 98 °C. Per al bany de vapor, aquest pas es prolonga entre 20 i 25 minuts (de nou, en funció de l'edat i la condició física), i com que la temperatura és inferior, el pots utilitzar més temps i la sessió es fa d'una seguida. En la cabina, cal estar tombat o assegut.

En el cas de la humida, hi ha qui camina una mica, ja que així s'activa la sudoració. Però en la finlandesa és millor no fer cap activitat física, ja que l'alta temperatura de l'aire als pulmons et pot afectar. Intenta estar tranquil i relaxar-te. Quan quedin dos minuts per a acabar, seu de forma habitual, amb els peus més avall. Aquesta postura t'ajudarà a recuperar la circulació de la sang en posició recta. Després d'això, surt de la sauna a poc a poc per a evitar baixades de pressió i marejar-te. Un apunt: si fas servir la sauna finlandesa, durant els primers minuts d'aquesta fase deixa que l'aire sigui sec. Després, pots posar aigua sobre les pedres calentes de la cabina per a augmentar la humitat relativa.

FASE 3: REFREDAMENT

 

El mètode finlandès clàssic diu que aquesta fase inclou una capbussada ràpida en aigua gelada (generalment, un llac). A aquest efecte, alguns gimnasos i centres termals tenen un pou fred que permet aconseguir aquest contrast tèrmic i pujar la tensió. Altrament, aquest bany el pots substituir amb una dutxa d'aigua freda d'uns tres o quatre minuts. En qualsevol cas, recorda que has d'esperar un o dos minuts des de la sortida de la sauna abans de mullar-te. Si la teva opció és la dutxa, comença pels peus i puja cap al tronc. La clau és evitar que el primer a refredar-se sigui el cap, ja que et podries marejar. Pren-te així mateix uns minuts de repòs en una gandula i espera que el cos deixi de suar.

FASE 4 (NOMÉS PER A LA SECA): REPETEIX ELS PASSOS 2 I 3

Després, si estàs prenent una sauna seca, pots repetir el cicle anterior d'escalfament-refredament i entrar una altra vegada a la cabina durant 10 o 15 minuts. Però també et pots saltar aquest pas, ja que amb un sol cicle ja n'hi ha prou. Això sí: no prenguis mai més de dues saunes seguides, i finalitza sempre el cicle amb una fase de refredament, en la galleda gelada o en la dutxa freda.

FASE 5: RECUPERACIÓ

El ritual de la sauna acaba amb un temps de relaxació que, a més, permet que el cos recuperi la pressió sanguínia normal de manera escalonada i sense risc. Per a fer-ho, et pots estirar uns 10 minuts. Si t'has de dutxar, fes servir aigua tèbia o freda, i si fas servir sabó o gel de dutxa, tria'n un que sigui suau i natural per a no irritar la pell, ja que estarà sensible.

A més, és important retornar a l'organisme el líquid i les sals minerals perdudes en la sauna bevent aigua, sucs de fruita i verdura o infusions. No hi ha regles, només ens hem de deixar guiar per la sensació de cadascú. Encara que no tinguis set, convé beure almenys mig got d'aigua. Si et ve de gust, també pots prendre un aliment saludable i lleuger, com una peça de fruita, per a equilibrar els minerals. I si tens més gana, tria un aperitiu salat lleuger, com un panet amb un tros de formatge.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto