Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

AL SEU PUNT

PREPARA EL REBOST PER A L'ARRIBADA DE LA PRIMAVERA. PRODUCTES FRESCOS I DE TEMPORADA PER A GAUDIR AL SOL

ESPÀRREC, EL CAMALEÓ DE L'HORTA. Són un bon exemple de com un mateix aliment pot variar (i molt) segons la manera com es conreï, es prepari i es conservi. Verds o blancs? El color no és ni l'única diferència dels espàrrecs ni la més important. T'expliquem algunes curiositats d'aquest vegetal que, tot i que està disponible durant tot l'any (fresc o envasat), inicia aquest mes la seva millor temporada.

 

Parent de les cebes i dels porros, l'espàrrec és la tija tendra de l'esparreguera. Però, per què uns exemplars són verds i uns altres són blancs? La resposta està en el tipus de cultiu. Si els espàrrecs creixen al sol, generen clorofil·la, el pigment que els pinta de verd com tants altres vegetals. Si, en canvi, es conreen tapats i protegits de la llum solar, no necessiten generar clorofil·la i, en conseqüència, queden blancs. És a dir: és el mateix vegetal que desenvolupa característiques diferents segons la manera en què es produeix.

El color és només una part de les seves diferències. També tenen un gust diferent. Els blancs són més suaus i delicats, mentre que els verds tenen un gust més pronunciat i fort. No només això: la delicadesa i la resistència s'estenen, a més, a la textura i a la durada de l'aliment. Els espàrrecs verds es mantenen frescos i en bon estat durant més temps que els blancs. Per això no és tan fàcil trobar espàrrecs blancs frescos i la conserva és la presentació més freqüent.

I hi ha una cosa més que els distingeix: el perfil nutricional. Els espàrrecs, en general, són un aliment molt poc calòric i magre, ric en aigua i en nutrients molt beneficiosos per a la salut com la fibra o l'àcid fòlic. També contenen àcid asparagúsic, una substància que es transforma en metanotiol quan la consumim, i que és la responsable d'aquella olor tan forta que desprèn la nostra orina després d'haver menjat espàrrecs. Però, si bé comparteixen aquestes similituds, també presenten diferències. Els valors d'alguns nutrients, com es veu a la taula, no són els mateixos. Això sí: els uns i els altres són molt apreciats a la cuina, admeten molts usos i comparteixen un valor gastronòmic destacat. Alguns, com els espàrrecs de Navarra o els de Huétor-Tájar, gaudeixen fins i tot d'indicació geogràfica protegida (IGP).

TRIA'LS BÉ

Quan els compris frescos, selecciona els que tinguin la tija recta i ferma, les puntes tancades i compactes i un color uniforme. Tingues en compte que els espàrrecs prims no són necessàriament més suaus que els grossos, i que tant els uns com els altres poden tenir un gust exquisit. Si no te'ls has de menjar al moment, embolica'ls amb un drap humit i fica'ls a la nevera. Així duraran fins a tres setmanes, encara que amb el pas dels dies s'aniran fent més durs.

CUINA'LS, MILLOR

Els espàrrecs verds (o de marge) són fantàstics per a fer-los a la planxa i combinar-los amb plats de carn, peix, arròs, pasta o altres vegetals. També es poden preparar sofregits i acompanyar-los amb ou, xampinyons i pernil, amb ous remenats o amb ous al plat. Queden deliciosos fregits, rostits i gratinats, encara que la manera més habitual de cuinar-los és a la brasa o a la planxa, amb unes gotes d'oli i sal gruixuda.

Els espàrrecs blancs frescos es preparen d'una manera diferent. En primer lloc, es pelen des de la punta fins a la base. Després, es lliguen en manolls, intentant que tinguin una mida similar entre si. Després s'emboliquen amb un drap i es col·loquen verticals en una olla alta amb aigua bullint, una mica de sucre i sal, i unes gotes de llimona, es deixen les puntes fora de l'aigua. Un cop cuits, es deixen refredar en el brou de cocció. Quan els escorrem, convé que els ruixem amb suc de llimona per a evitar que es facin foscos. Queden molt bé per a menjar-los freds, com a entrant, amanits amb oli d'oliva verge o alguna salsa, com allioli o maionesa.

DE L'ARREL A LA PUNTA

Els espàrrecs frescos no són igual de tendres al llarg de tota la tija: com més avancem cap a la part inferior, són més fibrosos, llenyosos i difícils de mastegar. Per això, moltes vegades es rebutja aquesta part, encara que la veritat és que aquests trossets ens ofereixen grans possibilitats gastronòmiques. Si els bullim, podem preparar-ne cremes i sopes, brous per a fer arrossos, pastissos i altres receptes com lasanya o púding de verdures.

ELS ESPÀRRECS VERDS ENFRONT DELS ESPÀRRECS BLANCS (EN CONSERVA)

  • Calories: 25 / 24
  • Proteïnes (g) : 2,9 / 1,9
  • Fibra (g) : 1,7 / 1
  • Vitamina A (ug): 53 / 65
  • Folats (ug) : 113 / 30
  • Potassi (mg) : 207 / 160
  • Sodi (mg) : 3 / 236

Valors per 100 grams d'aliment. Font: Base de dades Espanyola de Composició d'Aliments (BEDCA).

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto