Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

OR BLANC, DIETA SANA

MODES DIETÈTIQUES I FALSOS MITES HAN PROPICIAT QUE EL CONSUM DE LLET HAGI DECRESCUT GRADUALMENT AL LLARG DE LES DUES ÚLTIMES DÈCADES. NO OBSTANT AIXÒ, GRÀCIES AL SEU VALOR NUTRITIU CONTINUA SENT UN ALIMENT RECOMANAT EN QUALSEVOL DIETA EQUILIBRADA. ESBRINA PER QUÈ ÉS BO INCLOURE-LA I DESCOBREIX QUÈ HI HA SOTA LA SEVA SUPERFÍCIE.

El calci, estrella indiscutible

 

Dels tres tipus de llet -sencera, desnatada i semidesnatada-, aquesta última és la favorita dels espanyols, que se n'emporten a casa 32,6 litres per persona cada any (enfront dels 19,7 litres de la desnatada i els 17,1 de la sencera). És per això que, en aquesta guia de compra, s'han inclòs 23 varietats diferents (amb lactosa i sense i enriquides amb calci), pel fet de ser les més consumides en el mercat. Les conclusions que es presenten es desprenen, per tant, del seu estudi. Totes mostren un nivell calòric més baix (de mitjana, 119 calories per ració de 250 ml) que la llet sencera (164), així com una quantitat més baixa de greix (4 g enfront de 9,5) i de colesterol (15,8 mg enfront de 35).

Una anàlisi detallada de l'etiquetatge descobreix, d'altra banda, un perfil nutricional molt semblant. Només quatre categories (calci, calories, hidrats de carboni i proteïnes) revelen una diferència ressenyable entre les marques analitzades. La majoria de les llets enriquides amb calci (de Central Lechera Asturiana, Eroski, Kaiku i Pascual) presenten 400 mg de calci per ració, quan l'habitual en són 300, i una (la llet Vita Calcio Puleva) en té 450 mg. Una dada especialment rellevant si es té en compte que les recomanacions generals d'ingesta diària van dels 800 als 1.000-1.300 mg, depenent de l'edat o de la situació fisiològica.

L'ENRIQUIDA ÉS MILLOR?

Si bé és cert que aquest nutrient compleix un paper insubstituïble en la formació dels ossos, i que intervé en altres funcions com la transmissió dels impulsos nerviosos, la coagulació de la sang i l'activitat del cor, no ho és menys el fet que també el podem aconseguir mitjançant aliments com el formatge semicurat (820 mg per cada 100 g), iogurts (130 mg) o quallades (60 mg), i d'altres com sardines en llauna (400 mg per cada 100 g), ametlles (254 mg) o créixens (170 mg), encara que l'assimilació pel nostre organisme és inferior que en els lactis.

"L'absorció del calci present en alguns vegetals és d'aproximadament el 5 %, mentre que en la llet i en derivats lactis la presència de lactosa, vitamina D i certs aminoàcids n'afavoreixen l'absorció, que arriba a ser del 30 %", explica Gregorio Varela Moreiras, president de la Federació Espanyola de Nutrició. Cal fer notar que, perquè el calci absorbit es dipositi bé en els ossos, necessitem vitamina D i moure'ns molt a l'aire lliure. Segons la normativa comunitària, la llet comercialitzada com a enriquida amb un nutrient (siguin minerals, com el calci, o vitamines, sobretot A, D i E) ha de contenir, almenys, el 15 % de la seva ingesta diària recomanada, requisit que compleixen totes les varietats d'aquesta guia. No obstant això, i malgrat els missatges publicitaris benevolents amb què es comercialitzen, cal ressenyar que aquestes llets són perfectament prescindibles, excepte en cas de carències nutritives o l'existència de certes patologies en les quals sigui necessària una aportació extra d'algun nutrient.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto