Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Actualitat i oci > Tema de portada

^

Pa integral: Mentides en el nostre pa de cada dia

Semblen integrals o artesans, però la immensa majoria no ho són. La reforma legal imminent sobre la qualitat del pa posa límit a la picardia d'una indústria que ha fet que milions d'espanyols consumeixin habitualment productes amb una composició que no coincideix amb l'etiqueta.

 

Hem consumit pa integral "tota la vida", i tant la seva aparença com el seu gust estan emmagatzemats nítidament en la nostra memòria. Tanmateix, és molt possible que ni una cosa ni l'altra siguin reals. O, almenys, el que haurien de ser, perquè aquí el que hauria de ser obvi -que estigui fet amb farina integral- es compleix molt poques vegades.

D'acord amb la normativa vigent, del 1984, perquè un pa sigui integral ha d'estar elaborat amb farina de gra sencer. No n'especifica el percentatge, per això molts dels productes comercialitzats com a tals contenen de fet una quantitat mínima de farina integral o cap. Són, en la pràctica, pans fets amb una majoria de farines refinades (de blat o no) i enfosquits amb additius per donar-li l'aparença d'"integral", la qual cosa porta el consumidor a engany, i molt sovint no n'és conscient. És paradoxal, perquè ni tan sols encaixa el color: "Un pa integral sol tenir tots els matisos del blanc al beix. Alerta, perquè no és marró fosc. Li posen malt torrat o melassa perquè adquireixi aquest color, perquè la gent pensa que el marró és integral, i no ho és", diu Ibán Yarza, periodista i autor de tres llibres sobre aquest preuat aliment.

Només farina de gra sencer

El Reial Decret que s'aprovarà pròximament posaria punt final a aquesta pràctica, ja que, segons la nova normativa, per a dir-se pa integral (o "pa 100 % integral") s'haurà de fer exclusivament amb farina integral (ja sigui de blat, de sègol o d'un altre cereal). I si el percentatge és més baix, s'haurà d'esmentar el percentatge de farina de gra sencer que conté (i amb el mateix gruix, color i font que la denominació del producte); en tots dos casos, seguit del nom del cereal utilitzat en l'elaboració ("pa integral al 80 %, al 60 %...").

La farina integral, per la seva banda, haurà d'incloure les tres parts del gra: el segó, l'endosperm i el germen, i no només les dues primeres, com és habitual en l'actualitat. El segó és la capa externa (aproximadament un 13 %, amb una quantitat alta de fibra), i en l'endosperm (al voltant d'un 85 %) és on es concentra el midó i, per tant, el percentatge més alt de glucosa. El germen (l'embrió de la llavor, un 2-3 %) conté la majoria dels nutrients i minerals (vitamines B i E, calci, fòsfor, potassi, magnesi i l'Omega-3, entre d'altres), i en canvi és la part que s'elimina normalment, per un simple càlcul de rendibilitat: augmenta el preu del pa i fa que la farina caduqui abans (en uns mesos), encara que paradoxalment el pa integral de debò després dura més temps fresc. "Encara que estigui generalitzat, es podria dir que hi ha un frau i un engany en l'etiqueta", diu Enrique García, portaveu de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). "Si la normativa actual diu que farina integral és la que porta germen de blat, el pa integral hauria de portar-ne. I si no en porta, no es pot anomenar així".

Segons els experts, el problema és que les fàbriques de farina que produeixen la majoria de la farina que consumim estan dissenyades per a obtenir farina blanca. "Això vol dir que, quan comença el procés, separen les tres parts del gra, n'eliminen el germen i es tornen a recombinar per obtenir la falsa farina blanca que fem servir i que, avui dia, continua sent la que més es troba", explica Yarza. Antigament (i encara avui, però de manera minoritària), el cereal s'aixafava entre dues moles de pedra, i així la farina conservava tots els components i les propietats.

Nutricionalment diferents

Més enllà d'emportar-se a casa un producte que no és el que s'anuncia, persisteix l'evidència de consumir un aliment amb un perfil nutricional pitjor. Segons un estudi publicat per la revista "Jama" el 2015, els aliments integrals (rics en fibra) estan relacionats amb una mortalitat més baixa; i un altre estudi de la Societat Americana de Nutrició (2010) afirma que aquests redueixen considerablement el risc de patir malalties cròniques com la diabetis, el càncer colorectal i les malalties coronàries.

La seva capacitat d'assaciar fa que tingui un paper important en el control de pes, i regula el trànsit intestinal i el desenvolupament de la flora intestinal. La fibra també ajuda a equilibrar els nivells de sucre en sang, perquè fa més lent i progressiu el pas de la glucosa cap a la sang. Per això, és recomanable la seva incorporació a una dieta i un estil de vida saludables. Les farines refinades, en canvi, realitzen una menor aportació nutricional i sobretot no tenen la contribució de fibra que presenta la versió integral, però també d'una part important del contingut en proteïnes i minerals. Precisament el que fa interessant la farina integral.

Radiografia d'un gra de blat

  • Segó. Protegeix el gra i incorpora fibra, vitamines del grup B, minerals i fitoquímics.
  • Endosperm. Proveeix energia. En aquest teixit es troben els hidrats de carboni, les proteïnes i les vitamines del grup B.
  • Germen. Alimenta el gra i té vitamines del grup B, E, minerals, fitoquímics, antioxidants i greixos insaturats.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto