Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

AL SEU PUNT

El mes de juliol porta bocins frescos i acolorits, miniatures del mar i delícies que se serveixen

Seitó, tan blau com l'estiu: Saborós i abundant, aquest peix diminut que prolifera els mesos càlids és un dels nostres favorits. Tremendament versàtil, aporta omega-3 i té gairebé la mateixa quantitat de calci que un got de llet. Pura salut.

 

El seitó és un peix petit, però concentra tot el gust del mar. En els seus 18 centímetres (o menys) de longitud caben unes quantes propietats nutricionals i és ara, als mesos càlids, quan se?n perceben mes bé les virtuts. A la primavera i a l?estiu, les moles de seitons pugen a les capes més superficials del mar per alimentar-se i reproduir-se, una cita de banquet i festeig a la qual arriben en plena forma. En aquest moment, la seva carn concentra el nivell més alt de greix i, per tant, resulta més saborosa.

Peix d?aigua salada, es captura tant a l?Atlàntic com al Mediterrani i es coneix amb diferents noms ?com aladroc o anxova? segons la zona on es pesca; als exemplars petits se?ls anomena xanguet (chanquete en castellà, un nom entranyable per als que van créixer veient la sèrie Verano azul). Però el seitó és més que un peix sociable i simpàtic: som davant d?un aliment molt sa, que té proteïnes, vitamines i omega-3. Aquest àcid gras ajuda a mantenir sota control els nivells de colesterol i de triglicèrids, i resulta molt beneficiós per a les persones amb problemes cardiovasculars perquè prevé la formació de trombes. En altres paraules: greix saludable.

Els seitons tenen dues qualitats importants més. La primera es troba en la mida i la segona, en les espines. Com que són petits, concentren menys quantitats de mercuri que altres peixos blaus. Això resulta especialment interessant per als nens i les dones embarassades, que es poden beneficiar de la seva riquesa sense exposar-se a nivells excessius d?un metall pesant, que interfereix amb el desenvolupament. D?altra banda, el seitó és molt ric en calci. Tant com la llet! Quan el mengem sencer (per exemple, en conserva) aprofitem tot el mineral que es concentra en les espines: en 100 g de seitons hi ha gairebé tant de calci com en un got de llet de 200 ml.

Anisakis, l?aspecte més cru

Es poden consumir de moltes maneres: en escabetx, fregits, en conserva, al pil-pil? També tenen cabuda en les gildes, en una amanida amb tomàquet i formatge fresc o paté casolà per a untar. Ara bé, algunes tècniques culinàries són més perilloses que d?altres, i els seitons en vinagre, tan apreciats, encapçalen aquesta llista de riscos.

Convé prendre precaucions perquè el peix està cru. I el seitó, igual que altres espècies, pot contenir Anisakis, un paràsit que només s?elimina amb la cocció (per sobre dels 60 ºC) o amb la congelació (per sota dels -20 ºC). Els estudis més recents apunten que cada any es registren uns 8.000 casos d?anisakiosi, una xifra que ens col?loca entre els països més afectats del món i que, amb tot, resulta difícil reduir. En la congelació i la cocció hi ha la clau.

Què hi ha en 100 grams d?aquest peix?

Al voltant del 70% del seitó es menja, incloses les espines. En 100 grams d?un seitó en conserva hi ha 230 mg de calci, gairebé igual que en un got de llet sencera. Encara que és gras (té 6 g de greix per cada 100), els seus greixos són saludables i ajuden a cuidar el cor. No es tracta d?un aliment calòric i aporta gairebé 18 g de proteïnes d?alt valor biològic (aquelles que l?organisme assimila fàcilment).

Com els podem fer en vinagre i a casa sense riscos

 

Avui dia, tenim a l'abast moltes opcions de plats ja preparats, inclosos els seitons en vinagre. Es tracta d'una solució pràctica i segura que permet gaudir al moment del seu sabor, ja que tots els fabricants estan obligats per llei a congelar prèviament el peix. També podem preparar-ne a casa, encara que cal prendre-hi algunes precaucions. El xef Peio Gartzia ens dona aquestes consells:

  • Compra uns seitons petits, molt frescos, que tinguin els lloms durs i brillants.
  • A casa, retira'n amb cura el cap i l'espina central, juntament amb les vísceres. Separa els lloms i renta'ls bé amb aigua freda per a eliminar-ne la sang que hi hagi pogut quedar.
  • A mesura que els rentis, col.loca'ls sobre un drap de cuina i cobreix-los amb un altre drap per a eixugar-los. És molt important que no tinguin gens d'aigua.
  • Després d'eixugar-los, col.loca'ls en un recipient de vidre ordenats per capes i tira una mica de sal entre capa i capa. Cobreix-los amb vinagre de vi blanc o vinagre de poma durant una hora.
  • Els seitons aniran canviant de color per l'acció de l'àcid del vinagre. Els pots deixar macerant més temps (fins a tres o quatre hores), però tingues en compte que, com més temps passi, més eixuta i aspra quedarà la carn.
  • Retira'ls del recipient, escorre'ls i posa'ls en un altre envàs que sigui apte per a congelar, ordenats en fileres.
  • Cobreix-los amb oli d'oliva de qualitat i fica'ls al congelador. El fred mata l'Anisakis, però és imprescindible que els seitons s'hi estiguin, almenys, 48 hores.
  • Al cap de dos dies (o més), descongela el peix a la nevera (no a temperatura ambient ni al microones) perquè la descongelació sigui lenta i no afecti la qualitat i la textura de la carn.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto