Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Tot per la fresca (que té més bon gust)

La pasta, l'aliment (potser) més universal i popular, és agraïda a la cuina i en tot el paladar. La seva versió fresca, amb gran aportació energètica, té més gust i és més tendra. Vegem per què.

La millor elecció

CUINAR PASTA FRESCA COSTA 30 MINUTS

 

Encara que hi ha multitud de presentacions envasades (farcides o no), només cal que ens reservem 30 minuts si volem fer pasta fresca a casa. Una referència: per a una persona, necessitem 100 grams de farina de força i un ou. Tercer pas: Fem un volcà amb la farina i hi trenquem dos ous. Pastem el conjunt fins a crear una bola uniforme que no s'enganxi a les mans i que, quan l'estirem, tampoc no es trenqui.

Després, la deixem reposar mitja hora, aproximadament. Ni a l'Escola de Master Chef ho farien millor. Quart pas i últim: trossegem la massa en boletes petites. Les passem unes quantes vegades (sempre empolvorant-les amb farina) per una màquina laminadora (que ajuda a afinar la pasta). Així, aconseguirem una pasta fina, manejable i no elàstica. Si no tenim laminadora, podem fer servir un corró de pastisseria. I llesta.

La massa no ha de quedar enganxosa, no s'ha d'amassar en superfícies fredes i els ous han d'estar a temperatura ambient. I com la cuinem? Aquesta pasta fresca es prepara molt de pressa: al voltant de dos minuts sol ser suficient. Senzillíssim, llavors. Karlos Arguiñano, adalid del menjar casolà i xef de moltes llars espanyoles, ens dona un consell per a fer pasta de gustos i colors diferents: "Si voleu una pasta vermella, afegiu una mica de puré de remolatxa a la massa; si la voleu verda, una mica de puré d'espinacs; i si la voleu negra, un sobre de tinta de calamar". Dit i fet.

I SOLA, NO ENS ENGREIXA (TANT)

Des del punt de vista nutricional, la pasta fresca ens aporta sobretot hidrats de carboni (midó), que li donen un alt valor energètic. Així que és un "superaliment". Especialment en la infantesa, en l'adolescència o en persones amb un gran desgast físic, com els atletes de fons. Per això, també ha estat víctima del "què diran": ens engreixa, segons la llegenda. Però no és cert... del tot. Un dels avantatges que té és el baix contingut en greix. Això sí, si hi afegim ou, peix, carn o formatge, augmentarà el seu valor nutritiu i també el nombre de calories. Per tant, es recomana menjar pasta una vegada a la setmana, alternant-la amb altres plats, com ara llegums i arròs. La proteïna més important és el gluten, que li proporciona l'elasticitat característica. La composició de la farina (el grau d'extracció) influirà en el contingut en fibra: més percentatge d'extracció, més contingut en fibra, vitamines i minerals. Un aliment complet que completa el procés digestiu.

Guia per a triar pasta alimentària al supermercat

L'expert: Aitor Sánchez, *nutricionista i expert en etiquetatge. Acaba de publicar el llibre Mi dieta ya no cojea

 

La pasta és un aliment fonamental en la nostra alimentació?

No és un aliment prioritari ni que s'ha de fomentar en la nostra alimentació actual. Si considerem que la majoria de la pasta que es consumeix és refinada, n'hauríem d'aconsellar un consum menys rutinari i, en lloc seu, més racions de fruita, verdura, hortalisses i llegums. Molt millor consumir cigrons, moniato al forn o una amanida de pastanaga abans que repetir un plat de pasta, que haurem d'incorporar d'una manera més o menys adequada.

Hi ha molta diferència entre pasta seca i fresca?

Sobretot, a nivell de conservació. La pasta fresca està hidratada, no s'ha assecat i per tant l'hem de mantenir refrigerada. La seca és més versàtil i duradora, ja que com que se n'ha eliminat l'aigua, la podem guardar al rebost i despreocupar-nos de la data de caducitat. Nutricionalment, només difereixen en això. Quan la pasta seca s'hidrati durant la cocció tindrà nivells nutricionals molt similars als d'una pasta fresca.

Triant saludablement, com és la pasta integral?

Des del punt de vista de la salut, no té tanta importància triar pasta seca o fresca. Però una pasta 100% integral permetrà esmorteir l'efecte de la pasta, fer-la més assaciant i també controlar l'efecte glucèmic que ens genera. Amb tot, no hem d'oblidar que, encara que triar la pasta sigui important, el que determinarà de debò que sigui una ingesta saludable no és només el tipus de pasta, sinó l'acompanyament. De poc serveix triar espaguetis integrals si els preparem a la carbonara. Intenta acompanyar els plats de pasta amb una bona ració de verdures: "Es tracta de menjar verdures amb pasta, no pasta amb verdures".

Les noves pastes de llegums són una bona opció?

Si es tracta d'una pasta feta amb farina de llegum, la conseqüència lògica és un producte que només es diferencia en la procedència: llegum triturat, en comptes de cereal. Això comporta, al seu torn, diferències nutricionals notables, atès que el llegum té més quantitat de fibra que el blat, i també el doble de proteïna. Algunes pastes de llegum, això sí, solen tenir menys contingut en fibra que el llegum sencer, ja que se'n fan servir versions pelades. No hem de confondre: menjar espirals de llegums no és el mateix que ingerir llegums en plat de cullera. Ni menjar pasta convencional és el mateix que consumir cereals. Hi ha petites diferències pel que fa a la masticació, a la sacietat i al resultat final. La pasta de llegum constitueix un recurs més saludable que la pasta de blat. És millor fer-la servir per a veure en positiu el llegum. No substitueixis el teu plat de llenties per pasta de llegum. Enfoca-ho a l'inrevés: pots posar als teus plats de pasta la que està feta a base de llenties.

Què triem, finalment?

Depèn dels nostres objectius nutricionals o culinaris. No sempre les receptes concorden amb els tipus de pasta, igual que no faríem una paella amb un arròs vaporitzat o un arròs integral. Si haguéssim d'ordenar i resumir quina pasta hem de comprar per criteris de salut, la jerarquització lògica podria ser la següent: Pasta de llegum > Pasta integral > Pasta amb ou > Pasta convencional.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto