Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: gaspatxos i salmorejos: La salsa de l'estiu

Gaspatxo i salmorejo són cosins germans, però és millor no confondre'ls: els seus feligresos els defensen com en les germandats de Setmana Santa o en les penyes de futbol d'equips rivals. Cadascun té la seva recepta i les seves virtuts. En una cosa coincideixen: en la composició nutricional saludable.

Parla l'experta

L'experta. Cristina Galiano, llicenciada en Farmàcia, nutricionista i experta en tècniques modernes de manipulació d'aliments i de cuinats: "Les dues propostes són un plat únic fantàstic"

 

Quina és la clau de l'èxit del gaspatxo i del salmorejo?

En primer lloc, resulten molt refrescants i hidratants a l'estiu i, en segon, són un bany de vitamines C i E. Antigament, a Andalusia els treballadors del camp s'emportaven el gaspatxo i el salmorejo i els prenien amb pa i com a plat únic.

Es tracta de receptes saludables?

Realment ho són, i poden funcionar com a plats únics, ja que porten de tot. Per exemple, un salmorejo ben fet conté aliments de tots els grups que s'han de prendre diàriament: les proteïnes de l'ou i el pernil (si se n'afegeix), el bon greix de l'oli d'oliva verge, els hidrats de carboni del pa (encara que se'n posi en petita quantitat perquè no ens engreixi massa) i les sals minerals i les vitamines del tomàquet i de l'all.

Quins són els beneficis principals del gaspatxo i del salmorejo?

L'un i l'altre són bons hidratants tant a l'estiu com a l'hivern. No cal afegir-los massa sal i convé preparar-los clarets perquè portin molta aigua. El tomàquet, ingredient principal de les dues preparacions, és un d'aquells superaliments que no convé perdre de vista perquè és una font importantíssima de licopè, un antioxidant. Només per això, ja convé prendre'n. I, per descomptat, cal menjar-se la pell del tomàquet perquè té molta fibra.

Tenen cap inconvenient?

El que té de bo el gaspatxo i el salmorejo és que els pots fer a mida. En primer lloc, de les teves necessitats i, segon, dels teus gustos. En aquest cas, per exemple, els hipertensos no han d'afegir-hi gaire sal. I aquells que tenen l'estómac delicat, que no hi afegeixin massa all perquè no els repeteixi.

Quina és la ració recomanada?

Tot depèn de com es prepari i, en els dos casos, dependrà de la quantitat d'oli i del pa que porti cadascun. Són els dos aliments més calòrics. En el cas de l'oli, només una cullerada sopera té 90 calories. Com que se'n posen 10 o 12, com molts aconsellen encara, cal fixar-se en la quantitat de calories que tindrà el gaspatxo o el salmorejo només d'oli. Després hi ha el pa. Una mica sí que interessa per a donar consistència a les dues preparacions. Però, només cal tenir una bona trituradora que passi bé la pell del tomàquet i les llavors, per a aconseguir una crema més espessa.

I si es prenen fora de casa, en bars i restaurants?

Llavors poden tenir el doble o el triple de calories que els que estan elaborats a casa. Al nostre país hi ha encara molt de costum d'afegir-hi l'oli d'oliva, el nostre or líquid, a raig.

El futur d'aquestes dues receptes tan tradicionals està en l'envasament?

Pot ser que sí, però la gent ha de canviar el xip i aprendre a conservar, cuinar i congelar. En cas contrari, es llença molt de menjar perquè es fa malbé. Per això a moltes persones els surt més barat comprar-ne un bric.

En què s'han de fixar els qui trien gaspatxo i salmorejo envasat?

Per descomptat, que porti oli d'oliva verge i gens d'additius.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto