Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: cafè: Cafè: aroma de costums

Cada espanyol va consumir el 2016 una mitjana de 640 tasses de cafè i va desemborsar al voltant de 26 euros, fet que mostra la importància d'aquest producte al nostre país

Compostos

Components

 

El cafè conté més de 1.000 substàncies químiques diferents. Entre aquestes, aminoàcids i altres compostos nitrogenats, polisacàrids, sucres, triglicèrids, àcid linoleic, diterpens (cafestol i kahweol), àcids volàtils (fòrmic i acètic) i no volàtils (làctic, tartàric, pirúvic, cítric), compostos fenòlics (àcid clorogènic), cafeïna, substàncies volàtils (sobre 800 identificades de les quals 60-80 contribueixen a l'aroma del cafè), vitamines i minerals.

Depenent de la varietat i del grau de torrat, hi ha també variacions importants en la concentració d'aquests components. Els cafès que tenen més quantitat de cafeïna són els cafès elaborats amb la varietat robusta. Si, per contra, preferim un cafè amb menys cafeïna, la varietat arabica serà la millor elecció.

Pel que fa a la quantitat de cafeïna i als compostos fenòlics dels cafès instantanis, aquests últims estan presents excepcionalment en aquest tipus de cafè. En els cafès solubles o instantanis, la quantitat de cafeïna és molt més petita que la que hi ha en els cafès exprés de cafeteria, amb valors que oscil·len entre els 48 i 88 mg de cafeïna per ració (igual a 2 g de cafè instantani en 125 ml d'aigua).

Els àcids clorogènics, dels quals s'han identificat fins a 11 diferents en el cafè, són els que presenten propietats beneficioses. Es tracta de polifenols d'interès nutricional.

A més de nutrients, el cafè proporciona plaer, tant per l'aroma i pel sabor com per la intensitat i l'associació de la ingesta d'aquesta beguda amb moments de descans o de socialització o activació (efecte despertador), i això fa que la seva ingesta sigui un hàbit entre els seus adeptes.

El seu lloc en la dieta

El cafè és la font de cafeïna principal de la dieta, i quines són les quantitats recomanades per a aquest component? Els últims estudis de l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA) orienten cap a un consum segur d'entre 3 i 4 mg per quilo de pes corporal i dia, la qual cosa suposaria, per a un adult de 70 quilos, aproximadament entre 200 mg i 300 mg de cafeïna per dia, que es tradueix en 2 o 3 tasses de cafè, sense experimentar problemes de salut ni efectes secundaris adversos. Dependrà també de la tolerància que es tingui a aquesta substància, ja que molts individus poden mostrar sensibilitat amb dosis petites.

Una tassa de 180 ml contindrà una quantitat variable de cafeïna depenent del tipus de preparació, si és un cafè instantani o un cafè colat (entre 65 mg i 125 mg respectivament). A més, hi ha factors com la varietat de cafè, el grau i el tipus de torrat i la forma d'extracció que són importants a l'hora de determinar-ne la quantitat, tant de cafeïna com d'altres substàncies característiques del cafè, com els compostos fenòlics, que sovint s'associen amb diversos efectes sobre la salut. És molt important tenir en compte que la cafeïna, els darrers temps, es consumeix cada vegada a edats més primerenques, ja que es troba present en altres begudes i refrescos de tipus energètic.

L'excés de cafeïna s'associa a trastorns del son, que afecten de forma negativa l'estat d'ànim dels nens i es relacionen amb més taxes d'obesitat. En general, els aliments més populars que porten cafeïna, com el cafè i el te (teïna), no són habituals en la dieta infantil al nostre país. En canvi, els nens tenen cada vegada més accés a molts altres productes que també contenen aquesta substància excitant o anàlegs amb efectes similars, com ara refrescos i begudes energètiques, xocolates i altres productes que en contenen.

Fins avui, s'han estudiat poc, i en conseqüència es coneixen poc els efectes del consum de cafeïna sobre el comportament i la fisiologia dels nens. També es desconeix la quantitat màxima segura que s'ha de consumir a aquestes edats. Malgrat això, s'accepta que nens i adolescents són més vulnerables als efectes negatius de la cafeïna, com ara nerviosisme i irritabilitat.

Cafeïna per a la salut

De la cafeïna, se'n diuen tant bondats com inconvenients. Els darrers temps, però, sembla que es confirma que no és tan dolenta com es pensava. De fet, alguns estudis relacionen els beneficis potencials del cafè amb el contingut en cafeïna. D'altres, a més, els relacionen amb el contingut en alguna altra de les centenars de substàncies biològicament actives que són presents en el cafè.

La cafeïna és una metilxantina present de manera natural en algunes begudes i que també s'utilitza com a agent farmacològic. L'efecte més notable és el d'estimular el sistema nerviós central, i augmentar l'estat d'alerta i l'agitació. També relaxa el múscul llis, estimula el múscul cardíac, estimula la diüresi i sembla que és útil en el tractament d'alguns tipus de mal de cap. També s'han observat alguns altres efectes a nivell cel·lular de la cafeïna, però no estan del tot clars.

Maneres de prendre'l

 

Un dels grans avantatges del cafè és que es pot prendre de diferents maneres, depenent del gust del consumidor. La versatilitat admet tant la degustació de la infusió sola com la preparació amb altres elements. Les maneres més habituals de prendre cafè a Espanya són les següents:

  • Cafè sol. La infusió preparada amb aigua i el cafè mòlt és la base de qualsevol cafè, però alhora és una manera en si mateixa de prendre'l.
  • Cafè americà. Se serveix cafè sol fins a la meitat d'una tassa gran; la resta de la tassa s'acaba d'omplir afegint aigua que surt de la cafetera.
  • Cafè amb llet. En tassa gran se serveix la meitat de cafè sol i s'hi afegeix la llet, escalfada per separat en una gerra metàl·lica, fent escuma amb el vaporitzador.
  • Cafè tallat. S'aboca el cafè en una tassa petita, que s'omple una mica més de la meitat, i es talla amb llet calenta amb escuma.
  • Cafè descafeïnat. Encara que se sol prendre amb llet, cada vegada és més comú consumir-lo sol o amb llet, ja sigui mòlt, liofilitzat o de sobre; la diferència està en l'ingredient principal, que és cafè descafeïnat.
  • Cafè amb gel. S'elabora un cafè sol i es presenta juntament amb un got amb tres glaçons, on el consumidor aboca el cafè per prendre'l directament del got.
  • Cigaló: El secret d'aquest cafè és afegir-hi una mica de licor. També es pot fer escalfant i cremant el licor amb quatre grans de cafè i una pela de llimona. El resultat es cola i s'aboca sobre el cafè sol servit en tassa petita.
  • Cafè escocès: Es fa en una copa on es posen tres boles de gelat de vainilla. Sobre el gelat s'afegeix el cafè i whisky escocès.
  • Cafè vienès: Sobre el cafè calent, s'afegeix nata muntada i es decora amb cacau en pols.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto