Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: pizzes: Pizzes, gust rodó d'Itàlia sobre la taula

S'han de consumir esporàdicament, però hi ha opcions més saludables, com les pizzes casolanes si s'elaboren amb farina integral, sense formatge (o amb molt poc), sense embotit i amb poca sal (millor si és iodada)

Quin lloc ocupen en la nostra dieta?

El seu lloc en la dieta

 

Quanta pizza prenem els espanyols? És un consum preocupant? Segons dades de l'enquesta ENIDE, duta a terme pel Ministeri de Sanitat, els adults prenem poc més de 100 grams mensuals de pizza. Així, la baixa ingesta que s'observa en la mitjana de la població espanyola no sembla suposar cap problema des del punt de vista nutricional. En tot cas, com que es tracta d'una mitjana entre tots els adults, és possible que hi hagi grups de població que en prenguin menys o fins i tot que no en prenguin (com la gent gran), mentre que altres grups consumeixen més pizza de forma habitual. Atès que el perfil nutricional de les pizzes precuinades no és gaire saludable, cal advertir la població que el seu consum ha de ser ocasional.

Els nostres nens, segons l'estudi enKid, dut a terme en una mostra representativa de la població infantil i juvenil espanyola, prenen uns 500 grams mensuals de pizza, mentre que les nenes en prenen una mica menys, 300 grams cada mes. De nou, hi haurà grups d'infants (com els adolescents) que en prenguin més que d'altres. No és estrany, doncs, que la pizza es trobi entre els aliments que més greixos totals i més greixos saturats aporta als infants espanyols.

Hi ha estudis, com el coordinat per la doctora Lisa Powell i publicat al febrer de 2015 en la revista Pediatrics, que revelen que en els dies que mengen pizza, tant infants com adolescents consumeixen moltes més calories, greixos i sal que en els dies en què no ho fan. La doctora Powell va considerar que reduir el consum de pizza és important, però que també cal millorar el seu perfil nutricional i que la mida de la ració individual disminueixi. Va insistir, així mateix, que l'ideal és acompanyar-la d'una amanida.

Així doncs, el que s'ha dit per als adults és encara més important en els infants: la ingesta d'aquests productes ha de disminuir si volem que el perfil nutricional de la dieta dels nostres infants millori. Això últim és molt necessari: l'obesitat infantil a Espanya és un problema sanitari de primer ordre, que fins i tot pot fer disminuir, a escala poblacional, l'esperança de vida.

En vista de les dades anteriors i del que reflecteix el semàfor nutricional que s'inclou en aquestes pàgines, resulta difícil establir una freqüència recomanada del consum de pizzes preparades. Les guies alimentàries no especifiquen una recomanació concreta i les situen en el grup de productes que cal consumir només de forma esporàdica. És una cosa que té sentit, sobretot si tenim en compte que el patró d'alimentació de la població espanyola no compleix els criteris que ha de seguir una dieta saludable.

Cal, en tot cas, matisar la recomanació anterior perquè, tant en adults com en nens, una pizza casolana elaborada amb farina integral, sense formatge (o amb molt poc formatge), sense embotit i amb poca sal (millor si és iodada), pot ser una opció saludable. Sobretot si hi incloem una bona dosi d'hortalisses. El seu contingut en fibra dietètica serà més alt (gairebé el doble); la seva aportació calòrica, més baixa; i la quantitat de greixos totals, greixos saturats i sal disminuirà de forma notable. I és que, encara que ens sembli impensable una pizza sense formatge, la veritat és que fins al final del segle XIX i fins i tot el començament del segle XX, la major part de plats de pizza no portaven formatge.

Pizza: la mida d'una ració

Quan parlem de pizzes és imprescindible aturar-se en la importància de controlar la mida de la ració. Els fabricants ofereixen cada vegada racions més grans, un fet que també ocorre en molts restaurants, on és habitual que ens serveixin plats de pizza que pesen més de 400 grams.

En l'actualitat, se sap amb certesa, gràcies a anàlisis científiques rigoroses, que com més gran és la mida de la ració de menjar que ens ofereixen, més quantitat en mengem. Així, si tenim en compte que la mitjana de les pizzes analitzades contenen 250 quilocalories per cada 100 grams, una pizza de 400 grams ens aportarà 1.000 quilocalories: la meitat de les calories establertes com a quantitat orientativa per a una persona en tot el dia. Si acompanyem el plat de pizza d'una copa o dues de vi i d'unes postres, és molt probable que acabem consumint en aquest àpat totes les calories que hauríem de prendre en un dia.

Per tant, tot suma. És important que les pizzes s'elaborin amb farina integral i tinguin menys sal, formatge i embotit perquè siguin més saludables. I també ho és saber que la mida de la ració que ens servim (o que ens serveixin) pot influir en el control del pes corporal i la prevenció de malalties cròniques relacionades amb l'alimentació.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto