Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Salut

Λ

Ulls cansats

Encara que la fatiga ocular no és sinònim de malaltia, convé descartar que no la provoquen altres alteracions oftalmològiques

 

Fer servir llibres electrònics i ordinadors i, fins i tot, llegir durant moltes hores en format paper pot provocar cansament visual. El terme mèdic per a definir la fatiga ocular és astenopia, és a dir, la resposta davant d'un esforç muscular prolongat. Els seus principals símptomes són coïssor o sensació de coïssor als ulls, enrogiment, llagrimeig i més sensibilitat a la llum o al vent. També es poden produir alteracions visuals (dificultat d'enfocament, vista borrosa o veure taques) i altres problemes, com ara cefalea, marejos, dolor cervical o contractures a l'esquena.

La majoria d'aquests símptomes estan associats a hàbits inadequats: mantenir una mala postura davant l'ordinador, excedir les hores d'ús, una mala il.luminació o abundància de reflexos a la pantalla.

Esforç i concentració

Totes aquestes manifestacions es fan més patents al final del dia. Especialment, si s'han invertit moltes hores a llegir, conduir, estar-se davant l'ordinador o veure molt la televisió. També ocorre en aquelles activitats que requereixen massa concentració, com ara cosir o dibuixar i, fins i tot, passar-se molt de temps en ambients carregats de fum.

Tot i que els especialistes dels col.legis d'òptics i optometristes asseguren que, en general, aquesta mena de problemes no són sinònims de malaltia, sí que cal descartar que no els provoquin altres alteracions oftalmològiques. Per aquest motiu, es fan necessàries les revisions periòdiques.

Dispositius electrònics

En l'actualitat, l'ús de dispositius electrònics augmenta de manera progressiva. Ja sigui en forma d'entreteniment o per a treballar, l'ús de tauletes, llibres electrònics o ordinadors personals és cada vegada més freqüent entre els consumidors.

L'ús prolongat d'aquests dispositius ha incrementat les molèsties oculars. Sovint, defectes visuals no assumits fins ara o entesos com a lleus, com és la vista cansada, a més d'alteracions en l'enfocament dels objectes, contribueixen al desenvolupament de molèsties oculars.

Evitar la fatiga ocular

El Consell General de Col.legis d'Òptics-Optometristes d'Espanya ha elaborat un decàleg per fomentar una salut visual correcta.

  • Descansar de manera periòdica, un mínim de cinc minuts per cada hora de lectura o activitat que requereixi un esforç visual.
  • Els problemes oculars es deuen al manteniment de la mateixa distància i la mateixa activitat. Per a descansar la vista, cal alternar les distàncies de visió, de prop (pantalla) a lluny (mirar per la finestra) i a l'inrevés.
  • La concentració provoca una disminució en el parpelleig, passa de 20 vegades per minut en condicions normals a només 5. Cal recordar la seva importància i fer-ho de forma conscient cada hora (fer 10 parpellejos complets alternats amb parpellejos ràpids durant uns segons i, després, fer un descans d'uns instants amb els ulls tancats). Si encara hi ha sensació d'ulls secs, es pot recórrer a un col.liri.
  • Suavitzar la brillantor i el contrast de la pantalla millora la visualització del text. També hi ajuda disminuir la llum ambiental.
  • És millor treballar amb llum natural, tot i que el seu excés també és nociu. Cal evitar la col.locació de la pantalla de cara o d'esquena a una finestra o una altra font de llum directa. La millor opció és la il.luminació lateral per a evitar els reflexos.
  • La freqüència d'actualització de la pantalla hauria d'estar entre 70 Hz - 75 Hz.
  • Col.locar-se a una distància d'uns 60 cm de la pantalla del monitor i una mica per sota del nivell dels ulls. La distància que s'ha de mantenir amb el llibre electrònic oscil.la entre 35 i 40 cm dels ulls.
  • Ajustar la mida de la lletra perquè sigui més còmoda.
  • Si s'està cansat, és millor no fer servir mitjans electrònics.
  • Acudir a l'òptic-optometrista per a revisar la salut visual cada any.

Massa a prop?

No acostar-se tant a la pantalla de l'ordinador i apartar-se de la televisió són consells que se senten diàriament, sobretot quan hi ha petits a casa. No obstant això, els danys que s'associen a aquestes pràctiques no se sustenten en cap evidència científica. En l'Acadèmia Americana d'Oftalmologia, asseguren que no hi ha motiu per a preocupar-se, ja que veure la televisió de o des de lluny no provoca cap mal físic als ulls. Aquest hàbit sí que generaria fatiga visual, sobretot si s'està molt a prop de la pantalla o es mira des d'angles que facin forçar la visió. Per a donar descans a la vista, els experts nord-americans recomanen apagar la televisió i descansar. Tot i això, cal vigilar el nen que s'acosta massa a la pantalla perquè pot ser que no hi vegi bé, com passa amb la miopia.

També es manca, de moment, d'alguna evidència científica que assenyali que un ús prolongat de l'ordinador causi mal als ulls. Tot i que les molèsties i els trastorns visuals són habituals, també són, sovint, temporals. I encara que la xifra d'afectats d'astenopia és elevada, l'Acadèmia Americana d'Oftalmologia assegura que cap d'aquests símptomes té gravetat.

De la mateixa manera, afirmen que la fatiga visual empitjora o es fa més evident quan hi ha manca de son: els ulls estan més sensibles o s'enrogeixen més ràpid. És durant el descans nocturn que els ulls reposen per poder fer front a una nova jornada. Una irritació prolongada pot acabar en infecció, sobretot, si es fan servir lents de contacte.


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto