Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Calories: la balança energètica

L'exercici físic contribueix a equilibrar el balanç energètic, però no significa que es pugui abusar del menjar

Les calories susciten molts dubtes entre els qui es preocupen per la seva alimentació i el seu pes. En les consultes dels dietistes-nutricionistes, habitualment se solen sentir moltes preguntes sobre el nombre de calories de cada aliment, el tipus d'exercici necessari per a cremar-les o si es pot compensar cada excés dietètic amb una mica d'exercici físic. La resposta es troba a conèixer el funcionament de la despesa calòrica diària i també a conèixer quantes calories es cremen quan es fan algunes activitats. La despesa calòrica total són les calories totals que una persona gasta en un dia. Els principals components de la despesa calòrica diària són la despesa energètica basal i la despesa calòrica per activitat física.

  • Despesa energètica basal: és l'energia necessària per a les activitats vitals del cos, com ara respirar, assegurar la circulació sanguínia i els processos metabòlics bàsics per al bon funcionament de l'organisme. Hi ha algunes fórmules, com la de Harris-Benedict, que permeten estimar la despesa energètica basal de les persones.
  • Activitat física i exercici: qualsevol moviment corporal que exigeixi una despesa d'energia és considerat com a activitat física. L'exercici físic és una varietat d'aquesta activitat planificada, estructurada i repetitiva que es fa per millorar o mantenir un o més components de l'aptitud física. L'esport, en canvi, es practica d'acord amb unes regles preestablertes. L'activitat física i l'exercici són una part important de la despesa energètica total i la seva contribució diària a la despesa calòrica és molt variable, ja que pot representar una quantitat mínima de calories en persones amb baixa activitat física o una despesa calòrica molt important en persones amb un grau elevat d'activitat, com són els esportistes d'elit.

En l'activitat física es troba la despesa calòrica

L'exercici físic contribueix a equilibrar el balanç energètic; és a dir, la diferència entre les calories que es consumeixen (entrades calòriques) i les calories que es gasten o es cremen (sortides calòriques). Amb tot, això no significa que es pugui abusar del menjar per a "compensar-ho" després amb l'exercici. La despesa calòrica pot variar segons les persones i la intensitat amb què es faci l'exercici.

Qualsevol ingesta no es compensa amb facilitat amb qualsevol tipus d'exercici o activitat. Per tant, els excessos dietètics no sempre es compensen caminant mitja hora o anant al gimnàs un dia a la setmana.

A més, és important ser conscients que no és el mateix un aliment que un altre, encara que les calories que continguin siguin les mateixes. Alguns aliments rics en greixos o sucres poden ser compensats amb cert grau d'activitat física a nivell calòric, però no hi ha manera de compensar l'efecte que un excés de greix i sucre té sobre l'organisme. Si s'abusa de productes com la brioixeria industrial, els batuts o les begudes ensucrades, així com d'aliments rics en greixos saturats, l'organisme estarà exposat a sofrir els efectes que aquests tipus d'ingredients tenen sobre el cos (risc més alt d'obesitat, diabetis, malalties cardiovasculars, etc.).

La recomanació

 

El Departament de Salut dels Estats Units recomana als adults fer un mínim de 2 hores i 30 minuts a la setmana (o 30 minuts, cinc dies a la setmana) d'activitat aeròbica d'intensitat moderada. A més, fer 60 minuts d'una activitat física intensa diàriament ajuda a evitar l'augment de pes gradual. També aconsella als nens fer 60 minuts d'activitat la majoria dels dies (part d'aquest temps pot venir de l'educació física i de les classes de gimnàstica a les escoles). En síntesi, les activitats que augmentin la despesa calòrica haurien de realitzar-se diàriament o, almenys, la majoria dels dies de la setmana.

ACTIVAR-SE EQUILIBRA

  Un estil de vida saludable és fonamental per a conservar una bona salut. Evitar el sedentarisme i exercitar el cos contribueix a equilibrar el balanç energètic. Això sí, cal ser conscients que els excessos dietètics no sempre es compensen. Les que segueixen són algunes estimacions de les calories que es poden cremar per hora en diferents tipus d'activitat física de lleure i esport. La despesa calòrica pot variar segons el tipus de persona i la intensitat amb què faci l'exercici:

TAULA COMPARATIVA

Home (pes mitjà , 70 kg) Dona (pes mitjà , 57,5)
Quilocalories gastades cada hora Quilocalories gastades cada hora
Bàsquet 497 408
Handbol 574 471
Bicicleta 483 397
Caminar costera amunt 630 517
Caminar costera avall 224 184
Córrer amb intensitat (9 km/h) 1197 983
Córrer amb moderació (7,5 km/h) 616 506
Córrer amb suavitat (5,5 km/h) 364 299
Esquí intens 938 770
Esquí moderat 567 466
Excursió amb motxilla 392 322
Futbol 532 437
Gimnàstica 287 236
Jogging 854 701
Muntanyisme 588 483
Natació recreativa 343 282
Passejar amb suavitat (3,5 km/h) 203 167
Passejar de pressa (4-5 km/h) 280 230
Patinatge 574 471
Tenis 462 379
Voleibol 406 333
Font per als pesos mitjans d?homes/dones:http://aesan.msssi.gob.es/AESAN/docs/docs/evaluacion_riesgos/estudios_evaluacion_nutricional/valoracion_nutricional_enide_macronutrientes.pdf Font per a la despesa calòrica: Guia de prescripció d?exercici físic per a la salut, Generalitat de Catalunya, 2007.

Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto