Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: formatges: Formatges, un mosaic de sabors

Cada persona pren 8 quilos de formatge a l'any, un producte amb un contingut inqüestionable en nutrients que van més enllà del calci

Quin compro?

Suggeriments de compra

 

El millor per al berenar dels nens.

Els nens aprecien molt el formatge, però solen mostrar-se reticents a tastar-ne algunes varietats, com el blau. Com que Espanya presenta unes notables xifres d'obesitat infantil, no és recomanable que els nens prenguin grans quantitats de formatges amb un alt contingut en greixos saturats. És millor reservar els formatges tendres, semicurats, curats, vells o anyencs (o qualsevol formatge gras o extragràs) per a un consum eventual. En tot cas, si la ració de consum és petita (25 grams) i s'acompanya d'aliments saludables (com ara pa integral), no hi haurà cap problema. Per a un consum freqüent és més recomanable decantar-se per racions moderades de formatge fresc (30-40 grams) o bé triar formatges baixos en greix (l'ideal, 0%).

 

El millor per als berenars dels adults.

Com en el cas dels nens, convé que els adults vigilem la nostra salut a llarg termini, per la qual cosa no és bona idea consumir grans quantitats de formatge diàriament. En part, perquè prendre molt de formatge desplaçarà el consum d'aliments d'origen vegetal, el paper dels quals en la prevenció de malalties cròniques és indiscutible. Així, els formatges frescos (en racions d'uns 50 grams) i els formatges baixos en greix i baixos en sal són les opcions més recomanables per a un consum habitual. En els berenars, res millor que acompanyar el formatge de pa integral, fruita o fruita seca no salada.

 

El millor per a fer gratinats.

La mozzarella semicurada és fonamental per a l'elaboració de gratinats (indispensable per a la pizza i per a plats de pasta que es cuinen al forn fins a formar una fina capa de formatge fosa sobre la superfície). El parmesà també s'utilitza -sobretot, ratllat- per a gratinats. Quan introduïm la plata al forn, deixarem una distància d'uns 10 centímetres entre aquesta i el grill. Així evitarem que el formatge s'enrosseixi en excés o es cremi. El formatge camembert i el brie són molt utilitzats també per a gratinats, especialment sobre uns talls de filet de porc, unes patates o una coliflor cuites. N'hi haurà prou de donar-li un toc de grill perquè es gratini la superfície i obtenir un èxit segur a taula.

El millor per a les persones amb diabetis.

Les persones amb diabetis de tipus 1 tenen dificultats serioses per a metabolitzar bé els carbohidrats dels aliments i, per això, depenen de la insulina. Aquesta dificultat també és present si es pateix diabetis de tipus 2, però no sol ser tan marcada. En tot cas, els formatges no suposen una aportació important de carbohidrats. El que és cert és que, tant si es pateix diabetis de tipus 1 com de tipus 2, hi ha un risc més alt de desenvolupar, a llarg termini, una malaltia cardiovascular. Per això, resulta convenient escollir, per a un consum habitual, aliments que no continguin grans quantitats de sal i greixos saturats. Entre els formatges analitzats en aquesta guia, convé que una persona amb diabetis opti pels frescos (en racions no superiors a 50 grams) o els que són baixos en greix i baixos en sal. Si la ració de consum és petita, qualsevol formatge és del tot compatible amb una dieta sana.

 

El millor per a la rebosteria.

Un dels millors formatges per a les elaboracions rebosteres és el mascarpone, així com els formatges per a untar. La seva textura cremosa, el sabor suau i l'alt contingut en greix que tenen fan que siguin molt versàtils a l'hora de preparar farciments, pastissos cremosos, mousses i pastissos freds i calents. El formatge fresc de Burgos i el formatge feta estan indicats per a acompanyar-los amb mel i melmelades, i per a l'elaboració de postres com ara cremes, mousses i flams.

El millor per a acompanyar la pasta.

Els formatges durs o semidurs i amb un contingut alt en greix són els més adequats per a ratllar i acompanyar els plats de pasta, sense necessitat de gratinar-los. Els més utilitzats són el formatge parmesà, el formatge d'ovella curat com l'Idiazábal o el de Roncal, el formatge manxego curat i el formatge de Maó vell. Sempre és millor ratllar el formatge en el mateix moment que l'utilitzarem, perquè no perdi aromes ni matisos.

El millor per a prendre'l de postres.

Gairebé tots els formatges es poden prendre com a postres, més enllà del seu temps de curació. Un formatge curat llueix molt amb els contrastos, acompanyat d'una fruita seca i un dolç, de tipus melmelada, mel o gelea. També podem fer unes torrades de pa de nous o de panses i col.locar-hi a sobre uns talls finets de formatge. Una altra opció: la combinació d'una compota de fruites amb unes cullerades de formatge de cabrales o de rocafort. Si ens resulta molt fort aquest tipus de formatge, podem rebaixar-lo amb unes cullerades de nata freda i remenar fins a aconseguir una textura cremosa i més suau de sabor. Una combinació deliciosa és la d'una amanida de fruites o macedònia fresca amb uns talls de formatge manxego, i amanir el conjunt amb un raget d'oli d'oliva.

 

El millor per a les amanides.

Són molt recomanables els formatges frescos i blancs amb textura tova -com la mozzarella fresca, el formatge de Burgos o el formatge feta-, pel seu suau sabor i la consistència delicada. També podem fer servir formatges de curació mitjana en daus petits, que donaran un toc de sabor picantet a l'amanida. Això combina molt bé amb elements fruiters, com trossets de taronja o de préssec. L'edam, per la seva suavitat, també és un gran formatge per a trossejar-lo en amanides i acompanyar-lo amb unes fruites seques torrades, que potenciaran el sabor d'aquest formatge.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto