Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: iogurts: Iogurt, un incondicional a la nevera

De diferents sabors, formats i preus, aquest producte aporta proteïnes de qualitat i quantitats notables de calci. El seu consum ha augmentat molt els últims anys. Avui, de mitjana, un adult en pren 53 grams al dia i un nen, 120 grams

Quin compro?

Suggeriments de compra

 

La presència del iogurt a les nostres cases és molt freqüent. La gran varietat d'opcions que es poden trobar a les cambres frigorífiques dels supermercats en dificulta molt l'elecció. Mentre passegem davant de tot aquest aparador, ens ronda la pregunta de quin convé triar en cada moment i per a quin tipus de persona. A continuació trobareu algunes recomanacions. Quin és el millor iogurt per a...?

Tots els dies

S'aconsella prendre unes dues racions de lactis al dia (llet, iogurt o formatge) i una ració de lactis equival a dues unitats del típic iogurt (de 125 grams). Els més recomanables són el iogurt desnatat (natural o natural edulcorat), el bífidus desnatat i el iogurt amb L-Casei 0%. Per tant, és possible prendre dues unitats d'aquests tres tipus de iogurts cada dia. L'altra ració de lactis podria provenir d'un got de llet o d'una ració de formatge fresc.

A la cuina

 

El iogurt és un ingredient molt útil per a diferents plats: com a adob d'amanides, peixos i carns blanques a la planxa; en salses tèbies i, fins i tot, en rebosteria. En línies generals, es recomanen els iogurts naturals en els seus formats variats: amb llet sencera, semi i desnatada; els més cremosos, de l'estil grec; i fins i tot els iogurts elaborats amb llet d'ovella. Però sense sucre, ja que el seu sabor lleugerament àcid complementa nombroses elaboracions.

Els nens

 

Hi ha molts productes dirigits a nens amb aparença de iogurt que, en realitat, són postres làcties fetes amb llet o formatge (per a ser un iogurt, segons la legislació, s'haurien d'elaborar amb bacteris làctics). Per això, és important revisar l'etiqueta d'aquests productes perquè poden contenir quantitats notables de sucres afegits. En tot cas, les millors opcions per als nens són les mateixes que per als adults: iogurt desnatat (natural o natural edulcorat), bífidus desnatat o iogurt amb L-Casei 0%.

Els adults amb problemes de colesterol

Qualsevol iogurt que contingui esterols o estanols vegetals pot exercir reduccions modestes sobre el colesterol sanguini. Els que es troben al mercat no tenen grans quantitats ni de sucres ni de greixos (tampoc de sal), per la qual cosa qualsevol serà recomanable, sempre que el seu ús no substitueixi el consell sanitari ni el seguiment d'un bon estil de vida.

Persones amb diabetis

Les persones amb diabetis, a més de vigilar la quantitat de sucres que consumeixen, han de ser conscients que l'excés de pes que poden patir incrementa el risc de sofrir un esdeveniment cardiovascular. Aquestes persones han de prioritzar els iogurts desnatats i sense sucres afegits, i també reservar per a ocasions molt esporàdiques els iogurts ensucrats, amb sabor de fruites (o amb fruites) o grecs.

Combatre el restrenyiment

La millor manera de combatre el restrenyiment és acudir al metge i a un dietista-nutricionista. Entre els consells més útils, hi ha el d'augmentar el consum de fibra dietètica, present en aliments d'origen vegetal poc processats (arròs i farina integrals, fruita fresca, llegums, fruita seca, etc.), i també en aliments enriquits. Hi ha iogurts amb fibra dietètica afegida o amb certs bacteris que, en teoria, ajudarien al trànsit intestinal, però l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària no permet que aquests productes s'acompanyin de declaracions que facin pensar al consumidor que la diarrea o el restrenyiment poden millorar si es prenen. En qualsevol cas, té sentit escollir els iogurts amb fibra afegida, sempre sense descurar la ingesta d'hortalisses i fruites (una ració de fruita pot contenir més quantitat de fibra que un iogurt amb fibra afegida).

De tant en tant

Per a moments especials, convé reservar tres iogurts: el iogurt sencer amb fruites (una ració aporta més del 20% de les ingestes recomanades de sucres), el bevible ensucrat (aporta un 31%) i el grec (suposa el 18% de les ingestes recomanades de greixos i gairebé el 40% de greixos saturats en una ració).

Anotacions per a l'estalvi

Marques, formats, envasos i ingredients afegits. Aquests són els vectors principals que determinen el preu d'un iogurt. Un preu que, sens dubte, és molt variable i que registra diferències importants segons la tria de producte que es faci. No són uns pocs cèntims: entre el iogurt més car i el més barat hi ha uns quants euros de diferència. Les opcions més costoses són fins a set vegades més cares que les més econòmiques.

La dada és clara i la mida de l'interval, concreta: un quilo de iogurt costa entre 1 i 7 euros. N'hi ha prou de comparar els preus per a comprovar-ho. Així i tot, no és tan senzill trobar els patrons d'aquesta gran diferència, ja que no hi ha una única raó que determini el cost final d'un iogurt. Unes vegades preval la marca; unes altres, és el format de presentació o el material amb què està fet l'envàs. Però també hi incideixen moltíssim els ingredients afegits, com ara cereals, melmelades o fruites, i també de calci, fibra o esterols vegetals, per a esmentar-ne alguns exemples.

En termes generals, els iogurts que es comercialitzen en terrines o pots de vidre són més cars que els que es venen en envasos de plàstic. Així mateix, les ampolletes -que tenen més capacitat, uns 750 ml- solen ser més econòmiques que els envasos individuals. Amb això, alguns paquets de gots petits (en general, de quatre o vuit unitats) són una opció molt interessant i barata. Quant al tipus de iogurt, les presentacions que incorporen altres ingredients -cereals, fruita, xocolata, etc.- i les que es presenten com a "funcionals" -amb fibra o calci, per exemple- són més costoses que els iogurts simples. I, entre aquests, solen ser més cars els iogurts de sabors i ensucrats que el iogurt bàsic, al natural.

Ara bé, cal tenir en compte que aquestes "línies mestres" no sempre es compleixen. De vegades, perden nitidesa davant del "factor marca". Així, en contra del que caldria esperar, un iogurt amb fruites o fibra d'una marca pot ser més barat que un iogurt simple d'una altra. A tall d'exemple: una terrina de 200 grams de iogurt natural Lactebal costa 0,85 euros. Per aquest mateix preu, trobem un paquet de 500 grams de iogurt amb fruites del bosc Eroski o 280 grams de iogurt enriquit amb maduixes de Danone.

Llavors, com podem estalviar en la compra? Un bon punt de partida és determinar quin tipus de iogurt ens agrada o preferim consumir, ja que l'enorme varietat d'opcions que hi ha al mercat impedeix comparar uns tipus de iogurt amb uns altres -no és el mateix un de bevible natural que un de cremós amb nabius, per exemple-. Una vegada que hàgim triat el més adequat a les nostres preferències o necessitats, podrem comparar preus dins de la seva categoria. Entre els iogurts naturals i els que tenen sabors, el preu vindrà determinat pel tipus d'envàs i per la marca. Entre els que incorporen ingredients o nutrients, també. Com més s'assembli a unes postres que a un iogurt, més car serà el producte.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto