Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: iogurts: Iogurt, un incondicional a la nevera

De diferents sabors, formats i preus, aquest producte aporta proteïnes de qualitat i quantitats notables de calci. El seu consum ha augmentat molt els últims anys. Avui, de mitjana, un adult en pren 53 grams al dia i un nen, 120 grams

Quant en podem menjar? I cada quant?

El seu lloc en la dieta

L'enquesta ENIDE (Enquesta Nutricional d'Ingesta Dietètica a Espanya), elaborada per AECOSAN (l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició), revela que les ingestes de calci superen les recomanades per a la població espanyola, "independentment del gènere i l'edat".

No hi ha un consens clar sobre quants lactis convé consumir al dia, i això inclou els iogurts. Fins fa uns anys, les entitats de referència no dubtaven de recomanar a la població una ingesta d'entre 2 i 4 racions diàries de lactis, però algunes revisions més recents, com les del Departament de Nutrició de l'Escola de Salut Pública de Harvard o les de la Fundació Dieta Mediterrània, han aconsellat consumir entre 1-2 racions al dia de lactis, amb preferència per les versions baixes en greix. I una ració de lactis equival a 2 unitats de iogurt (de 125 grams).

 

Amb tot, el consum de iogurt mostra una clara evolució positiva al llarg dels anys, segons l'última edició del document "Valoració Nutricional de la Dieta Espanyola d'acord amb el Tauler de Consum Alimentari" (elaborat per la Federació Espanyola de Nutrició juntament amb el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient). Però, al llarg dels últims anys, aquest consum ha augmentat de forma espectacular. El 1964, només es prenia un gram de iogurt al dia (de fet, només es podia adquirir en oficines de farmàcia). El 1991, la xifra va augmentar a 21 grams per persona i dia, una xifra que es va duplicar el 2008 (42 grams per persona i dia). Ara per ara, se situa al voltant dels 53 grams de iogurt al dia. Com que la mida de l'envàs més corrent correspon al de 125 grams, això significa que consumim uns 2,5 iogurts per setmana.

En tot cas, aquestes xifres corresponen a adults: els nens prenen bastant més iogurt. Segons dades de l'estudi enKid, que va avaluar la ingesta d'una mostra representativa de la població infantil i juvenil espanyola, aquest grup de població consumeix una mitjana de 120 grams de iogurt al dia. Altres estudis mostren resultats similars. És a dir, aquest grup de població consumeix gairebé una unitat estàndard de iogurt al dia.

Diàriament

Les diferències entre la variada gamma de iogurts les determinen, sobretot, els greixos i els sucres. Per a consumir un iogurt de forma habitual, convé revisar l'etiqueta i tenir en compte que una ració ha de contenir menys de 6,5 grams de sucre i 5,2 grams de greix. Si són productes de la marca EROSKI, aquests nutrients apareixeran en color verd en l'etiqueta (semàfor nutricional).

En l'altre extrem, es troben els iogurts que caldrà reservar per a consumir en ocasions especials. Són aquells que aporten, per ració, una quantitat igual o superior a 18 grams de sucres, 14 grams de greix o 4 grams de greix saturat. El semàfor nutricional d'EROSKI els marcaria de color taronja. També es desaconsellen els iogurts amb esterols o estanols vegetals en persones que no presenten xifres elevades en el colesterol sanguini.

Com es pot observar en el semàfor nutricional (vegeu la taula), s'han analitzat 20 tipus diferents de iogurt i 2 postres de soia en forma de iogurt (una ració de 125 grams). Els únics que tenen tots els nutrients en verd són el iogurt desnatat (natural o natural edulcorat), el bífidus desnatat, el iogurt amb L-Casei 0%, el iogurt amb esterols vegetals (natural o amb gust de maduixa) i les postres de soia edulcorada. Per la seva banda, destaca l'alta proporció de sucres del iogurt sencer amb fruites i del bevible ensucrat (d'aquest últim, se n'han analitzat 200 grams), i també l'alta proporció de greix saturat del iogurt grec natural.

Pot produir-se un consum "excessiu"?

 

En relació amb el consum de determinats aliments, hi ha recomanacions clares sobre els límits que no s'han de superar. Tot i això, això no s'aplica al iogurt. Les entitats de referència en nutrició humana no emeten advertiments pel que fa a hipotètics perjudicis atribuïbles, de forma clara, a la ingesta excessiva de iogurt.

En tot cas, ningú no dubta que prendre massa iogurts desplaçarà el consum d'altres aliments que han de suposar la base de tota alimentació saludable: els d'origen vegetal poc processats. El document "Valoració Nutricional de la Dieta Espanyola d'acord amb el Tauler de Consum Alimentari" assenyala que el iogurt és un dels aliments "que ha irromput amb més força en la dieta espanyola i, de manera especial, com a 'postres habituals'". Així, les típiques postres, formades per fruita fresca, s'han substituït molt sovint (sobretot en nens) per iogurts.

TAULA COMPARATIVA

PRINCIPALS PROPIETATS DELS IOGURTS QUÈ ENS MOSTRA EL SEMÀFOR NUTRICIONAL?*

En una ració (125 grams) ENERGIA GREIX GREIX SATURAT SUCRES SAL
(kcal) %IR(1) (g) %IR(1) (g) %IR(1) (g) %IR(1) (g) %IR(1)
Iogurt sencer natural 71,0 3,6 3,4 4,8 2,1 10,4 5,6 6,2 0,3 4,5
Iogurt sencer natural ensucrat 107,0 5,4 2,5 3,6 1,5 7,5 17,1 19,0 0,3 4,8
Iogurt sencer, aromatitzat 117,7 5,9 3,1 4,4 2,0 9,8 17,6 19,6 0,3 5,5
Iogurt sencer, amb fruites 112,1 5,6 2,3 3,2 1,4 7,1 18,6 20,6 0,3 5,2
Iogurt desnatat, natural 49,2 2,5 0,4 0,6 0,2 1,2 6,1 6,8 0,2 3,7
Iogurt desnatat, amb fruites 49,6 2,5 0,2 0,2 0,1 0,4 7,1 7,8 0,2 2,5
Iogurt desnatat, aromatitzat 53,1 2,7 0,1 0,2 0,0 0,0 7,5 8,3 0,1 2,3
Iogurt desnatat, natural, edulcorat 47,6 2,4 0,1 0,2 0,0 0,0 6,0 6,7 0,2 3,5
Iogurt bevible, ensucrat (ració: 200 grams) 150 7,5 1,6 2,3 1 5,0 28 31,1 0,2 3,3
Iogurt grec natural 153 7,7 12,5 17,9 7,8 39,0 4,8 5,3 0,2 3,3
Iogurt grec ensucrat 157,3 7,9 6,3 9,0 3,9 19,5 17,7 19,7 0,2 0,3
Iogurt grec 0% 71,3 3,6 0 0,0 0 0,0 3 3,3 0,2 0,3
Iogurt bífidus natural 80 4,0 4,7 6,7 2,9 14,5 4,8 5,3 0,2 0,3
Iogurt bífidus desnatat 48 2,4 0,1 0,1 0 0,0 6,6 7,3 0,2 3,3
Iogurt bífidus amb fibra 134 6,7 4 5,7 2,5 12,5 16,9 18,8 0,2 3,3
Iogurt amb l-casei, natural 84 4,2 2,6 3,7 1,6 8,0 11,5 12,8 0,2 3,3
Iogurt amb l-casei, sabor fresa 88 4,4 2,5 3,6 1,5 7,5 12,6 14,0 0,2 3,3
Iogurt amb l-casei, 0% 28 1,4 0,1 0,1 0 0,0 3,3 3,7 0,2 3,3
Iogurt amb esterols vegetals 46,0 2,3 1,1 1,6 0,1 0,5 4,4 4,9 0,2 3,3
Iogurt amb esterols vegetals, sabor fresa 46,0 2,3 1,1 1,6 0,1 0,5 4,4 4,9 0,1 1,7
Postres de soia, tipus "iogurt" 105,0 5,3 2,3 3,2 0,4 1,9 12,3 13,6 0,1 2,1
Postres de soia, tipus "iogurt", edulcorat 62,0 3,1 2,4 3,4 0,4 2,0 0,3 0,3 0,1 1,7
*Semàfor nutricional de 20 tipus de iogurts més 2 postres de soia amb forma de iogurt, segons una ració de consum que suposa 125 grams. (1) Indica la proporció aportada respecte de la Ingesta de Referència (IR) que una persona adulta necessita ingerir de cada nutrient: 2.000 kcal., 70 g de greix, 20 g de greix saturat, 90 g de sucres i 6 g de sal. El semàfor nutricional es basa en un sistema de colors: verd-baixa quantitat (l'aportació és menys del 7,5% de l'IR), groc-quantitat mitjana (entre el 7,5% i el 20%) i taronja-quantitat alta (més del 20%).

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto