Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Alternatives saludables per al Nadal

Si bé aquests dies l'equilibri dietètic és difícil de mantenir, hi ha propostes saludables que es poden incloure en els menús nadalencs

El patró alimentari canvia molt per Nadal. Es multipliquen els compromisos familiars i laborals que se solen celebrar amb dinars i sopars en grup (molt sovint, fora de casa). Els plats que els componen tenen, per regla general, un elevat contingut calòric. S'incrementa, per tant, el consum de calories i varia el perfil nutricional de la dieta, més rica en greixos i sucres. A més, en aquest període de l'any també sol disminuir l'activitat física habitual i s'allarga molt la sobretaula.

Així, mantenir l'equilibri dietètic de la nostra dieta per Nadal és gairebé una missió impossible. No obstant això, si s'analitzen i s'esgranen els menús nadalencs tradicionals, és possible prendre consciència dels nostres costums més insans i incorporar opcions més saludables i menys nocives per a la salut del nostre organisme.

L'aperitiu

 
  • El costum. En l'aperitiu solen trobar-se aliments com marisc a la planxa, sofregit o arrebossat (gambes, calamars, petxines de pelegrí, sípia, etc.), formatges i embotits (formatges curats i formatges tous aromatitzats per a untar, pernil i embotits ibèrics, etc.), foie amb torradetes, patates xip, galetetes salades, etc.
  • Les propostes. Hi ha saboroses opcions més saludables. Per exemple, un còctel de gambes, una amanida d'espinacs amb fruites fresques i seques, uns dauets de pernil amb cirerols o una llesca de tomàquet i xampinyons gratinats. Es tracta d'incloure aliments com les fruites i les verdures, que aportarien fibra, vitamines i minerals i antioxidants.

Els primers i segons

 
  • El costum. Habitualment s'hi inclouen primers plats elaborats, com ara sopes de marisc (brou de peix i marisc, marisc i peix guisat, i crema de llet o nata) o canelons de carn (preparats amb carn guisada, beixamel i formatge gratinat). Els segons plats es basen en carn i peix, com ara garrí al forn, costelletes de porc, cabrit arrebossat o peix farcit. L'acompanyament es fa amb patates o salses elaborades. Són opcions grasses que podrien resultar poc saludables.
  • Les propostes. Altres suggeriments molt més saludables alhora que saborosos són: un plat de pollastre al forn amb salsa de ceba i carabassa; unes broquetes de sípia, tomàquet i ceba; o bé una graellada de peix a la planxa.

Les begudes

 
  • El costum. Refrescs ensucrats, vins i licors. L'aportació calòrica d'aquest tipus de begudes és destacable. Un got de qualsevol beguda ensucrada sol contenir entre 80 i 100 quilocalories; una copeta de vi negre o blanc, unes 100 quilocalories; i una copa de cava o xampany, unes 70 quilocalories. L'aportació calòrica de cada menjar augmenta a mida que s'ingereixen copes o gots d'aquestes begudes. Destil.lats com el vodka, el whisky, la ginebra o el conyac contenen un contingut calòric més elevat, de manera que un combinat pot aportar unes 250 quilocalories de mitjana.
  • Les propostes. Controlar els excessos amb les begudes alcohòliques i evitar les begudes ensucrades. També és important recordar que l'aigua és imprescindible per al funcionament correcte del nostre organisme.

Les postres

 
  • El costum. Pastissos, gelats, sorbets o cremes solen ser habituals aquests dies. Aporten entre 300 i 400 quilocalories per ració. Solen acompanyar-se, en la sobretaula, amb torrons, massapans i neules. Aquests són rics en sucres i greixos i d'alt contingut calòric. Dos trossets de torró contenen unes 250 quilocalories per ració de 50 grams.
  • Les propostes. És recomanable preparar postres que incloguin fruita fresca i seca, encara que vagi acompanyada de petites porcions de crema o gelats (sorbets de fruita natural, macedònia o compotes casolanes).

Resultat

 

Els dinars i sopars nadalencs són altament calòrics:

  • Consum de calories total. Poden ingerir-se fàcilment entre 1.000 i 1.500 quilocalories en cada àpat si no es controlen les quantitats i el tipus d'aliment ingerit.
  • Conseqüències: Es tracta de menjars rics en sucres i greixos, de manera que el cos tendeix ràpidament a guardar aquestes reserves calòriques en forma de greix corporal si no es compensen aquests menjars amb un cert grau d'activitat física.

Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto