Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa

Λ

Embaràs: qüestió de salut

L'embaràs comporta canvis en el cos de la dona i, de vegades, també en la seva salut

Un embaràs ho canvia tot. No només en l'àmbit personal i familiar. Durant els nou mesos, la dona sofreix canvis físics i hormonals que poden causar alguns trastorns en la seva salut. Convé, per tant, conèixer quines mesures es poden prendre per a reduir o prevenir aquests efectes durant la gestació.

 

Les dents

El principal problema bucal que es pot patir és la gingivitis (inflamació i sagnat de les genives), que afecta més del 30% de les gestants, si ja ho han patit abans. Altres malalties comunes entre les embarassades són les càries i les erosions dentals. I és que, segons Nuria Vallcorba, presidenta de la Societat Espanyola de Periodòncia i Osteointegració, durant l'embaràs es produeixen canvis hormonals que afecten els vasos sanguinis de les genives, els bacteris de la placa bacteriana i el sistema immunològic de la boca.

Per a prevenir els problemes i dolors de boca, el millor és visitar el dentista abans de quedar-se embarassada i també durant la gestació. També cal fer un raspallat correcte i cuidar la higiene interdental (amb seda o raspalls interdentals) de manera regular.

El to muscular

La Societat Espanyola d'Obstetrícia i Ginecologia adverteix que és natural pujar entre 10 i 15 quilos quan s'està embarassada. Aquest augment ha de ser gradual i vigilat pel metge per a evitar que l'organisme pateixi més del necessari.

Mantenir els músculs tonificats, resistents i flexibles garanteix un embaràs més saludable i redueix alguns riscos durant el part. A més, afavoreix una tornada a la forma física prèvia a l'embaràs més ràpida i menys costosa. El Ministeri de Sanitat recomana una activitat física moderada durant la gestació (especialment la natació), exercicis per a enfortir la musculatura pèlvica i el dors-lumbar, fer ioga i caminar amb calçat adequat. També suggereix fer exercicis de relaxació i respiració per a preparar el part. I evitar, per descomptat, els esports violents.

Els cabells

Després del part, és gairebé inevitable que les dones sofreixin una pèrdua de cabells més abundant del que és normal. El motiu és que, encara que la gran majoria dels nostres cabells creixen, al voltant del 10% d'aquests es mantenen en un estat de repòs. Durant l'embaràs, l'abundància d'estrògens fa que creixi una quantitat de cabells més gran i hi hagi menys cabells en repòs. Després del naixement del nadó, en la tornada a la normalitat del cos, els nivells d'estrògens baixen molt en poc de temps, per la qual cosa els cabells s'afebleixen i cauen més. La pèrdua de cabells no es pot evitar, però podem fer que sigui menys greu. La principal aliada serà l'alimentació: una dieta equilibrada que inclogui carn, peix i verdures.

 

La vista

Els canvis hormonals de l'embaràs poden provocar, sovint, un lleuger augment de la miopia. Les diòptries poden augmentar, segons una recerca publicada en la revista científica "Arxius d'Oftalmologia Clínica i Experimental". Els experts adverteixen que el risc més alt el pateixen les gestants que ja patien una miopia elevada i no estabilitzada abans de la gestació. No obstant això, pot ser mitja diòptria o a tot estirar una, segons càlculs del catedràtic de la Universitat de Santiago de Compostel.la, Francisco Gómez-Ulla.

Cansament

Els canvis físics i l'augment del volum del ventre generen una sensació de cansament i fatiga de la qual poques gestants es poden lliurar. Dormir prou (vuit hores a la nit i una hora després de dinar) és el consell elemental per a contrarestar aquesta fatiga natural. L'Associació Navarresa de Matrones, a més, aconsella evitar les begudes estimulants, prendre llet calenta abans d'anar al llit i practicar una activitat física lleugera durant el dia, com ara fer passejos o ioga.

Anèmia

El Ministeri de Sanitat adverteix que la deficiència nutricional més freqüent entre les gestants és l'anèmia, ocasionada per la manca de ferro. Els experts recomanen seguir una dieta equilibrada durant l'embaràs que inclogui aliments rics en ferro (carns, llegums, verdures i hortalisses de fulla verda i fruites seques oleaginoses) i també cítrics i altres productes que proporcionen vitamina C i afavoreixen l'absorció d'aquest mineral i que permeten aprofitar-lo millor.

Restrenyiment

El restrenyiment durant l'embaràs pot ser degut a canvis hormonals o a l'augment de la mida del fetus. Una de les hormones implicades és la progesterona, que provoca un efecte relaxant en els músculs de l'intestí, trastorns en la digestió i feblesa de la dona embarassada per a expulsar la femta.

La manera de prevenir i reduir el restrenyiment és seguir una dieta equilibrada, amb una quantitat suficient de fibra, uns 30 grams diaris. També és important augmentar la ingesta de líquids (uns dos litres al dia) i fer exercici, ja que això estimula el moviment intestinal i enforteix la musculatura.

Pell

La pell també sofreix alteracions durant la gestació. Les estries, les taques en la pell (melasma), la sequedat i fins i tot les varices i l'acne poden aparèixer (o agreujar-se) en aquesta etapa. Segons l'Associació Espanyola de Dones Dermatòlogues, això es deu sobretot a la revolució hormonal que sofreixen les dones gestants. Per això, és bàsic protegir-se de l'exposició solar, vigilar l'augment de pes i seguir una alimentació equilibrada, així com mantenir una bona hidratació dues o més vegades al dia.


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto