Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: verdures en conserva: Verdures en conserva, un tresor al rebost

Les seves qualitats nutritives pràcticament no difereixen de les verdures fresques i, fins i tot en aquest format, mantenen de forma estable els nutrients durant molt més temps

Dos tipus de conserves molt diferents

Un grup d'aliments, dos semàfors nutricionals

La ració habitual d'algunes hortalisses -com les bledes, els espinacs o les mongetes- iguala o supera els 200 grams, per la qual cosa podrien constituir fins i tot un plat principal. En canvi, la ració d'altres conserves vegetals -com els cors de palmera, els xampinyons o els pebrots- és inferior: en alguns casos, de fet, no arriba als 30 grams. Les diferències del que s'entén per una ració són significatives. Per tant, si volem saber què aporten les hortalisses en conserva a la nostra dieta, cal utilitzar dos semàfors nutricionals diferents. En el primer s'inclouen els vegetals la ració dels quals voreja els 200 grams, mentre que el segon abasta aquelles conserves que tenen una ració més petita (vegeu la taula).

 

Conserves vegetals que tenen una ració habitual de consum que supera els 200 grams

Destaquen per ser una font de fibra dietètica notable (la seva ingesta és deficitària en la població espanyola) i per la baixa aportació en calories i greixos que tenen. Tot i això, la quantitat de sucres en algunes és significativa. També ho és la quantitat de sal, cosa que hem de considerar si aquests aliments es consumeixen sovint. Si comparem, per exemple, l'aportació de sal de 200 grams d'espinacs en conserva amb la dels espinacs congelats o frescos, constatarem que l'addició de sal en el procés d'elaboració de la conserva és molt important. De fet, pot arribar a ser fins a deu vegades més alt.

  • Sal en una ració d'espinacs en conserva: 1 gram (14% de les quantitats diàries orientatives).
  • Sal en una ració d'espinac congelat o fresc: 0,1 grams (0,14% de les quantitats diàries orientatives).
 

Conserves vegetals la ració de les quals no supera els 200 grams

En aquestes altres conserves vegetals també veiem, en general, una aportació de fibra dietètica notable i una quantitat de calories o greixos molt baixa. Algunes d'aquestes, com el pebrot de morro de bou o la remolatxa, contenen una presència més alta de sucres simples, encara que no és una xifra alarmant. Quant a la sal, com que la ració d'ingesta és menor, aquests aliments no suposaran una preocupació, excepte si es prenen molt sovint. Les dues excepcions són el xampinyó i la patata, que ens aporten més sal que la resta de vegetals en conserva. A tall de comparació, una patata difereix molt quant al contingut en sal en funció de si ha estat sotmesa o no a un procés de conservació:

  • Sal en una ració de patata en conserva: 0,7 grams (12% de les quantitats diàries orientatives).
  • Sal en una ració de patata crua: 0,07 grams (0,12% de les quantitats diàries orientatives).

Les verdures en conserva es poden dessalar a casa?

Les verdures en conserva contenen més quantitat de sal que les verdures fresques i les congelades. En alguns casos, com els espinacs o les patates, l'aportació de sal pot arribar a ser deu vegades superior. És important tenir-ho en compte en tots els casos -no només quan es pateix d'hipertensió-, ja que el consum de sal a Espanya duplica els màxims recomanats per l'Organització Mundial de la Salut. Així, si utilitzem amb freqüència hortalisses en conserva, podem reduir-ne el contingut en sal de manera domèstica. Per a treure una part de la sal (però no tota) de les conserves vegetals, es pot remullar l'aliment sota un raig d'aigua freda. Tanmateix, això també arrossegarà determinades vitamines (com les del grup B), a més de suposar una despesa d'aigua potable.

TAULA COMPARATIVA

Principales propiedades de las verduras en conserva. ¿Qué nos muestra el semáforo nutricional?*


*Semáforo nutricional de 2 tipos de conservas vegetales: el primero, lo componen 5 tipos de verduras en conserva cuya ración habitual de consumo supera los 200 gramos (pueden ser un plato principal) y el segundo, lo incluyen 8 tipos de verduras en conserva, cuya ración habitual de consumo no supera los 200 gramos. (1) Guisantes: Son un tipo de leguminosa, pese a que el acerbo popular los considere verduras. No obstante, durante los meses de primavera se recolecta una variedad de guisantes tempranos, conocidos también como tirabeques, cuyos granos frescos y tirenos tienen una composición nutricional que se asemeja más a la composición de las verduras que a la de las legumbres secas. (2) %CDO: Indica la proporción aportada respecto de la Cantidad Diaria Orientativa (CDO) que una persona adulta necesita ingerir de cada nutriente: 2.000 kcal, 90 g de grasa, 70 g de grasas saturadas, 20 g de azúcares, 6 g de sal y 24 g de fibra. El semáforo nutricional se basa en un sistema de colores: verde-baja cantidad (la aportación es del 7,5% de la CDO), amarillo-cantidad media (entre el 7,5% y el 20%) y naranja-cantidad alta (más del 20%). La fibra no tiene color porque escasea en la dieta.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto