Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Entrevista

Λ

Joan Quiles-Izquierdo, doctor en Medicina, expert en nutrició i membre de la Direcció General de Salut Pública de la Generalitat Valenciana: "Reduir el consum de sucre passa per combinar diverses estratègies, des d'educar fins a aplicar impostos"

 

Joan Quiles-Izquierdo és metge i expert en nutrició. Dirigeix la Secció d'Educació per a la Salut de la Generalitat Valenciana. El seu treball, diu, "consisteix a contagiar salut". Des d'aquesta perspectiva, sosté que en tots els ordres de la vida és molt important descobrir i potenciar els "actius de salut", és a dir, aquelles habilitats, actituds i coneixements que podem utilitzar per estar més sans. A continuació esgrana les conseqüències d'un consum de sucre excessiu i analitza les possibles mesures per a reduir els nivells d'ingesta actuals, que dupliquen els recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS).

L'OMS estudia reduir a la meitat les quantitats màximes recomanades per al consum de sucre. Què significa?

Passar del 10% actual a un 5%. És a dir, que de totes les calories que ingerim cada dia, les que procedeixen dels sucres senzills no suposin més del 5%. En una dieta de 2.000 kcal diàries, són uns 25 grams de sucre. El contingut aproximat de quatre sobrets.

Sembla poc...

Sí, i per això és important aclarir a què ens referim quan parlem de sucre. Si només pensem en el sucre de taula i en els aliments ensucrats (la xocolata o la mel), el consum diari per persona s'acosta als 30 grams de sucre, segons el Ministeri d'Alimentació. Això equival a uns 10 kg de sucre per persona cada any, i és només el que es veu. A això cal afegir els altres aliments que contenen sucres senzills (encara que no ho sapiguem). Les dades indiquen que el consum anual per persona es troba entre els 25 kg i els 30 kg de sucres senzills.

Quins aliments amaguen sucres?

El sucre, en molts casos, s'identifica pel sabor, encara que hi ha excepcions. La tònica, per exemple, és de gust amarg per la quinina, i en canvi té una quantitat de sucre enorme. Altres aliments salats, com la salsa cèsar, la maionesa o el quètxup també contenen uns nivells de sucre que es podrien disminuir. I, per descomptat, les begudes ensucrades, els "refrescs", contenen moltíssim de sucre: uns 35 o 40 grams per llauna. És a dir, uns cinc sobrets de sucre.

A què es deu l'afició al consum de sucres?

Les tries alimentàries estan influïdes per altres condicionants, a més del sabor. Per exemple, pels preus, pel fet que quan comprem tinguem uns aliments i no uns altres a l'altura dels ulls o perquè als restaurants el primer que aparegui en la carta de postres siguin pastissos i gelats.

Quins riscos per a la salut té l'excés de sucre?

La càries dental, una de les malalties més prevalents, es deu a un contacte directe del sucre amb les dents. A més, quan ingerim sucres senzills, es produeixen unes puntes de glucosa en sang que obliguen el cos a reaccionar. La defensa natural de l'organisme és empaquetar unitats de glucosa i emmagatzemar-la en les diferents cèl.lules. Per fer això, necessitem utilitzar la insulina que produeix el pàncrees, però de vegades arribem a esgotar aquesta producció. Llavors sorgeixen altres problemes.

Per exemple?

Els més coneguts són l'augment de pes i la diabetis de tipus 2 en les persones grans. Cal pensar que el sucre també és energia, són quilocalories. I és molt important mantenir un equilibri entre el que consumim i el que gastem. La manera més fàcil d'empaquetar energia és fer-ho en forma d'hidrats de carboni, de glucosa o de greix. Si abusem dels sucres, el cos no pot esmorteir els beneficis de les calories i comencen a desbocar-se totes les vies metabòliques.

Aplicar un impost als productes ensucrats ajudaria a reduir-ne el consum?

Algun estudi indica que un augment de l'1% en el preu de les begudes ensucrades pot ser capaç de disminuir-ne un 10% el consum. Als Estats Units, s'ha experimentat augmentant un centau per centímetre cúbic de beguda i s'ha observat una disminució lleugera en el seu consum. Aquí hi ha experiències amb el tabac: elevar els impostos produeix una disminució del consum. El que passa és que l'alimentació és un terreny molt més complex perquè els consumidors tendim a "tapar forats" i, a diferència del tabac, tenim alternatives per fer-ho. Per exemple, amb aliments rics en greixos.

Llavors, quina seria la solució?

Potser la solució és més eclèctica i consisteix en una combinació d'estratègies: augment d'informació nutricional, portar la gastronomia a les escoles, oferir més formació nutricional i aplicar gravàmens, però no només en sentit pejoratiu, sinó també estimulant els aliments més saludables amb preus més atractius. Per descomptat, també és important treballar amb la indústria alimentària perquè redueixi les quantitats de sucre, igual que es fa amb la sal o amb els greixos. Malgrat això, no podem oblidar que la decisió final la té el consumidor i que això és una qüestió de corresponsabilitat. El fonamental és apoderar les persones per a destriar entre diversos aliments i tenir clar que un producte no fa la dieta.


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto