Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: fruites amb pinyol: Fruites amb pinyol, bocins de salut

Albercocs i préssecs, prunes i nectarines, préssecs plans i cireres constitueixen una esplèndida exhibició de sabor, aroma i delicadesa. Aquestes fruites de temporada, abundants els mesos de calor, són cridaneres i acolorides. La seva textura és suau, fina i brillant. Llueixen tons intensos i vius, típics de la primavera i de l'estiu. És un gust veure-les, per variades i atractives, però encara ho és més tastar-les pel sabor i la frescor que tenen. I és que les fruites amb pinyol ho tenen tot: una aparença molt bona, uns sabors deliciosos per incorporar a la cuina, una textura sucosa i unes propietats nutricionals interessantíssimes per a cuidar la salut i millorar l'alimentació.

 

El seu lloc en la dieta: amb quantes n'hi ha prou?

Les fruites fresques, amb pinyol o sense, tenen un paper important en la nostra dieta. Les proves que relacionen la major presència en la nostra alimentació amb beneficis per a la salut són sòlides. Tot i això, en consumim molt menys del que deuríem. Per aquesta raó, les entitats de referència en recomanen un "mínim" -i no un màxim- de consum. S'aconsella menjar cinc racions diàries de fruita fresca i verdures. Una ració suposa uns 140-150 grams de fruita fresca en cru i net. Per fer-se'n una idea, s'aproxima al pes d'una peça de fruita mitjana (pera, poma, taronja, plàtan, codony, aranja, etc.); a una rodanxa mitjana de meló, de síndria o de pinya; a 2-3 peces mitjanes d'albercocs, prunes, dàtils, mandarines o figues; a 4-5 nespres; a 8 maduixes mitjanes o a un plat per a postres de cireres, raïms, mores, groselles; etc.

Segons aquests càlculs, hauríem de consumir entre 420 i 450 grams de fruita fresca al dia per a cobrir les recomanacions, cosa que a Espanya no fem, ja que els adults només en prenem 200 grams diaris. És a dir, consumim menys de la meitat del mínim recomanat. Així ho evidencia la primera enquesta nacional d'ingesta dietètica espanyola, denominada "ENIDE", elaborada per l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN). Després de recollir dades de consum individual d'una mostra representativa de la població adulta espanyola (es van enquestar 3.000 persones d'entre 18 i 64 anys) es va concloure que aquest és insuficient.

 

Resulta evident que és necessari augmentar la ingesta de fruites, però quines hem de triar? Malgrat que cadascuna presenta certes característiques nutricionals, la veritat és que hi ha pocs motius per a decantar-se per un tipus o un altre de fruita amb pinyol, excepte si es pateix alguna al.lèrgia alimentària. Això és molt important, ja que totes les fruites detallades en aquesta guia pertanyen a la família de les rosàcies. L'al.lèrgia a les fruites d'aquesta família és molt freqüent en adults, raó per la qual s'ha d'anar a un al.lergòleg en cas de sospita de patir una reacció adversa després de la seva ingestió.

Quant a si és o no recomanable consumir-ne la pell, un document elaborat per l'Associació Espanyola de Dietistes, juntament amb el Comitè Científic de l'Associació "5 al dia", va detallar que encara que és cert que treure'n la pell pot generar disminucions en el contingut nutritiu (com ara fibra, vitamina C, B1 i àcid fòlic), aquestes disminucions no són rellevants a llarg termini quan es consideren els beneficis obtinguts pel consum d'aquests aliments. El document, a més, detalla que les pèrdues seran probables només a les zones immediates al tall i no a l'interior de l'aliment. Sí que és convenient rentar bé la pell si l'hem de consumir.

Són molt verdes?

La temporada ideal de consum d'aquestes fruites s'emmarca en els mesos de més calor. Per tant, el més recomanable és consumir-les al final de la primavera i a l'estiu. Això ens assegurarà que estaran en el punt just de maduresa, i que el sabor i textura seran més bons. A més, seran més barates. Tanmateix, pot passar que, a l'hora de comprar-les, notem que encara estan una miqueta immadures. En aquest sentit, convé saber diferenciar les que són climatèriques de les que no ho són.

Les primeres es cullen verdes i segueixen la maduració després. Les segones es cullen en el moment apropiat de maduració perquè són incapaces de continuar aquest procés una vegada separades de la planta. Totes les fruites descrites aquí, tret de les cireres, són climatèriques. Així doncs, si comprem un albercoc, una pruna, un préssec, una nectarina o un préssec pla que encara no és al punt, no ens hem d'alarmar, només hem de saber com es conserven aquestes fruites perquè la seva maduresa es produeixi amb èxit a casa. Si les posem en una bossa de paper amb forats i prop d'altres fruites climatèriques madures, maduraran abans gràcies a l'etilè que desprèn la fruita madura, que estimula la maduració de la nostra fruita menys madura. Quant a les cireres, no hi ha una altra opció que escollir-les al punt de maduresa.

Com podem ajudar a madurar la fruita?

  • Albercoc: l'hem de conservar durant dos o tres dies a una temperatura d'uns 200ºC. Madura més ràpid si l'ajuntem amb pomes. Quan ja sigui madur, el conservarem a la nevera.
  • Pruna: n'hi ha prou de deixar-la uns dies a temperatura ambient perquè la polpa s'estovi. Fins i tot si la comprem madura se sol mantenir en bon estat després de 2-3 dies.
  • Préssec, préssec pla i nectarina: els deixarem dos o tres dies a temperatura ambient. Aquesta estratègia, encara que no els torna més dolços, sí que n'augmenta l'aroma i el sabor. Un color més groguenc en la pell sol indicar una maduresa més bona.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto