Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: iogurts: Iogurts: per a tots els gustos i necessitats

No tots són iguals, l'àmplia gamma de iogurts que s'elaboren obliga a conèixer-ne les característiques nutricionals per triar els més adequats

Mil i un iogurts (o gairebé)

  Diversificada i cada vegada més personalitzada, així és la producció de iogurts en aquests moments. Aquests en són els principals tipus:

  • Natural. És el iogurt estàndard, sense més ingredients que els descrits en el procés d'elaboració d'aquest aliment: llet i ferments.
  • Ensucrat. Iogurt tradicional al qual s'afegeix sucre per millorar-ne el sabor i l'acceptació entre el públic. El seu contingut calòric augmenta en relació amb el no ensucrat: de les 71 kcal que aporta el natural a les 107 kcal de l'ensucrat.
  • Desnatat. N'hi ha alguns amb la declaració "0% matèria grassa". Això és així perquè la legislació permet que el iogurt desnatat tingui fins a un 0,5% de matèria grassa. La diferència, en tot cas, no és rellevant. De vegades, aquests iogurts contenen sucres afegits, cosa que ha de tenir en compte el consumidor, ja que les seves calories poden ser comparables a les d'un iogurt natural.
  • Edulcorat. Conté edulcorants que donen sabor dolç, però aporten poques (o cap) calories. Malgrat això, edulcorat no significa necessàriament desnatat. Per sortir de dubtes, convé llegir l'etiquetatge.
  • Amb trossos de fruita. Amb la finalitat de garantir un contingut mínim de iogurt, els que tenen fruites han de contenir un 70% de iogurt en el producte acabat. Un iogurt amb trossos de fruita no substitueix una ració diària de fruita, no es pot confondre. La quantitat de fruita que contenen els iogurts amb trossos de fruita és mínima, i oscil·la entre el 2% i l'11%, cosa que es tradueix en els casos més abundants en 14 grams de fruita per iogurt. Una poma petita pot pesar 100 grams; un maduixot, uns 20 grams; i un gra de raïm, 6 grams. La quantitat de fruita consumida d'aquesta forma és ridícula i menyspreable en el còmput del menú de tot el dia.
  • Aromatitzat o amb aroma de.... Té el gust i l'aroma de la fruita, però no en conté. En aquest cas, el contingut mínim de iogurt en el producte acabat serà del 80%.
  • Pasteuritzat després de la fermentació. Fins fa una dècada no era oficialment un iogurt, eren unes postres làcties més. Des de 2003, la norma el reconeix com a iogurt. Els pasteuritzats s'obtenen a partir del iogurt que ha sofert un tractament tèrmic (de pasteurització) posterior a la fermentació. Això significa que no té bacteris probiòtics i, per tant, la seva vida útil és superior: aguanta més i sense necessitat de refrigeració. Nutricionalment, no hi ha diferències amb el iogurt natural.
  • Enriquits (calci o vitamina D). Perquè un iogurt (i qualsevol producte enriquit amb aquests components) es pugui definir com a enriquit ha de contenir un 30% de la quantitat de referència de minerals o vitamines per ració de consum. L'aportació de calci en els iogurts normals oscil.la entre 150 i els 170 mg per unitat (125 g), mentre que un iogurt enriquit en calci pot tenir 400 mg per unitat (125 g), el doble. Els requeriments de calci en persones adultes és de 900 mg/dia; i entre 1.000 i 1.200 mg per a nens de 10 a 19 anys, embarassades i dones en període de lactància, i majors de 50 anys.
  • Sense lactosa. Al voltant del 15% de la població europea pateix intolerància a la lactosa, problema intestinal que impossibilita digerir la lactosa, el sucre present naturalment en la llet. Fins fa poc, la recomanació per als intolerants a la lactosa era la reducció o l'eliminació de productes làctics de la seva dieta. Els productes sense lactosa es tracten amb un enzim denominat lactasa que produeix el desdoblament de la lactosa en sucres més simples i digeribles per als intolerants a la lactosa. En essència, només té utilitat en persones amb un diagnòstic correcte d'intolerància a aquest sucre.
  • Grec. No hi ha una definició legal per a aquest producte a escala nacional ni internacional, però s'associa a un producte de més cremositat i consistència que la resta. Té entre un 9 i un 10% de greix làctic (les varietats típiques de iogurt no superen el 3,5% ).

Preguntes i respostes

  *Una ració de lactis sempre equival a dos gotets de iogurt de 125 g o 250 g de iogurt? Així és, una ració del grup dels lactis (dels quals s'aconsella prendre unes 2-3 racions al dia, distribuïts per exemple així: un got de llet, dos iogurts i una ració de formatge fresc) equival a dues unitats estàndard o dos gotets de iogurt de 125 g. Tot i això, quan al llarg del reportatge s'han esmentat les propietats o valors nutricionals del iogurt (cosa que també es fa en l'àmbit científic), s'ha pres com a referència la ració domèstica d'un únic iogurt.

  • Si en menjo amb trossos de fruita és com si em mengés una peça sencera? No, en absolut. Una ració de fruita equival a uns 145 grams. En el iogurt més generós amb trossos de fruita no trobarem més de 20 grams de fruita, així que hauríem de prendre uns 8 iogurts per cobrir (teòricament) una peça de fruita amb ells.
  • Mengem menys fruita perquè mengem més iogurts? És possible que el consum de lactis desplaci, en part, el consum de fruita, ja que molts nens no prenen com a postres fruita fresca, però sí un lacti. La veritat és que molts altres aliments menys recomanables que el iogurt desplacen el consum de fruita: pastes dolces, galetes, aperitius i snacks salats, dolços, llaminadures, refrescs, etc.
  • Però, els iogurts caduquen o no? Fa poc, les autoritats espanyoles han modificat el Reial Decret del iogurt i han eliminat l'obligació d'indicar la data de caducitat dels iogurts. Es permet expressar la vida útil del producte en la data de consum preferent. Per tant, una vegada complerta aquesta data es pot prendre el iogurt passats uns dies, sense risc per a la salut, ja que la llet amb què s'ha fabricat és pasteuritzada. Quan passen els dies, els bacteris consumeixen més quantitat de sucres presents en el iogurt, i això n'incrementa l'acidesa.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto