Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Guia de compra: iogurts: Iogurts: per a tots els gustos i necessitats

No tots són iguals, l'àmplia gamma de iogurts que s'elaboren obliga a conèixer-ne les característiques nutricionals per triar els més adequats

Què ens aporten?

  El nutrient clau del iogurt és el calci, que s'ha dissolt en l'àcid làctic i així és més absorbible pel nostre sistema digestiu. Un iogurt aporta, de mitjana, uns 170 mg d'aquest mineral. El 10% del calci consumit per part dels espanyols prové del iogurt o d'altres llets fermentades. D'entre altres aliments que aporten calci a la dieta dels espanyols destaquen la llet i els formatges madurs. Tot i això, l'alta aportació de sodi podria perjudicar el metabolisme ossi i s'hauria de moderar la ingesta de formatges. Malgrat això, alguns vegetals són tant o més rics en calci que els lactis: llavors de sèsam (150 mg per cada 100 g), fruites seques (entre 150 i 250 mg per 100 g), llegums (150 mg per 100 g) i verdures de fulla verda, de mitjana, 100 mg per cada 100 g. És clar, però, que és molt més fàcil incorporar un iogurt a la dieta que 100 g de llavors de sèsam. A més, s'ha de recordar que en relació amb el calci no sempre més és millor: un excés d'ingesta de calci no només no aporta beneficis, sinó que podria implicar alguns riscs. I és que un estudi elaborat per l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició en una mostra representativa de la població espanyola adulta conclou que, en general, les ingestes observades de calci superen les ingestes recomanades (800 mg al dia) per a la població espanyola.

El fòsfor i la riboflavina (o vitamina B2) del iogurt també són destacables. El primer participa en el manteniment d'ossos i dents i és poc deficitari entre els consumidors. Sí que hi ha certes mancances de riboflavina en la població que justifiquen parar atenció en aquesta vitamina, necessària per al manteniment del sistema nerviós, de la pell, dels glòbuls vermells i de la visió.

Bacteris virtuosos?

  La fermentació que converteix la llet en iogurt és responsable de dos bacteris, Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Aquests bacteris es consideren probiòtics. Què significa això? Els probiòtics són organismes vius que quan s'administren en les quantitats adequades tenen efectes saludables en l'hoste, és a dir, en qui els pren. Probiòtics són també les llets fermentades que trobem al mercat al costat dels iogurts. Però segons la legislació vigent, no són iogurts. La diferència és que entre els seus ferments apareixen altres bacteris a part dels típics del iogurt: les llets fermentades per bifidobacteris (Bífidus), com Bifidobacterium bifidum Bifidobacterium longum i les llets fermentades probiòtiques, quan el procés es fa amb Lactobacillus casei o Lactobacillus acidophilus. En realitat, tots els iogurts són probiòtics perquè contenen microorganismes vius en el producte. Malgrat això, en l'àmbit comercial, es reserva el terme de probiòtic a les llets fermentades que contenen els lactobacils esmentats.

Sobre aquests productes (inclosos els iogurts) recauen nombrosos efectes beneficiosos i saludables: que si augmenten les defenses, milloren la flora intestinal, redueixen el colesterol... Però, quins estan reconeguts per l'EFSA (Autoritat Europea de Seguretat Alimentària), organisme encarregat d'aprovar les al.legacions de propietats saludables dels productes?

  • És clar que la microflora intestinal sembla beneficiar-se de la ingesta de probiòtics, però les investigacions sobre el tema encara estan en desenvolupament. La idea de desplaçar els bacteris intestinals perjudicials i substituir-los per l'administració de bacteris "beneficiosos" com els del iogurt porta vigent més de 100 anys. L'última guia dietètica per als americans va assenyalar que no hi ha prou estudis per a emetre recomanacions dietètiques sobre probiòtics.
  • L'EFSA ha aprovat una declaració de salut que estableix que el iogurt millora la digestió de la lactosa en persones amb intolerància a aquest component.
  • El missatge que les llets fermentades amb Lactobacillus casei reforcen les defenses ha fet furor en la societat actual. Segons l'evidència científica actual, a l'efecte dels beneficis sobre la salut i la protecció de les malalties, aquest tipus de producte és una llet fermentada més, equiparable a qualsevol llet fermentada o iogurt que hi ha al mercat. S'observen en la literatura científica estudis que associen el consum diari d'aquest tipus de llet fermentada a un risc més baix d'infeccions comunes com les respiratòries entre diversos col.lectius, tot i que part d'aquests estudis no són independents. De moment, l'EFSA no ha aprovat cap al.legació de propietats saludables de les llets fermentades i els iogurts sobre el sistema immunitari. Com a informació aclaridora, convé matisar que són diversos els estudis científics que conclouen que tant les llets fermentades amb bacteris específics com els iogurts convencionals poden augmentar les defenses, ja que augmenten la producció de citocines, components que formen part de la resposta immunitària.
  • Al mercat hi ha llets fermentades que, a més, inclouen fitosterols i fitostanols, composts d'origen vegetal als quals en principi s'atribueix la propietat de reduir els nivells de colesterol. L'EFSA reconeix que una ingesta diària d'1,5 a 3,4 g d'esterols o estanols vegetals a partir d'aliments funcionals enriquits amb aquests (com les begudes làcties que de mitjana contenen 2 g d'aquests compostos) sol generar una disminució del colesterol d'entre el 7 i l'11,3%, després de 2 o 3 setmanes. Ara bé, convé recordar que el consum d'aquest tipus de productes enriquits s'ha de fer sempre en mesura justa, durant un temps limitat i amb assessorament dietètic i/o mèdic. Prendre'n més quantitat no aconsegueix una reducció més gran, i podria tenir conseqüències negatives per a la salut. De fet, aquests productes estan destinats en exclusiva a les persones que tinguin necessitat per salut de reduir la seva colesterolèmia. Els qui prenen medicaments només els han de consumir sota supervisió mèdica, i el mateix ocorre durant l'embaràs, la lactància i en nens petits.
Llet contra iogurt
Contingut en 100 g Llet sencera Iogurt sencer Llet desnatada Iogurt desnatat
Energia (Kcal.) 63 57 36 39
Greix total (g) 3,6 2,7 0,2 0,3
Greix saturat (g) 2,2 1,7 0,1 0,2
Calci (mg) 113 136 116 140
Fòsfor (mg) 91 95 88 107
Vitamina B2 (riboflavina) (mg) 0,2 0,2 0,2 0,2

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto