Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: iogurts: Iogurts: per a tots els gustos i necessitats

No tots són iguals, l'àmplia gamma de iogurts que s'elaboren obliga a conèixer-ne les característiques nutricionals per triar els més adequats

  Sembla mentida que avui, en una societat tan sedentària com la nostra, deguem un bon nombre d'invents als nòmades que vam ser un dia. Un d'ells és el iogurt. Postres comodí per excel·lència en bona part de les nostres cases, sense excuses quan hi ha nens, la presència de iogurts és gairebé tan incondicional com casual va ser el seu descobriment: en alguna de les moltes ocasions en què els nòmades de l'Àsia Central o l'Europa de l'est transportaven la llet fresca en sacs elaborats amb pell, es va produir la primera fermentació. El líquid es va convertir en una massa semisòlida que avui coneixem com iogurt. La calor i la presència de bacteris en aquests sacs van ser els responsables de la fermentació. L'oferta comercial és en aquests moments amplíssima: diferents varietats i ingredients, sabors, textures... Tot sembla passar per iogurt, però hi ha diferències entre uns i altres. La informació és la garantia d'una bona decisió i aquest precisament és l'objectiu d'aquesta Guia de compra.

Però, què és un iogurt?

El iogurt s'obté a partir d'una llet pasteuritzada (se li aplica calor durant un període de temps per eliminar possibles patògens i allargar-ne així la vida útil) que es fermenta, es coagula i s'acidifica per l'acció de dos bacteris (Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus). De fet, la legislació vigent és clara i rotunda en aquest sentit: l'ús d'un sol dels bacteris o d'altres de diferents impedeix que la denominació correcta del producte sigui la del iogurt; en aquest cas, estaríem davant una llet fermentada i no d'un iogurt.

Els microorganismes que produeixen la fermentació han de ser-hi presents, vius i actius al final de la vida útil del iogurt, en una quantitat mínima de 10 milions de colònies per gram o mil.lilitre.

Tampoc no s'ha de confondre iogurt amb postres làcties. Aquestes últimes són una preparació que compta amb una base de llet en la seva composició, però que conté altres ingredients com nata, ou, xocolata, farines, etc. Dins d'aquesta classificació entren les mousses, les natilles, els flams, els batuts, els gelats... Nutricionalment, les diferències entre iogurt i postres làcties són abundants i clares. En general, tenen més greix, més sucre i, per tant, són menys saludables.

El seu lloc en la dieta

  Sembla que no es qüestiona que els aliments d'origen vegetal hagin de ser la base de tota dieta sana. Tot i això, en l'àmbit acadèmic hi ha discrepàncies serioses sobre quin és el lloc exacte dels lactis en una dieta saludable. L'imaginari col.lectiu tendeix a pensar que el consum d'aquest grup d'aliments garanteix la bona salut dels nostres ossos, però hi ha veus acadèmiques que alerten de la poca evidència d'aquestes afirmacions.

Malgrat que és un tema de plena actualitat per als acadèmics de la nutrició, ningú no dubta que convé que el consum de llet o iogurt formi part del consum diari, a diferència d'altres grups d'aliments, en els quals la freqüència de consum recomanada és "setmanal" (peixos, carns o formatges) o "ocasional" (carns processades, refrescs i aliments superflus en general).

El consum de iogurt aporta alguns avantatges sobre el de la llet. Per exemple, la lactosa es troba en el iogurt en concentracions mínimes perquè es transforma en àcid làctic, detall interessant per als que hi són intolerants. Però això no és suficient per poder declarar de forma inequívoca que el iogurt és millor per a la salut que la llet.

Al voltant de les racions

Sí que hi ha consens sobre què és una ració de lacti: un got de llet, dues unitats de iogurt, tres rodanxes de formatge i una porció individual de formatge fresc. No hi ha tant de consens, però, sobre quantes racions de lactis convé consumir diàriament. Així, mentre que l'estratègia NAOS considera que convé que tota la població prengui entre 2 i 4 racions diàries de lactis (sempre moderant el consum de formatges), les recomanacions de la SENC i la semFYC són més específiques: nens, entre 2 i 3 racions de lactis al dia; adolescents, 4; dones adultes, 2; embarassades, entre 3 i 4...

El 2010, la Fundació Dieta Mediterrània, amb la col·laboració de grups d'investigació i universitats internacionals i amb la participació d'experts en nutrició, va recomanar un consum moderat de lactis, que va concretar en 2 racions al dia en forma de derivats lactis (iogurt i formatge), amb preferència per les versions baixes en greix.

Sobre això últim hi ha poca discussió: els lactis desnatats, com que aporten menys energia i greixos saturats, poden ser beneficiosos per a una població com la nostra, en la qual la prevalença d'excés de pes i problemes cardiovasculars és altíssima. Segons l'última Enquesta Nacional d'Ingesta Dietètica Espanyola (ENIDE), menys del 5% de la població compleix els valors recomanats de greix saturat. En aquest sentit, els lactis representen la segona font de greixos saturats de la dieta, després dels productes carnis. No s'ha d'oblidar que els formatges, a diferència de la llet i del iogurt, contenen molts greixos saturats. Convé escollir els que contenen un 0% de greix. Quant als iogurts desnatats, també s'ha de mantenir certa cautela ja que de vegades tenen menys quantitat de greix però molt de sucre afegit.

1 ració de lacti equival a Pes Mesura casolana
llet 200-250 ml Una tassa de llet
iogurt 200-250 g 2 unitats de iogurt
formatge guarit 40-60 g 2-3 rodanxes de formatge
formatge fresc 80-125 g 1 porció individual

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto