Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: arròs: Arròs, energia a cabassos

Proporciona gran quantitat d'hidrats i és la base d'una dieta saludable, però perquè el sigui encara més hauríem de prioritzar l'arròs integral

  En aquests moments, hi ha alguna cosa que amb total seguretat milions de persones estan fent alhora. No, no estem parlant de veure un renyit partit de futbol o de l'estrena mundial d'una nova sèrie de televisió. És alguna cosa relacionat amb una mica més seriós, la nostra alimentació. En aquest precís instant, bona part del planeta està menjant un plat d'arròs. Estem probablement davant un dels aliments més universals. L'arròs és, al costat del blat, un dels cereals més consumits i conreats al món. Es conrea en més de 100 països de tots els continents, encara que Àsia compta amb la major superfície mundial dedicada al seu cultiu. Tant és així que el 90% de l'arròs mundial es conrea i consumeix allí. Precisament, des d'Àsia va arribar l'arròs a Espanya. Els àrabs ho van portar des de l'Índia al nostre país i també cap a la resta de països de la conca mediterrània. La integració d'aquest cereal en els costums alimentaris espanyoles va ser molt ràpida i aviat es va convertir en protagonista d'un dels plats més populars i ambaixadors de la nostra gastronomia: la paella.

Entre moltes altres coses, la crisi també ha canviat la nostra cistella de la compra: productes com el be o els mariscs han deixat a pas a uns altres de preu més humil com l'arròs, la presència del qual en la dieta ha augmentat de manera considerable. De fet, en 2012 es va produir un increment de més d'un 10% en la compra d'arròs en relació a l'any anterior. Cada adult espanyol ingereix una mitjana d'arròs de 6,6 quilos anuals, entre el públic infantil i juvenil (entre els 2 i els 24 anys) la seva acceptació és fins i tot superior, el seu consum frega els 9 quilos anuals dels quals la gran majoria són arròs blanc.

No hi ha dubte que ens agrada l'arròs, però no sempre coneixem ni els seus beneficis nutricionals ni el rendiment que ens pot brindar en la cuina. No ajuda en aquesta empresa la infinitat de varietats que hi ha (s'estima que al voltant de les 100.000). Per aclarir-les, neix aquesta Guia de Compra.

Pilar de totes les dietes

L'arròs és un cereal i aliment bàsic per més de la meitat de la població mundial. De fet, proporciona el 20% del subministrament d'energia alimentària del món. És correcte que sigui així? Sí, ho és. D'entre els seus nutrients, destaquen els carbohidrats i cal recordar que una dieta saludable es caracteritza per tenir una major proporció d'hidrats de carboni que d'altres nutrients. Són el combustible "preferit" i l'energia per a molts òrgans del nostre cos (sobretot cervell i músculs).

No obstant això, la ingesta actual de carbohidrats a Espanya està per sota de les recomanacions (aporten el 40% de l'energia de la dieta, quan l'Organització Mundial de la Salut considera que aquests nutrients haurien d'aportar més de la meitat de les calories ingerides). En aquest mateix sentit, l'última enquesta duta a terme entre la població espanyola (enquesta ENIDE) assenyala que existeix una ingesta baixa de cereals (encara que insisteix que haurien de prioritzar-se els integrals) mentre que s'observa un consum elevat de carns i derivats i de productes elaborats amb alt contingut en sodi, grassa i sucres afegits.

Consum: gairebé tots els dies

  Els cereals són la base d'una dieta saludable. És per això que totes les societats científiques de salut i nutrició ens aconsellen basar la dieta en aquest grup d'aliments, per prevenir les malalties cròniques. Això inclou a l'arròs, un cereal molt interessant tant pel que aporta com pel que no aporta, ja que té molt poca sal, no conté sucres simples i està exempt de greix. Per tot això, les piràmides de l'alimentació situen als cereals, com l'arròs, a la seva base, per indicar que hem de prioritzar el seu consum. Així, a manera d'exemple, la piràmide NAOS, elaborada per l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició, situa a l'arròs a la base, al costat del missatge "consumo diari", encara que aconsella alternar la seva ingesta amb la de pasta, pa o altres cereals.

Els experts aconsellen que vam consumar diàriament de 4 a 6 racions de cereals, preferiblement integrals i sense sal. Una ració equival a 1 plat d'arròs o pasta, 3-4 llesques de pa o un panet. Això no significa que hàgim de prendre cinc plats d'arròs al dia, sinó que d'entre les 4-6 racions de cereals que convé que prenguem diàriament, l'arròs pot ser una d'elles (una ració saludable conté 80 g d'arròs).

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto