Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: ous: Un niu de virtuts

Encara que durant anys han tingut una mala reputació immerescuda, el seu consum no està relacionat amb l'augment del colesterol però sí amb uns valors nutricionals excel.lents

  Què va ser abans: l'ou o la gallina? L'etern dilema no sembla estar resolt del tot. Fos el que fos el que va sorgir en primera posició, una cosa és clara: des que l'home és home menja ous. Encara que no per això aquest aliment ha estat exempt de sofrir uns particulars alts i baixos al llarg dels segles. L'ou fou una menja per a grecs i romans, a l'edat mitjana es va prohibir consumir-ne durant els dies de la Quaresma i des de la dècada dels setanta ha aixecat un gran recel pel seu aparent elevat contingut en colesterol. Tant és així que durant anys ha estat defenestrat de menús i dietes. En moltes famílies encara avui impera la vella regla de "Ous? No més de tres a la setmana". Sí, és cert que fins fa poc temps els experts no es posaven d'acord en el consum recomanat. Malgrat que els ous tenen colesterol, a l'abril de 1997 un rigorós estudi (publicat en la revista American Journal of Clinical Nutrition) va observar que la ingesta d'ous no eleva de forma rellevant el colesterol sanguini. Des de llavors, els estudis que desmitifiquen l'arrelada creença que el colesterol de l'ou és perjudicial no han deixat d'aparèixer. Segons aquests, el mateix ou conté unes substàncies que bloquegen l'entrada de bona part del seu colesterol en l'ésser humà. Per tot això, aquest aliment pot formar part d'un esquema de dieta saludable i es pot incloure de manera habitual en l'alimentació sense perjudicar la salut. I encara més si és possible quan no fer-ho suposa renunciar a un aliment d'un valor alimentari enorme, ric en nutrients, proteïnes, i vitamines i tot això amb un preu més que modest (al voltant d'1,50 euros/dotzena segons l'Observatori de preus dels aliments del Ministeri d'Agricultura). Ara bé, no sempre es coneixen aquestes particularitats i pot ser que el moment de la compra dels ous en sigui la manifestació més visible: ens deixem endur, triem el cartró de sempre sense tenir del tot clar què ens ofereix i quins criteris poden optimitzar la seva compra.

El seu lloc en la dieta

  Durant dècades, l'ou s'ha forjat una reputació d'aliment "perillós" per al colesterol. Tant que, per costum, per desconeixement o per herència d'èpoques passades el seu consum sempre ha suportat restriccions que avui no tenen cap explicació. Un grup d'experts coordinats pel Dr. Frank Hu, de la Universitat de Harvard, va concloure el 1999 que les persones sanes poden menjar un ou diàriament sense que això suposi un problema per a la seva salut, dada que va recollir un conegut eslògan denominat "Egg a day OK for healthy people" ("Un ou al dia, OK per a les persones sanes").

Ara bé, això no s'ha d'interpretar que "com més, millor", ja que una alimentació saludable no es mesura només pels nivells de colesterol en una analítica ni per nutrients aïllats, sinó per la dieta en conjunt. Això il.lustra un article científic publicat al gener de 2008 en la revista Circulation, que va observar que prendre més d'un ou al dia podria elevar el risc cardiovascular, de forma independent als nivells de colesterol dels consumidors. L'explicació a aquesta paradoxa podria residir en una disquisició ben simple: qui pren molts ous no ingereix, com és lògic, una alta quantitat dels aliments en què s'ha de basar una alimentació sana: els d'origen vegetal. És a dir, l'estudi demostra una cosa òbvia: prendre pocs aliments vegetals, que tenen altes quantitats de substàncies protectores per al nostre organisme (fibra dietètica, potassi, magnesi, vitamines antioxidants, fitoquímics, etc.) representa un risc per a la salut. Haurien d'evitar el consum d'ous diàriament les persones que ja pateixen una malaltia cardiovascular com diabetis, hipercolesterolèmia o que tenen una història familiar d'aterosclerosi prematura. Segons assenyala l'Associació Americana del Cor, és preferible acompanyar-los d'hortalisses o consumir-ne juntament amb un cereal integral (arròs o pasta integral) o un llegum (llenties, cigrons, pèsols, etc.).

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto