Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: pastes: Pasta: saludable, infinita i econòmica

És un aliment bàsic pels beneficis que té en la nostra dieta (es pot consumir gairebé tots els dies), de preu assequible però que també admet estalvis considerables

  Una de les elaboracions més universals en la gastronomia és la pasta. Aquest aliment simple en els ingredients (de la introducció dels quals a Europa sembla ser responsable el mateix Marco Polo) i senzill d'elaborar apareix als receptaris de tot el món. Des d'Àsia fins a Amèrica, des de la cuina xinesa fins a la cuina amb orígens italians. En aquesta última, la pasta és tot un senyal d'identitat i una peça fonamental de la seva gastronomia. El mercat ofereix totes les varietats de pasta imaginables: allargades, tubulars, en forma d'espiral, de petxina, amb farciment o sense... Al nostre país, la pasta no falta en cap casa. La seva acceptació es pot atribuir al preu assequible, a la facilitat amb què es prepara i a la versatilitat que ofereix a la cuina, que es pot conservar molt de temps i, per descomptat, a les propietats nutricionals òptimes i als agradables sabors que la pasta deixa al paladar. Les seves bondats són clares, però no sempre sembla ser-ho el rendiment i el partit que podem treure a la nostra taula a aquest aliment. El consum que cada espanyol fa d'aquest aliment, òbviament a anys llum dels nostres veïns italians, que tenen l'honor d'ostentar el primer lloc al rànquing amb 28 kg per càpita a l'any, no és tan alt com hauria de ser-ho si se seguissin les recomanacions dietètiques de freqüència de consum de pasta; en tan sols 10 anys, hem passat dels 4 kg/any que consumeix cada persona als 7,5 kg/any, segons ha revelat l'última enquesta dietètica a la població espanyola (ENIDE). Aquesta Guia de Compra neix amb aquest objectiu: conèixer tots els detalls que ajudin en aquest propòsit i que facilitin la compra d'aquest aliment en qüestió.

El seu lloc en la dieta

Els cereals, compost principal de la pasta, són la base d'una dieta saludable; de fet, ocupen els primers graons de la piràmide de l'alimentació saludable, al costat de la fruita i la verdura. Totes les societats científiques de salut i nutrició aconsellen basar la nostra dieta en aquests grups d'aliments per prevenir les malalties cròniques, gràcies a la seva aportació en carbohidrats i fibra. La gran majoria d'estudis epidemiològics mostren que el major consum de carbohidrats complexos s'associa a un millor estat de salut, i és per això que es recomana ingerir gran part de l'energia a partir d'aquests nutrients. La recomanació és consumir diàriament de 4 a 6 racions de farinacis (dels quals formen part els cereals, la pasta i també les patates). La taula següent detalla què es considera una ració, quatre aliments que formen part d'aquest grup, amb els quals hauríem de cobrir diàriament les 4-6 racions recomanades. Això vol dir que de forma setmanal es pot arribar a ingerir, sense comprometre l'equilibri de la nostra dieta, entre 6 i 7 racions de pasta (constituïdes per 60/80 g de pasta en cru): saltada, en amanida, en sopa, al forn, com a guarnició...

Freqüència: de 4 a 6 racions diàries
Aliment Què és una ració? Mesura casolana d'una ració Preu ració*
Pa 40-60 g 3-4 llesques o 1 panet 0,17 euros
Pasta 80 g en cru o 240 bullida 1 plat 0,07 euros
Arròs 80 g en cru o 240 bullit 1 plat 0,05 euros
Patates 150-200 g 1 patata gran o 2 petites 0,19 euros

* S'han pres com a referència els preus de les gammes més bàsiques de cada producte, vigents a les botigues d?EROSKI durant el període en què s'ha fet l'estudi

Farinacis, la base de la nostra alimentació

  Els carbohidrats són el combustible preferit de molts òrgans del nostre cos (sobretot cervell i músculs). Tot i això, la ingesta actual de carbohidrats a Espanya és per sota de les recomanacions: es recomana ingerir més del 45% de l'energia a partir de carbohidrats, però la ingesta real no passa del 41%. En aquest sentit, la pasta pot ajudar a equilibrar la dieta gràcies a l'elevat contingut en carbohidrats que té.

La pasta també pot ajudar a equilibrar la dieta gràcies a la seva aportació en fibra dietètica, nutrient crucial no només per a un funcionament correcte de la salut digestiva, sinó també associat a un risc més baix de patir una llarga llista de malalties cròniques (cardiovasculars, diabetis i fins i tot càncer digestiu).

La versatilitat de la pasta, gràcies al fet que és disponible en nombroses formes i mides, permet una gran flexibilitat en els menús, ja que pot ser preparada i servida amb altres aliments com a aperitiu, plat principal, guarnició, amanida, sopa o fins i tot postres. Això, unit al seu gust suau, que es presta a ser complementat amb una gran varietat d'ingredients alimentaris, fa créixer les possibilitats d'equilibrar la dieta. Hi ha estudis que han observat que els subjectes que consumeixen dietes riques en pastes presenten nivells de colesterol en sang més baixos que aquells que seguien dietes amb quantitats inferiors d'aquest aliment. És important recordar que això dependrà del mètode de preparació (addició de greixos animals) i dels aliments amb què s'acompanya la pasta. En aquest sentit, l'Acadèmia Americana de Nutrició i Dietètica aconsella no abusar de les opcions més cremoses (formatge, mantega, nata...) en els plats de pasta, per evitar ingerir massa calories i greixos. I és que, curiosament, una de les característiques fonamentals de la pasta és el que no té, ja que es tracta d'un aliment baix en greixos totals, greixos saturats, sense colesterol ni sucres afegits. No estranya que figuri a la base de les piràmides de l'alimentació com a aliment que s'ha de prendre de forma freqüent.

Pasta Energia (kcal) Proteïnes (g) Grasses (g) Carbohidrats (g) Fibra (g)
Pasta simple (crua) 100 grams 347 12,5 1,4 70,9 5
80 grams (una ració) 277,6 10 1,1 56,7 4

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto