Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa

Λ

Nens: a dormir!

Fixar una rutina d'entrada i sortida del llit, llegir contes i evitar menjars excitants són algunes pautes bàsiques per a aconseguir que el nen dormi les hores necessàries

  Per ells no és mai tard i les excuses per a anar-se'n al llit es multipliquen amb l'edat: llegir un altre conte més i beure més aigua són les més recurrents i, amb aquestes, el moment per descansar es pot allargar - acompanyat d'enrabiades, plors i xiscles- sense saber què cal fer per a evitar-ho. Els pares i mares són conscients que els petits han d'anar-se aviat al llit i descansar, perquè això repercuteix en el seu rendiment escolar i en el sentit de l'humor.

Els pediatres i educadors infantils coincideixen a subratllar que dormir bé no és important només per a potenciar el rendiment escolar dels nens i nenes, sinó que és clau per a assegurar la seva salut (i la dels seus pares). "Les hores de son repercuteixen en el rendiment escolar dels infants i en el seu humor": així conclou l'estudi "Trastorns del son en la infantesa", de la pediatra Rocío Sánchez-Fuster, publicat per l'Associació Espanyola de Pediatria en els seus Protocols de Neurologia. L'experta afirma que dormir menys hores de les necessàries pot alterar la velocitat normal de creixement de l'infant i, segons unes investigacions recents, i a més pot crear problemes importants de conducta en els petits. Una altra dada destacada que no s'ha d'oblidar és que, tot i la importància que els nens se'n vagin al llit a la seva hora i que descansin el temps que necessiten per la seva edat, fins al 30% de la població infantil té alteracions cròniques del son.

A continuació es descriuen nou trucs senzills que ajuden a aconseguir que l'infant se'n vagi al llit aviat i descansi tot el que necessita.

Calcular l'hora adequada d'anar al llit

La pauta més important per a aconseguir que l'infant se'n vagi al llit a l'hora adequada és crear una rutina de son per a ell. Com? El primer pas és determinar quina ha de ser l'hora d'anar al llit. Un nadó necessita dormir aproximadament 16 hores al dia. A mesura que el petit creix, la xifra es redueix segons aquesta progressió: 15 hores diàries als tres mesos de vida; 14 hores a l'any d'edat; 13 hores als dos anys; 11 hores als cinc; deu als nou anys; nou hores als 14 anys; i vuit hores a partir de la majoria d'edat.

Repetir activitats nocturnes amb el bebè

Per a crear una rutina de son, el pas següent és establir una sèrie d'activitats que es repetiran cada nit, abans d'anar a dormir. Les més habituals són banyar-lo, oferir-li un biberó de llet, rentar-se les dents junts o llegir un conte en companyia d'ell. La creació d'un ritual ajuda a la creació de l'hàbit i a agafar el son.

El llit no ha de ser mai un càstig per a un infant

La doctora Rocío Sánchez-Fuster enumera una sèrie de mesures "d'higiene" del son, que ajuden l'infant a anar-se al llit a l'hora que necessita, en el seu article publicat dins dels Protocols de Neurologiade l'Associació Espanyola de Pediatria. En aquest sentit, l'especialista assenyala que és important evitar que l'infant relacioni el llit amb una situació de càstig. Seria, per tant, un error obligar-lo a dormir per haver-se portat malament. En canvi, sí que convé que l'infant passi temps al seu dormitori durant el dia, amb la finalitat que no l'associï amb el moment desagradable d'anar-se'n a dormir.

La mateixa hora d'anar al llit i de llevar-se

  Crear un rutina de son en l'infant implica que no només l'hora d'anar al llit ha de ser la mateixa sinó, també, la de llevar-se. Tenir uns horaris fixos facilitarà que el petit accepti sense protestar anar-se'n al llit a la seva hora.

Les vacances (Nadal, Setmana Santa, estiu) poden desajustar aquest ritme de son en el menor. Si durant les setmanes de descans els infants que van a escola canvien els horaris habituals (van al llit i es lleven més tard), és aconsellable que en els dies previs al començament de les classes es vagin acostumant, de manera gradual, al seu ritme normal.

L'exercici físic ajuda l'infant

Per aconseguir que els infants se'n vagin al llit a dormir, el millor és que es trobin en aquest moment cansats i relaxats. Per això, és recomanable que durant la jornada facin activitat física, com ara jugar a l'aire lliure, córrer, fer natació o un altre esport.

L'infant no ha de jugar amb videojocs a la nit

Perquè l'infant es relaxi, és important evitar activitats que el puguin excitar durant aquesta última part del dia, com ara jugar amb videojocs i veure la televisió, sobretot dibuixos que l'excitin. D'altra banda, la lectura d'un conte com a última activitat del dia -abans d'apagar la llum i que el petit es quedi sol al llit-, contribueix a relaxar-lo.

Col.locar una llum tènue durant el son del bebè

El grau de foscor de l'habitació també és important. Si es pot, convé que no hi entri llum directa del carrer. Per això, quan l'habitació tingui una finestra exterior, ha de quedar ben tancada per mitjà d'una persiana o d'una cortina gruixuda.

En canvi, sí que convé deixar alguna llum tènue a l'interior de l'habitació per evitar que l'infant tingui por quan es quedi sol. Aquesta llum serà d'ajuda, també, perquè no s'espanti, en cas que el petit es desperti en plena nit i, fins i tot, per evitar els tan temuts terrors nocturns.

Oblidar-se del sucre abans de dormir

L'alimentació també influeix en la qualitat del son de l'infant. Hi ha menjars que l'exciten, per la qual cosa faran més complicat que se'n vagi al llit quan li ho indiquin els pares. En aquest sentit, és important prescindir de les begudes amb molt de sucre, com també de la cafeïna, després del migdia.

Cadascú al seu llit

S'ha de promoure la capacitat que l'infant pugui adormir-se sense que els pares hi siguin presents, i al seu propi llit. Si després d'apagar la llum i abandonar l'habitació, el nen torna a llevar-se, els experts recomanen actuar de la manera següent: acompanyar-lo al llit i calmar-lo. Tot i això, no s'ha de repetir la rutina anterior (lectura, etc.), ja que el nen ho entendrà com una forma de guanyar temps i és fàcil que ho assumeixi com un hàbit.


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto